Gå til innhold

D4 - turtalldrop ved giring. Slitt TC?


Nystuen

Anbefalte innlegg

Ble eier av en Disco 4 MY11 i våres. Flott bil. Gått 90k og er i relativt godt hold. Den siste tiden har jeg blitt oppmerksom på at den gjør et lite drop i turtall ved giring fra 2->3 gir.

Ved forsiktig pådrag vil den som er oppmerksom se et drop ved ca. 1900 RPM, ned 200 RPM, for så å øke opp igjen til 1900-2000 RPM og opp i tredje gir. Dette tar ca. 2 sek. Ved hardere pådrag skjer det samme, bare ved høyere turtall og hurtigere. Det er ikke kommet opp noen feilmeldinger. Kassen flushet for 5000 km siden.

 

Hva kan dette skyldes? Jeg har lest her og der om D4 og ZF6HP26-issues med TC/lammeller/ventiler, men får ikke symptomene til å stemme helt. Noen tips til hva det kan være?  

 

 

Endret av Nystuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du får angst, få kjørt en reset på gearkassen. Disse bilene har adaptiv styring av gearing, og det kan godt hende at softwaren mener at det er slik du vil at den skal oppføre seg (uten at det nødvendigvis er korrekt).

Min bil (med en annen gearkasse, men også med adaptiv styring) mener at jeg skal ligge på skyhøyt turtall og geare hardt, frem til den har lært at jeg liker lavt turtall og myke gearskift. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nystuen skrev:

Dessverre har jeg lite kjennskap til det. Oljen ville kunne avsløre varmgang, ev. brente lameller? 

Ja, ser den brun ut og luktet svidd så hadde ikke det vært noe godt tegn. Burde ikke skje på en kasse med den kjørelengden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, trondshj skrev:

Før du får angst, få kjørt en reset på gearkassen. Disse bilene har adaptiv styring av gearing, og det kan godt hende at softwaren mener at det er slik du vil at den skal oppføre seg (uten at det nødvendigvis er korrekt).

Lite snev av angst har meldt seg, må jeg nok innrømme;) Jeg har resatt kassen med IIDTool. Det endret dessverre lite.

 

7 minutter siden, motom skrev:

Burde ikke skje på en kasse med den kjørelengden.

Nei, det har slått meg også. Men jeg vet den har blitt brukt litt som trekkvogn (biltralle) av forrige eier.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...