Gå til innhold

1999 P38 EAS problemer


JEHS

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lenge siden jeg har vært aktiv her og har hatt RR

Men fikk kjøpt en flott P38 nå med div utfordringer selvfølgelig :)

 

Første spørsmål nå da er, hva er vanligste feil med en død kompressor? HAr lest at det er en sånn "varmesikring" i den som kan ryke ved overbelastning? Kan dette stemme? Har ikke feilsøkt, eller testet noe enda. HAr ikke fått bilen hjem, så bare sitter og tenker litt innledningsvis :)

 

Kompressoren er helt død, er null liv i den..

P38.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer/kondolerer, alt ettersom man ser det :D

 

Kompressoren styres av et rele, som igjen styres av styreenheten. Styreenheten starter og stopper kompressoren basert på signal fra trykkbryter og temperaturbryter.

 

Mulige årsaker til at kompressoren ikke går (listen er ikke uttømmende):

-Feilkoder i systemet

-Temperaturbryter i kompressor sier kompressor er varm

-Trykkbryter sier systemet har nok trykk

-Defekt rele

-Defekt sikring

-Defekt kompressor

-Ledningsfeil

 

Har du tilgang på diagnosedings kan du begynne med å lese ut feilkoder, deretter slette de og se hva som skjer.

Har du ikke diagnosedings er det fram med prøvelampe og koblingsskjema for å se hvor skulle hatt, men ikke har, strøm. Hvis bilen melder om EAS-feil må du slette feilkoder før det er vits i å måle noe.

 

Her er litt lesestoff hvis du ikke har sett den allerede:

 

http://paulp38a.com/range-rover-p38/how-eas-works/

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, er gratulerer foreløpig, hehe. Bilen er egentlig bra og var billig, så da går jeg på med godt mot :D

 

Har laget en lask og tvanskjørt kompressoren i dag, så da vet jeg i alle fal at den sviver. Releet har jeg også byttet om med et annet som jeg vet virker

så er heller ikke det. Skal teste litt på tempsensor etterpå når den har blitt kald igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering.. Fikk lånt diagnosapparat i går, slettet alle feil, og bil reiste seg :)

 

Må vel være en grunn for at ting har blitt slik, men nå går kompressor og bilen er kjørbar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte en høydemåler som sender signal som computeren oppfatter som feil. ( enten utenfor måle område, eller for raske endringer)

Som regel så ligger det en feilkode på sensoren som feiler. Om ikke, koble opp diagnosen og les av verdiene mens du endrer høyde så kan det være du ser hvilken som endrer seg anderledes.

 

Kan også være trykkmåling eller en av justeringsventilene som henger seg opp.

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...