Nystuen Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 (endret) Ble eier av en Disco 4 MY11 i våres. Flott bil. Gått 90k og er i relativt godt hold. Den siste tiden har jeg blitt oppmerksom på at den gjør et lite drop i turtall ved giring fra 2->3 gir. Ved forsiktig pådrag vil den som er oppmerksom se et drop ved ca. 1900 RPM, ned 200 RPM, for så å øke opp igjen til 1900-2000 RPM og opp i tredje gir. Dette tar ca. 2 sek. Ved hardere pådrag skjer det samme, bare ved høyere turtall og hurtigere. Det er ikke kommet opp noen feilmeldinger. Kassen flushet for 5000 km siden. Hva kan dette skyldes? Jeg har lest her og der om D4 og ZF6HP26-issues med TC/lammeller/ventiler, men får ikke symptomene til å stemme helt. Noen tips til hva det kan være? Endret 30. juli 2021 av Nystuen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 31. juli 2021 Del Skrevet 31. juli 2021 Hvordan så oljen ut når den ble byttet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nystuen Skrevet 2. august 2021 Forfatter Del Skrevet 2. august 2021 Dessverre har jeg lite kjennskap til det. Oljen ville kunne avsløre varmgang, ev. brente lameller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Før du får angst, få kjørt en reset på gearkassen. Disse bilene har adaptiv styring av gearing, og det kan godt hende at softwaren mener at det er slik du vil at den skal oppføre seg (uten at det nødvendigvis er korrekt). Min bil (med en annen gearkasse, men også med adaptiv styring) mener at jeg skal ligge på skyhøyt turtall og geare hardt, frem til den har lært at jeg liker lavt turtall og myke gearskift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 1 time siden, Nystuen skrev: Dessverre har jeg lite kjennskap til det. Oljen ville kunne avsløre varmgang, ev. brente lameller? Ja, ser den brun ut og luktet svidd så hadde ikke det vært noe godt tegn. Burde ikke skje på en kasse med den kjørelengden.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nystuen Skrevet 2. august 2021 Forfatter Del Skrevet 2. august 2021 7 minutter siden, trondshj skrev: Før du får angst, få kjørt en reset på gearkassen. Disse bilene har adaptiv styring av gearing, og det kan godt hende at softwaren mener at det er slik du vil at den skal oppføre seg (uten at det nødvendigvis er korrekt). Lite snev av angst har meldt seg, må jeg nok innrømme Jeg har resatt kassen med IIDTool. Det endret dessverre lite. 7 minutter siden, motom skrev: Burde ikke skje på en kasse med den kjørelengden. Nei, det har slått meg også. Men jeg vet den har blitt brukt litt som trekkvogn (biltralle) av forrige eier.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 3. august 2021 Del Skrevet 3. august 2021 Sjekk oljenivået på kassen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nystuen Skrevet 3. august 2021 Forfatter Del Skrevet 3. august 2021 38 minutter siden, YMK skrev: Sjekk oljenivået på kassen Ok. Det gjøres omtrent slik (A): https://www.thectsc.com/land-rover-6hp26x-transmission-fluid-level-procedures ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 Sjekk også for eksoslekasjer. Om du skulle ha det slik at turboen ikke oppfører seg som den skal så vil både motor og gearkasse få litt fnatt. Ikke spør meg hvorfor jeg vet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.