Gå til innhold

Får ikke ut drivaksel - Discovery 3


Elchund

Anbefalte innlegg

Hei, må ha ut drivaksel foran for å bytte mansjetter på en Disco 3. Men jeg får den ikke ut av hjullageret!

 

Har prøvd med liten slegge, no luck. Jeg har tatt løs hele "knokkelen" bortsett fra kuleleddet under. Lurer på å ta den ut med hele "knokkelen" og sette den i pressa, men lurer da for det første på om en ti tonn kina-presse har noe å stille opp og dernest hvordan det går med hjullageret om jeg må hive på 8-10 tonn for å få ut drivakselen?

 

Er det andre "triks"? Fatter ikke hvorfor den sitter så sinnsykt fast....

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja.. Har hatt samme utfordringen selv på ene siden. 

Brukte ters.skrudd å banket . Men satt som fy, antagelig vært varmgang siden stål var blå farget på min. 

10 tonn presse greier det nok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar! Håper ikke det er varmgang, da er det vel bare å bytte lagerhub'en. Ikke at det er så mye jobb slik bilen står akkurat nå :P

 

Jeg får prøve å sette hele kladden i pressa.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min gamle D2 måtte vi bruke 20-tonns presse samt skjærbrenner med varme før stikkaksel slapp fra lageret. Det ble det bruk kobberpasta fem år tidligere, og den virket som sveis omtrent.

 

Slegge ville jeg unngått før alt står i skrustikka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud...  håper jeg slipper å gå så langt. Fant greit med kobberpasta under bremseskiven, der mener jeg det heller ikke har noe å gjøre, men det hjelper jo på demonteringen akkurat der.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke ut kula nede på knoken uten å ha ut akslingen først. Men det er kun 4 skruer som holder hub'en på plass. Den pleier å komme ut lettere enn akslingen om du vil ha den i pressa.

 

Man kan også bytte mansjetter uten å ta aksling ut (som en nødløsning vil jeg si). For det er ett herk å rengjore knutene mens de henger på bilen. Løsner du knoken oppe, og holder akslingen (inn mot motor) til den treffer låselingen, og gir ytterste knute ett kakk med noe hardt, så hopper den ut av låseringen. Og du får mansjetter av og på. Jeg pleier å merke indre knute før jeg splitter den slik at de hjula havner i samme spor som dem stod i. Husker ikke om jeg leste en plass at det skulle gjøres slik, men jeg gjør det nå. Det koster ingenting.

 

Pass på at du får akslingen langt nok inn til at låseringen faktisk låser når du setter det sammen igjen om du ikke får ut akslingen av hub'en. Om ikke kan du få en overraskelse, og ikke spør hvordan jeg vet. Det skjer ikke noe farlig, annet enn at du mister fremdrift og akslingen roterer i mansjetten etter at den hoppet ut av ytre ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye gode innspill, så langt har ikke normal "gladvold" hatt noen virkning hverken på drivaksel eller nedre kuleledd. Skal se etter en litt heftig avtrekker i dag.

 

Jeg har ikke studert det så nøye, men får jeg faktisk drivakselen igjennom knoken sammen med lagerhub'en, slik du foreslår @Fogga? Jeg har mer tro på det i så fall, enn å ta ut hele knoken. I så fall er det jo lett å overhale akselen. Og kanskje la drivakselen bare være der den er inntil videre.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elch.

Avtrekker er nok det korrekte verktøyet å bruke for å trekke akslingen ut av lageret, går sikkert helt fint. Pass på å beskytte gjengene til sentermutteren, kan lønne seg å ha den mutteren entret over de første gjengene til dette begynner å røre på seg.

Akslingen skal faktisk monteres med en stripe locktite på spline.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den som gir seg er en dritt" :D:

 

20210727_182518.jpg

 

20210727_193413.jpg

 

MEN, selve "skåla" til tripoden ble igjen i differensialen, kjenner at den butter mot klipset. Jeg får prøve å søke etter noen triks for å få den til å smette ut.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett bare rå makt som skal til for å få ut den pokalen/tullipanen eller hva man nå kaller den. Klarer man å få til et skikkelig rykk, så pleier det å fungere.

 

Husker ikke hvordan det ser ut på D3/D4, men på FL2 så er det faktisk et hull i diffen hvor man kan få inn noe å bryte med. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, glidehammer ble løsningen. Jeg tok ut bolten av en to-armet avdrager, glidehammer igjennom hullet til bolten med mutter og skive på baksiden og "svupp".

 

20210727_214118.jpg

 

Denne har gått noen mil, neste gang blir det nok ny aksel

 

20210727_214124.jpg

 

Skikkelig rengjøring, og så på med masse fett og nye mansjetter

 

20210727_214325.jpg

 

Klar til å monteres tilbake

 

20210727_231036.jpg

 

Dette ble en sånn jobb hvor jeg følte alt gikk litt på tverke, og når jeg skulle legge inn akselen igjen kom en ny overraskelse: Tetningsringen mot differensialen så sliten ut, og stålfjæra hang litt ut av ringen. Den ble vippet kontant ut, og ny tetningsring bestilt. Fikk bestil hos en lokal Ford forhandler faktisk, det er mange biler som bruker denne tetningsringen, fant et Ford delenummer på den, håper den er på plass i morgen. Funfact: Prisen på tetningen i Norge varierer mellom 89 og 555 kroner! Den høyeste prisen er for "originaldel" til Mitsubishi Pajero.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...