Gå til innhold

D3 TDV6 2005 røyklegger bygda


Nosch

Anbefalte innlegg

Jeg har en Discovery 3 TD V6 fra 2005. I de 340 000 km jeg har kjørt med den har det vært få problemer. Men nå har bilen begynt å ryke noe forferdelig. Ikke bestandig, men f.eks. når jeg aksellererer etter at den sto i tomgang, eller etter at jeg kjørte i nedoverbakke. Det er masse hvit røyk som velter ut av han. Han bruker hverken kjøleveske eller olje, derfor går mistanken i retning turbo eller dysene/injektorene.

Har noen her erfaring med den slags?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Timo@ skrev:

egrkjøller om kjølevaskevinå senker eller turbo som spiser olje

Takk for svaret! Altså ikke injektorer? Hvis det er turboen, blir det vel både dyrt og arbeidskrevende?!

Skal ha periodisk kontroll … Hva kan man gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er hvit røyk tegn på vannlekkasje (vanndamp). Det er utrolig hvor lite vann som skal til for å lage masse damp. Slik du beskriver det, høres det ut som om vannet kommer inn i forbindelse med at motoren belastes etter en hvileperiode. Kjøling av EGR høres plausibelt ut, men jeg er usikker på om det vil gi periodisk eller tilnærmet permanent røyking. Kan det ha oppstått kondens i intercooleren under tomgang/utforbakke, som så resulterer i en viss fuktighet i innsuget en kort stund etter at motoren belastes igjen?? Her spørs det jo også hvor lenge bilen velger å ta en røyk.

Det kan vel tenkes noen med mer teknisk erfaring med D3 kommer på banen etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Timo@ said:

egrkjøller om kjølevaskevinå senker eller turbo som spiser olje

egrkjøler kan enkelt sjekes - frakoble 2 klips (kobling av egrrør på toppen av motor) og se om de finnes lekasje eller bare olje

 

b2ca0e5s-960.jpg

 

3bca0e5s-1920.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudd på intercoolerslangen medfører røyk omtrent som du beskriver, men mener å huske at røyken var mer svart enn hvit. Ved inspeksjon var det en 10cm flenge på langs av slangen. Husker ikke om det var slangen til eller fra intercooler, men mener den var tilgjengelig fra toppen så da var det kanskje utløpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er svart røyk (uforbrent diesel), kan det være sprekk i intercooleren også. Opplevd det selv, verksted fant ikke ut av det, men det tar 5 min å ta av plastdekslene bak radiator og over vifte, kamera på mobilen og ta noen bilder så ser man om det er sprekker. 

Er det sprekk i slange fra/til intercooler eller intercooler, mener jeg det var feilkode P023 som kom. Få lest ut feilkodene også, så får du noe mer å gå etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...