Gå til innhold

Engine system faults


Disco 3

Anbefalte innlegg

Engine system fault.

Har fått denne feilmeldinga i 4 år:) Hver sommer med campingvogn på slep. Er e litt for tøff (men heller ikke veldig tøff) med gassen i oppoverbakker, kan det fort vere meg med  nødblinken på, nesten på toppen. Mister all motorkraft og bilen går i nødmodus. Er da bare å skru av tenninga og starte på nytt, alt fungerer da  heilt fint????  Bil brukes daglig, men får ikke denne feilmelding uten ekstra  belastning i oppover bakker.

Egr ventiler er blokka, map sensor er bytta, ikke klart å finne sprekk i slange til intercoler. 

Noen gode forslag??

Har lldtool, er det noen live verdier e kan følge med på videre på turen:)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo actuator 

Burde fått feilkoder. 

Går armen tregt på turboen, greier den antagelig ikke regulere ladetrykk fort nok. 

Ville trodd overboost feilmelding lå inne. 

Sjekk å rens map sensor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke opp noe feilmelding, etter at bilen har gått i nødmodus. Er det noe sensor på ladetrykk som e kan følge med lldtool under kjøring? Merker ingen ting på bilen før det sier pling i displayet, og motor kraften forsvinner. Bytta map sensor, uten noe endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om nevnte arm beveger seg. 

Går syklus hver gang tenning slås på /av 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er blendet,, egr er fortsatt plugget inn. 

Tar du ut kontakten tror eg det vil bli feilmelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis det gjelder en Euro4 motor, som også må ha software patch for å fjerne EGR funksjonen. Da kan sensorene skape trøbbel hvis de er plugget i. Det tyder på at det går et eller annet signal der som computeren da ikke kjenner igjen, og så blir det nødmodus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om sola - fikk samme driten idag. Engine system fault - all programs off. 

 

Ingen feil melding ifølge Iidtool. 

 

Da veit jeg hvor jeg kan starte å se. 

 

Turbo linkage - noen som veit hvordan den smøres enklest opp?

 

- håper nesten den injektormeldinga dukker opp her med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjørn_C skrev:

Snakker om sola - fikk samme driten idag. Engine system fault - all programs off. 

 

Ingen feil melding ifølge Iidtool. 

 

Da veit jeg hvor jeg kan starte å se. 

 

Turbo linkage - noen som veit hvordan den smøres enklest opp?

 

- håper nesten den injektormeldinga dukker opp her med.

Tviler på det Hjelper smøre opp utvendig, det er wane ringen og alle spjeldene som begynner gå tregt... 

IMG_20210709_215914.jpg

IMG_20210629_122131.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mist motet hvis det er HPFP som svikter. Kjøp en overhalt brukt pumpe, koster rundt 4000 kr. Byttes på verksted for under 10K, ellers finnes det en detaljert oppskrift på DIY bytte om du har fasiliteter for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker min framgangsmåte blir å sjekke trykket dieselpumpa ( på ventil i motorrom). Visst trykket er dårlg vil e bytte dieselfilter (er bytta årlig). Og sjekke om dette gjør en forskjel. Hvis trykket da er dårlig bytter e pumpe i dieseltanken. Må ha bortimot o,5 bar trykk. Hvis feilkode da forsetter må det sjekkes meir rundt HPFP, men ser også på forum at det er  ein trykk sensor, som kan lage feilmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spiker enda 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsette noe lurium rense stoff i dieselen før avreise hjem. Kjørte så svart røken sto, men ingen engine system fault og nødmodus.  Men på feil søk kom disse to opp. Den siste har e ikke sett før. Når e les om desse feila, er det lite bastante konkusjoner på feil, bortsett fra enkelte som har bytta HPFP, blitt fornøyde. 755AADF1-F58A-4E99-8645-277DF3A13221.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Circuit low betyr vel vanligvis brudd mot sensor - mener at det ligner slik på andre sensorer, så kanskje med litt hell er det feilen som gir overnevnte melding - men ta med klype salt, dette er synsing... 

 

Hva gjelder opprinnelig symptom du melder, så hadde jeg tilsvarende symptomer på en Mercedes Sprinter for etpar år siden - mister motorkraft i motbakke hvis trykker for hardt på, nødmodus, omstart hjelper - holdt på å bli sinnsyk og ingen hadde hørt om det. Fant at innløpsslangen til turboen var satt litt skjevt på. Problem var muligens at den da trakk falskluft som da trolig ikke gikk forbi MAF sensoren som da kanskje ble forvirret... Så ikke dette før jeg demonterte slangen og observerte i plasten/gummien at den ikke hadde gått ned i et spor riktig. Satte den bedre på og alt funket - da hadde jeg skrudd alt på luftinnløpssiden i filler. Kanskje det hjelper deg litt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egr valve 0 med 90 posisjon er feil, den er helt åpent hele tiden. Du kan prøve å bruke hammer og se om posisjon endres. Men det anbefales bytte begge eller blanke, jeg skiftet to samtidig pga limp mode( var delvis åpent) 

 

F5F414E5-2935-4C27-8CF3-9E72C8EBC756.png

 

AB2E31CC-2634-446D-98A7-C38C6EAF4CCB.png

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...