aok Skrevet 26. juli 2021 Del Skrevet 26. juli 2021 Ok. Trenger kreativ hjelp her: MY07 Disco 3, TDV6, ca 306.000km. Gasspådrag i moderat bakke, med tom henger bak. Bilen starter å vibrere kraftig, mister all kraft og senker luftfjæring ned på laveste nivå. Stanser motoren, og får deretter ikke start. Kinner godt, uten spesielle ulyder, men ingen tegn til start. Leser av P0191, Fuel Pressure sensor stuck low. NAF veihjelp tar med bilen hjem. Under kinning av motor får jeg lest av trykk på 4-6000 (går normalt på 25000 på tomgang). Prøvde å koble fra sensoren, og fikk «uendelig» høyt trykk avlest. Ingen start. byttet fuelfilteret, uten at det var noe sucess. Det kommer diesel opp til høytrykspumpa (sjekket ventilen oppe på toppen). Må nevnes at bilen stoppet en gang tidligere også, men startet igjen rett etterpå. Samme kode (p0191). Den har også utviklet en lett vibrasjon ved gasspådrag de siste dagene, noe jeg trodde kom fra gearkassa - men lurer nå på om det kan ha noe med dieselpumpe å gjøre det også? hva gjør jeg next? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 26. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2021 Vurderer å bytte hpfp, men den sitter jo trøstesløs vanskelig til - og er priset i gullvekt. Hvordan måler man trykket fra pumpa? Og hvor høyt skal det være under kinning, før start? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. juli 2021 Del Skrevet 27. juli 2021 Litt rart at motorproblem oppstår samtidig med luftfjøringsfeil? Er det en sammenheng? Tenker tull med strøm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 27. juli 2021 Del Skrevet 27. juli 2021 Problemet kan være selve sensoren, og den kan byttes: https://lrbutikken.no/index.php?id_product=1866&id_product_attribute=0&rewrite=discovery-3-fuel-rail-high-pressure-sensor&controller=product Jeg fikk problemer med HPFP i fjor og måtte bytte denne, men da var koden P0087 og ingen problemer med å starte motor - det kom først ved litt høy belastning. Det er ikke nødvendigvis eneste indikasjon på gåen HPFP, men i ditt tilfelle ville jeg prøvd å bytte sensor før selve pumpa. Det er både enklere og billigere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 28. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2021 Har vurdert sensoren, og helt klart mye billigere enn pumpa.. ..men synes det var litt rart at den gir utslag når motoren kinner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 29. juli 2021 Del Skrevet 29. juli 2021 Siden du ikke får start kan det være lavtrykkspumpa LPFP som er problemet. Ville kanskje forventet en ekstra feilkode da, men det er vel ikke alltid så rett fram. https://www.disco3.co.uk/forum/topic130062.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 29. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2021 Kommer «godt» med diesel opp til motorrommet, så jeg tror lavtrykksiden er ok. Har bestilt ny sensor til høytrykksiden. Er jo lov å håpe… Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 10. august 2021 Forfatter Del Skrevet 10. august 2021 Ok.. Da er ny sensor montert. Fortsatt like livløs, og får samme feilkode. P0191. Fuel pressure stuck low. Får kun 4-8000 kpa trykk under kinning. Antar det ikke er nok til å åpne injectorene? Antar høytrykkspumpa må byttes? Andre forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Mål trykket på lavtrykksiden. Gjøres enkelt på luftingen i motorrommet med en dekkpåfyller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 11. august 2021 Forfatter Del Skrevet 11. august 2021 1 time siden, YMK skrev: Mål trykket på lavtrykksiden. Gjøres enkelt på luftingen i motorrommet med en dekkpåfyller Vet du hva trykket skal være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 23. august 2021 Forfatter Del Skrevet 23. august 2021 Nå er jeg i villrede: fristet meg til å forsøke startgass; en liten dasj ned i luftinntaket, og tror du ikke den startet!! Ingen feilkoder på motoren nå, med unntak av EGR B, som er dårlig. (Men har montert blanking). sjekket balanse på injektorene. Etter noen minutter leser jeg av 95, 98, 85, 92, 102, 115, og alle går til 100 over 1400 rpm. Etter den ene gangen med startgass starter den helt som normalt igjen, uten bruk av gass. Ingen spesielle ulyder eller røyk fra motoren. hvor begynner jeg å lete nå?? Kan jeg stole på bilen? Kan det ha vært noe forurensing i drivstoffet som midlertidig satte en eller flere dyser ut av spill, og som klarerte seg selv med hjelp av litt «makt»? (Har byttet filteret på nytt) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Søk info om pumpa som er i tanken, lest at den kan skape feilkoder som du har Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 2. november 2021 Forfatter Del Skrevet 2. november 2021 Da er «hjertekirurgi» gjennomført Alt må jo prøves for første gang. Greide å installere test-kit’et uten å ødelegge eller miste deler Et forferdelig pirkarbeid… kjørte testen ca 4 minutter, og så kjapt at indre høyre dyse har en lekkasje (?). Antar den må byttes, og kan være årsak til lavt dieseltrykk på railen. Hva mener de lærde som kan dette?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Aner ikke hva jeg ser på, men det ser proft ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Bytt den dysa, test på nytt. Kjøpt eget utstyr? Eventuell link ønskes isåfall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 4. november 2021 Forfatter Del Skrevet 4. november 2021 (endret) 54 minutter siden, YMK skrev: Bytt den dysa, test på nytt. Kjøpt eget utstyr? Eventuell link ønskes isåfall Skal bytte dysa, men må skaffe meg en god dose motivasjon først. Er selvfølgelig den innerste på passasjersiden, som har størst behov for å demontere slanger, rør og ledninger for å komme til …i tillegg har jeg aldri gjort det før (så det går vel helt sikkert strålende) Test-settet hadde de på BT. Fant ut at det var kjekt å ha Knotete å koble til på TDV6en. Spesielt på passasjersiden, da alle festeklipsene var montert inn fra Venstre på dysene - altså mot brannveggen for dysene på passasjersiden. https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/dieseltester-common-rail-2000040924?gclid=CjwKCAjwiY6MBhBqEiwARFSCPvcJt2L4v2GavDIsuvjl_n-R1UjSwdXpX2qzB1Lt_AkDlhcBgSRU3hoC5I0QAvD_BwE Endret 4. november 2021 av aok La til link Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Lrtime på YouTube hadde vel en video om dette. Husker ikke om de viste bytte av dyse... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Lazer tools 6714 fungerer meget bra til oppgaven med å få dysa opp https://www.advancedfactors.co.uk/6714-diesel-injector-extractor-jlr-2736-engines-303-1127-1107570-p.asp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 5. november 2021 Forfatter Del Skrevet 5. november 2021 2 timer siden, motom skrev: Lrtime på YouTube hadde vel en video om dette. Husker ikke om de viste bytte av dyse... Så den videoen flittig før jeg startet. Fikk det faktisk til med litt mindre demontering enn i videoen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 15. november 2021 Forfatter Del Skrevet 15. november 2021 Etter en god porsjon knot er injektor #3 byttet. Var litt spent på om bilen startet, men den kom med en gang Ny test, og vesentlig bedre resultat denne gangen. Vurderer å bytte #2 mens jeg er i siget. Den er lett å komme til i forhold til #3… rørene er nummerert fra Venstre #3, 2, 1, 4, 5, 6. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 15. november 2021 Forfatter Del Skrevet 15. november 2021 ..eller kanskje #1, da den er noe lav? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 19. november 2021 Forfatter Del Skrevet 19. november 2021 FIXED! ..tror jeg Da er alt montert tilbake, og testkjørt. Virker mer responsiv, og «ristingen» jeg var redd var fra girkassa er borte. Ingen feilkoder Har en teori at #3 injector hadde såpass stor intern lekkasje at det ikke var mulig å holde nok trykk på raile’n. God følelse når bilen starter og går som den skal, etter å ha knotet mye i motorrommet Takk til #clausen for moralsk støtte under feilsøkingen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Gratulerer, godt jobbet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 På 19.11.2021 den 19.38, aok skrev: Har en teori at #3 injector hadde såpass stor intern lekkasje at det ikke var mulig å holde nok trykk på raile’n. Leste du av med iid-tool før og etter bytte? Hvordan så det ut? Hadde du høy eller lav verdi på denne injectoren? Eller på en annen kanskje? Drodler om injektorer på de siste sidene her....: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 9. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2021 På 7.12.2021 den 13.42, @le skrev: Leste du av med iid-tool før og etter bytte? Hvordan så det ut? Hadde du høy eller lav verdi på denne injectoren? Eller på en annen kanskje? Drodler om injektorer på de siste sidene her....: Jeg leste av verdiene på injectorene med Hawkeye-tool før og etter byttet. Her ble det høye verdier på injector #6. Kan være fordi den kompenserte for #3? Fant lekkasjen ved manuell lekkasjetest. Verdiene ble jevnere etter byttet av #3, og feilkodene for #6 forsvant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.