Gå til innhold

P0191 Vil ikke starte


aok

Anbefalte innlegg

Ok. Trenger kreativ hjelp her:

MY07 Disco 3, TDV6, ca 306.000km. 

 

Gasspådrag i moderat bakke, med tom henger bak. Bilen starter å vibrere kraftig, mister all kraft og senker luftfjæring ned på laveste nivå. Stanser motoren, og får deretter ikke start. Kinner godt, uten spesielle ulyder, men ingen tegn til start.

Leser av P0191, Fuel Pressure sensor stuck low.
NAF veihjelp tar med bilen hjem. 

Under kinning av motor får jeg lest av trykk på 4-6000 (går normalt på 25000 på tomgang). Prøvde å koble fra sensoren, og fikk «uendelig» høyt trykk avlest. Ingen start.

byttet fuelfilteret, uten at det var noe sucess. Det kommer diesel opp til høytrykspumpa (sjekket ventilen oppe på toppen).

Må nevnes at bilen stoppet en gang tidligere også, men startet igjen rett etterpå. Samme kode (p0191). Den har også utviklet en lett vibrasjon ved gasspådrag de siste dagene, noe jeg trodde kom fra gearkassa - men lurer nå på om det kan ha noe med dieselpumpe å gjøre det også?

 

hva gjør jeg next?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å bytte hpfp, men den sitter jo trøstesløs vanskelig til - og er priset i gullvekt. 
Hvordan måler man trykket fra pumpa? Og hvor høyt skal det være under kinning, før start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kan være selve sensoren, og den kan byttes:

https://lrbutikken.no/index.php?id_product=1866&id_product_attribute=0&rewrite=discovery-3-fuel-rail-high-pressure-sensor&controller=product
Jeg fikk problemer med HPFP i fjor og måtte bytte denne, men da var koden P0087 og ingen problemer med å starte motor - det kom først ved litt høy belastning. Det er ikke nødvendigvis eneste indikasjon på gåen HPFP, men i ditt tilfelle ville jeg prøvd å bytte sensor før selve pumpa. Det er både enklere og billigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert sensoren, og helt klart mye billigere enn pumpa..:rolleyes: ..men synes det var litt rart at den gir utslag når motoren kinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer «godt» med diesel opp til motorrommet, så jeg tror lavtrykksiden er ok. Har bestilt ny sensor til høytrykksiden. Er jo lov å håpe…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ok..  Da er ny sensor montert. Fortsatt like livløs, og får samme feilkode. P0191. Fuel pressure stuck low. Får kun 4-8000 kpa trykk under kinning. Antar det ikke er nok til å åpne injectorene?

Antar høytrykkspumpa må byttes? Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, YMK skrev:

Mål trykket på lavtrykksiden.

Gjøres enkelt på luftingen i motorrommet med en dekkpåfyller ;)

Vet du hva trykket skal være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er jeg i villrede:

fristet meg til å forsøke startgass; en liten dasj ned i luftinntaket, og tror du ikke den startet!!:o

Ingen feilkoder på motoren nå, med unntak av EGR B, som er dårlig. (Men har montert blanking).

sjekket balanse på injektorene. Etter noen minutter leser jeg av 95, 98, 85, 92, 102, 115, og alle går til 100 over 1400 rpm. 

Etter den ene gangen med startgass starter den helt som normalt igjen, uten bruk av gass. Ingen spesielle ulyder eller røyk fra motoren.
 

hvor begynner jeg å lete nå?? Kan jeg stole på bilen? Kan det ha vært noe forurensing i drivstoffet som midlertidig satte en eller flere dyser ut av spill, og som klarerte seg selv med hjelp av litt «makt»? (Har byttet filteret på nytt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da er «hjertekirurgi» gjennomført B) Alt må jo prøves for første gang. Greide å installere test-kit’et uten å ødelegge eller miste deler:P Et forferdelig pirkarbeid…

kjørte testen ca 4 minutter, og så kjapt at indre høyre dyse har en lekkasje (?). Antar den må byttes, og kan være årsak til lavt dieseltrykk på railen. 


Hva mener de lærde som kan dette??

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, YMK skrev:

Bytt den dysa, test på nytt.

Kjøpt eget utstyr? Eventuell link ønskes isåfall

Skal bytte dysa, men må skaffe meg en god dose motivasjon først. Er selvfølgelig den innerste på passasjersiden, som har størst behov for å demontere slanger, rør og ledninger for å komme til:P …i tillegg har jeg aldri gjort det før (så det går vel helt sikkert strålende:lol:)

 

Test-settet hadde de på BT. Fant ut at det var kjekt å haB) Knotete å koble til på TDV6en. Spesielt på passasjersiden, da alle festeklipsene var montert inn fra Venstre på dysene - altså mot brannveggen for dysene på passasjersiden. 
 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/dieseltester-common-rail-2000040924?gclid=CjwKCAjwiY6MBhBqEiwARFSCPvcJt2L4v2GavDIsuvjl_n-R1UjSwdXpX2qzB1Lt_AkDlhcBgSRU3hoC5I0QAvD_BwE

 

Endret av aok
La til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lazer tools 6714 fungerer meget bra til oppgaven med å få dysa opp :)

https://www.advancedfactors.co.uk/6714-diesel-injector-extractor-jlr-2736-engines-303-1127-1107570-p.asp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, motom skrev:

Lrtime på YouTube hadde vel en video om dette. Husker ikke om de viste bytte av dyse...

Så den videoen flittig før jeg startet. Fikk det faktisk til med litt mindre demontering enn i videoen:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter en god porsjon knot er injektor #3 byttet. Var litt spent på om bilen startet, men den kom med en gang:) 

Ny test, og vesentlig bedre resultat denne gangen. Vurderer å bytte #2 mens jeg er i siget. Den er lett å komme til i forhold til #3…

 

rørene er nummerert fra Venstre #3, 2, 1, 4, 5, 6.
 

 

IMG_0239.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIXED!    ..tror jeg:P

 

Da er alt montert tilbake, og testkjørt. Virker mer responsiv, og «ristingen» jeg var redd var fra girkassa er borte. Ingen feilkoderB)

Har en teori at #3 injector hadde såpass stor intern lekkasje at det ikke var mulig å holde nok trykk på raile’n.

 

God følelse når bilen starter og går som den skal, etter å ha knotet mye i motorrommet:)

 

Takk til #clausen for moralsk støtte under feilsøkingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 19.11.2021 den 19.38, aok skrev:

Har en teori at #3 injector hadde såpass stor intern lekkasje at det ikke var mulig å holde nok trykk på raile’n.

 

Leste du av med iid-tool før og etter bytte? Hvordan så det ut? Hadde du høy eller lav verdi på denne injectoren? Eller på en annen kanskje?

 

Drodler om injektorer på de siste sidene her....: 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2021 den 13.42, @le skrev:

 

Leste du av med iid-tool før og etter bytte? Hvordan så det ut? Hadde du høy eller lav verdi på denne injectoren? Eller på en annen kanskje?

 

Drodler om injektorer på de siste sidene her....: 

 

 

 

Jeg leste av verdiene på injectorene med Hawkeye-tool før og etter byttet. Her ble det høye verdier på injector #6. Kan være fordi den kompenserte for #3? Fant lekkasjen ved manuell lekkasjetest. Verdiene ble jevnere etter byttet av #3, og feilkodene for #6 forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...