Gå til innhold

Servopumpe Disco2 Td5 - noen få spørsmål


ando

Anbefalte innlegg

Jeg så oljedrypp under servopumpen - samtidig som det begynte å ule når jeg svingte - og rattet ble hardere å dra - og det skummet i oljen mens olje nivået stiger i reservoaret....

Etter mange gode ekspert samtaler var diagnosen på en servopumpe som har gått 366000 km på en 2000 år Disco2:  kavitasjon på grunn av tenner som er brukket i drivverket inni pumpen! Det vil si: utslitt pumpe.

 

Discon blir tung på rattet fordi styresnekken nå ikke får nok olje-trykk.

Oljenivået øker i volum i reservoaret fordi oljen blir varmere og oljen blir pisket til skum.

 

Spørsmål:

Hvorfor drypper det fra undersiden av servopumpen - når motoren ikke går? Sprekk?

Hvorfor og hvor lekker det ut av pumpen? Det er jo kun tennene inni pumpen som er ødelagt - og ikke selve pumpe hylsteret!

Det står i Haynes at bilen skal jekkes opp i front - og settes på bukker mot chassiset, men jeg skjønner ikke hvorfor.....

Det er tørt, og brunt rustent inni overgangen fra pumpen til motoren; skal jeg smøre inn med litt fett der - ved montering?

Der stålrøret går inn i pumpen er det en mutter + en større mutter. Jeg skrudde kun den mindre mutteren av ved demonteringen...- skal den største mutteren ikke røres? La den stå tilskrudd?

Skal det være en pakning på det stålrøret?

Haynes sier at pumpen ikke kan overhales, men det selges jo fra Motorpool og andre...

Mange spørsmål, men glad for alle svar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpen lekker nok olje ut forbi drivakselen til skovelhjulet, den har snurret mange millioner omdreininger i sitt liv og tetninger i pumpen holder ikke lenger.

 

Dette er en rimelig del å handle fra England, f.eks. island4x4, advanced etc. Du trenger ikke sette bilen på bukker, men det er litt kronglete å bytte. Jeg mener å huske at jeg skrudde løs og flyttet litt på AC kompressoren. Drivremmen må av selvsagt, samt dekselet over radiatoren og kjøleviften. Grei jobb.

 

Spørsmålet om mutteren på pumpen besvares sikkert av seg selv når du står med den nye i hånden. Jeg ville ikke smurt noe på baksiden av pumpen ved montering, det er vel vannpumpen den monteres mot og driver rundt med "propellen" på baksiden. Evt. rust kommer nok fra lekkasje på vannpumpen, disse to sitter som brødskiver i en sandwich med motorblokka (pålegget:D) i mellom.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust er som påpekt i forrige innlegg, fra vannpumpen. Er ikke den byttet er det kanskje på tide.

 

Pumpen benyttes på Defender, og den har større kobling på røret inn til pumpen. Kjøper du pumpe til Defender må du flytte over overgangen.

Før du løsner pumpen løsner du røret på siden. Returslangen under løsner du etter at selve pumpen er løsnet. Det gir bedre adkomst. Fjern plastdeksel/kappe på radiator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpen ble byttet for ca 7 år siden. Jeg tror ikke den hadde noe med servopumpen å gjøre....

Alle symptomene (lekkasje, uling, skumming+++) kom samtidig - ila 1 time... så at lekkasjen kommer fra tetningen til drivakselen blir litt for tilfeldig... Lekkasjen kommer fra et annet sted.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det litt krise på tid her....

Jeg plukket ut servopumpen for noen dager siden - og regnet med levering av overhalt pumpe - etter avtale...., men nå er det ikke lenger svar fra selger - og ferien starter om noen dager....

Er det noen som har en servopumpe til Disco 2 for levering i Oslo ila de nærmeste dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, jermundpr skrev:

Ja jeg har motor med fungerende pumpe her hjemme. Men har ikke mulighet til å skru ut og levere selv nå :)

Takk, men det blir dårlig mulighet for meg også mht tid og avstand til deg nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...