Gå til innhold

Diesel i ojla og diesel lukt fra eksosen, Td5 2003 mod.


DefenderOla

Anbefalte innlegg

Fikk kjøpt, relativ billig, en Defender 110 Td5 2003 modell som har gått 194.000 km. Var klar over at det var litt å ta tak i og listen på ting som har blitt utbedret er allerede relativt lang, men en hobby skal jo koste litt. Også lærer man jo utrolig mye underveis.

Men det er spesielt to ting jeg ser ikke løser seg «enkelt» Ene er at det lukter diesel av motorolja og at nivået stiger. Har skiftet kobberskiver og o-ringer på dysene 2 ganger, men ingen endring. Brukt kun OEM deler. Så jeg mistenker sterkt at det er sprekk i toppen. Har forsøkt å se etter sprekker når dysene har vært ute, men klarer ikke så noe som åpenbart er sprekkdannelser. Vet at noen sprekker ikke kan ses/oppdages før man trykktester eller tar røntgen ol. Og har lest mye på forumet her ang dette, så Turner Engineering må vel kontaktes.

I tillegg til dette, så lukter det veldig diesel av eksosen også har motoren en litt røff gange når den går på tomgang. Spesielt ved oppstart. Etter at motoren har blitt varm, så er tomgangen mer normal. Og dette lurer jeg litt på hva kan være. Har skiftet MAF og luftfilter. Har ikke olje i ECU’n og dieseltrykksregulatoren skal visst være skiftet. Har ingen garanti på at den faktisk er skiftet, men tror ikke forrige eier juger om dette.

Har også skiftet start solenoiden, så den starter umiddelbart. Går normalt i 5-10 sekunder før den litt røffe gangen begynner. Har sjekket retur på dieselen og den fungerer som den skal.

Noen som har hatt opplevd noe lignende?

Alle tips og råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du ikke har en lekkasje som fører til at det havner både diesel i olja, og luft i drivstoffsystemet - og den ruskete tomgangen er forårsaket av at det tar noen sekunder før du får luft i en av injectorene - men at dette så går seg til etter noe tids drift, og gangen blir mere normal.

 

Om du har diesel i olja selv etter 2 bytter av tettinger så må det nesten være en sprekk et sted. Selv har jeg sprekt 2 TD5 topper, på vilt forskjellige måter. I det ene tilfellet måtte sylinderverkstdete teste 4 ganger før de fant lekkasjen - på nummer 2 testet jeg bare selv - jeg plugget igjen diesel returlinja, og satt trykluft i "inn" porten - og fikk bekreftet at toppen var sprekt når trykkluften kom ut av en kjølekanal...

 

Men, om det lekker til oljekanalene så burde det vel være mulig å se at det piplet disel et sted - har du prøvd å plukke av toppdekselet, og kjøre luftesekvens? om det kommer ut diesel noe sted så burde det være synlig hvor det lekker ved at dieselen vasker vekk oljefilmen der det lekker (med fare for at det er et skjult sted, selvsagt.

 

Selv endte jeg opp med ny AMC topp, og har ikke hatt noe tull siden.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Camarogeddon skrev:

Spørs om du ikke har en lekkasje som fører til at det havner både diesel i olja, og luft i drivstoffsystemet - og den ruskete tomgangen er forårsaket av at det tar noen sekunder før du får luft i en av injectorene - men at dette så går seg til etter noe tids drift, og gangen blir mere normal.

 

Om du har diesel i olja selv etter 2 bytter av tettinger så må det nesten være en sprekk et sted. Selv har jeg sprekt 2 TD5 topper, på vilt forskjellige måter. I det ene tilfellet måtte sylinderverkstdete teste 4 ganger før de fant lekkasjen - på nummer 2 testet jeg bare selv - jeg plugget igjen diesel returlinja, og satt trykluft i "inn" porten - og fikk bekreftet at toppen var sprekt når trykkluften kom ut av en kjølekanal...

 

Men, om det lekker til oljekanalene så burde det vel være mulig å se at det piplet disel et sted - har du prøvd å plukke av toppdekselet, og kjøre luftesekvens? om det kommer ut diesel noe sted så burde det være synlig hvor det lekker ved at dieselen vasker vekk oljefilmen der det lekker (med fare for at det er et skjult sted, selvsagt.

 

Selv endte jeg opp med ny AMC topp, og har ikke hatt noe tull siden.

 

-C

Har ikke hatt av toppdekselet og kjørt luftesekvens, men det skal jeg gjøre. Takk for tipset.

18 timer siden, lafterolf skrev:

Du kan ha en rennende dyse.

Rennende dyse ja. Regner med at jeg da må kontakte et firma som har riktig utstyr for å få sjekket dette. Bor på Svalbard, så er trolig ikke veldig mange her opp som kan utføre dette. Jeg får sjekke og takk for tipset.

Endret av DefenderOla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er sommerferien historie og man er tilbake til hverdagen.


Har sjekket sylinderbalansen på bilen. Varierte veldig ved oppstart, men etter å ha kjørt en liten tur med for å få normal temperatur på motoren, så var variasjonen vesentlig mindre. Samtlige var innenfor -5 til 5. Ser at verdiene går litt opp og ned på samtlige dyser, men ingen av de som skiller seg ut.

Bilen har fortsatt litt rufsete tomgang og det lukter fortsatt diesel av eksosen. Skal legges til at bilen stod ubrukt i en lang tid før jeg kjøpte den. Har ikke gått mer enn 20.000 km på de siste 10 årene og nesten ikke vært kjørt i de siste 6-7 årene. Så har nå fått kjørt den litt, fått den skikkelig varm og hatt litt turtall på motoren. Kanskje ønsketenkning, men syns den har kviknet litt til nå vs de første turene.

 

Skal få av toppdekselet ila helga og kjøre luftesekvens for å se om det kommer noe opp fra dysene. Om det ikke gir resultat (ser diesel sive ut), så tenker jeg å få ut dysene og få sendt de til rens/overhalling. Skulle ikke det gi resultater, ja da er det vel kun sprekk i toppen som står igjen :O

 

Noen som har et firma å anbefale ang rens/overhalling av dyser, så motas det med takk.

 

Og om det er noen som har tips eller vært borti lignende problmer jeg har og funnet årsak, så er det topp om dere deler erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overhaling av dyser lønnsomt? 

Timepriser hos dieselverksted er kostbart, men en sjekk om de forstøver riktig kan være lurt. Selv er jeg redd for at toppen har sprekk. Det er ivertfall den feilen som opptrer oftest.

 

En Overhalling kommer fra Overhalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ny, forsterket Spaniatopp koster ca 20 kkr via EWS. Hvis motoren har gått varm går originaltoppen på en 10p-motor veldig fort til sprekk som bruker lang tid på å utvikle seg. Et alternativ til å anskaffe en ny, forsterket topp (Spaniatopp) er å kjøpe en brukt D2 -motor som ikke koster allverdens nå, før disse blir færre etterhvert. Jeg valgte å gjøre begge deler, så jeg har Defender Td5 ´99 original 10p med Spaniatopp og en reserve Td5-motor i garasjen som reserve. Så kan Spaniatoppen overføres hvis nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2021 den 12.43, DefenderOla skrev:

Fikk kjøpt, relativ billig, en Defender 110 Td5 2003 modell som har gått 194.000 km. Var klar over at det var litt å ta tak i og listen på ting som har blitt utbedret er allerede relativt lang, men en hobby skal jo koste litt. Også lærer man jo utrolig mye underveis.

 

 

Men det er spesielt to ting jeg ser ikke løser seg «enkelt» Ene er at det lukter diesel av motorolja og at nivået stiger. Har skiftet kobberskiver og o-ringer på dysene 2 ganger, men ingen endring. Brukt kun OEM deler. Så jeg mistenker sterkt at det er sprekk i toppen. Har forsøkt å se etter sprekker når dysene har vært ute, men klarer ikke så noe som åpenbart er sprekkdannelser. Vet at noen sprekker ikke kan ses/oppdages før man trykktester eller tar røntgen ol. Og har lest mye på forumet her ang dette, så Turner Engineering må vel kontaktes.

 

 

I tillegg til dette, så lukter det veldig diesel av eksosen også har motoren en litt røff gange når den går på tomgang. Spesielt ved oppstart. Etter at motoren har blitt varm, så er tomgangen mer normal. Og dette lurer jeg litt på hva kan være. Har skiftet MAF og luftfilter. Har ikke olje i ECU’n og dieseltrykksregulatoren skal visst være skiftet. Har ingen garanti på at den faktisk er skiftet, men tror ikke forrige eier juger om dette.

 

 

Har også skiftet start solenoiden, så den starter umiddelbart. Går normalt i 5-10 sekunder før den litt røffe gangen begynner. Har sjekket retur på dieselen og den fungerer som den skal.

 

 

Noen som har hatt opplevd noe lignende?

 

 

Alle tips og råd mottas med takk.

 

 

Siden du bor på Svalbard så er det sikkert enklere (og noen tusen billigere) å bestille ny topp fra Turner i UK (https://www.turnerengineering.co.uk/ldf500170-amc-td5-cylinder-head-late-c2x20634343) . Har handlet litt med disse opp gjennom årene og service og kvalitet er upåklagelig.  Frida svarer vanligvis umiddelbart på spørsmål. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Atle G skrev:

Siden du bor på Svalbard så er det sikkert enklere (og noen tusen billigere) å bestille ny topp fra Turner i UK (https://www.turnerengineering.co.uk/ldf500170-amc-td5-cylinder-head-late-c2x20634343) . Har handlet litt med disse opp gjennom årene og service og kvalitet er upåklagelig.  Frida svarer vanligvis umiddelbart på spørsmål. 

 

Har hatt en bilmekaniker til å sjekke litt. Og hans umiddelbare reaksjon ved oppstart av kald motoren, var at bilen ikke fyrte på alle sylinderne. Derav den relativt rufsete oppstarten. Dette gir seg etter noen minutter når motoren begynner å bli varm. Han mente dette kunne skyldes at ventilene, og da eksosventilen, ikke tetter fullstendig når motoren er kald. At den henger litt ol. Derav diesellukt fra eksosen og noe stigende oljenivå på motorolja. Hans tips, i første omgang, var å rense dysene for så å kjøre en motorrens med påfølgende olje m/filter bytte. Deretter kjøre motoren god og varm. Dette kan fjerne karbon og annet skitt som har bygd seg opp over tid, men som han sa, en må åpne motoren for å være sikker. Mulig dette et skudd i blinde, men skal nå prøve dette før det blir bytting av toppen. Jeg har vel en følelse av at jeg bør kontakte Frida hos Turner Engineering relativt raskt for å sjekke beholdning av topper og annet som bør byttes når en først er i gang.

Takker for alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg innsett at jeg har levd lenge nok i fornektelsen.

Etter å ha rensa ejektorene i ultralydvasker, sjekket om det kommer diesel fra ejektorene opp i toppen hvor de settes inn, nye kobberskiver og o-ringer, skiftet diesel trykksregulator, kjørt motorens med påfølgende olje og filter bytte, så er resultatet nøyaktig som før. Diesellukt fra motorolja, går røft på tomgang ved oppstart, diesellukt fra eksosen osv.

Har vært i kontakt med Turner og bestilt ny topp med tilhørende deler til den nette sum av £13.998

Håper det blir bra nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DefenderOla skrev:

Ser jeg ble veldig ivrig på prisen ja... ble £1398,74

Kan bare gjenta hva Camarogeddon skriver; Ta det rolig å følg boken ...  alt må riktig fra hverandre og sammen igjen. Ikke veldig vanskelig, men litt plukk. I tillegg så er det en tung klump som skal av og riktig på igjen uten at noe blir ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du handlet disse: 

https://www.turnerengineering.co.uk/yll500040-head-locating-dowel-c2x20634552

Jeg byttet til "Spansketopp" for noen år siden og blingset på disse. Originalt er de i plast, og når det blir varmt nok så smelter de og blir ubrukelige.

Du får ikke toppen til å sitte der den skal uten.... 

Jeg lagde til nye av ett skrujern jeg hadde ødelagt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rufsete gange ved oppstart spesielt når det er kalt, er ikke uvanlig på TD5.

Det er en 5 sylindret motor med bare 4 glødeplugger.  Resulterer i at den ene sylinderen ikke heger helt med med en gang.

Økende oljemengde er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 25.8.2021 den 15.23, DefenderOla skrev:

Har ikke gått mer enn 20.000 km på de siste 10 årene og nesten ikke vært kjørt i de siste 6-7 årene. Så har nå fått kjørt den litt, fått den skikkelig varm og hatt litt turtall på motoren. Kanskje ønsketenkning, men syns den har kviknet litt til nå vs de første turene.

 

Min erfaring med bilkjøring i LYB er at man sjeldent får varm motor...veldig sjeldent. Så følelsen av bedre motor etter "langtur" med varme og litt turtall/belastning er nok naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Liten oppdatering. 


Som nevnt i tidligere innlegg så ble ny topp fra Turner Engineering kjøpt inn med tilhørende pakninger/deler. Super service og de var veldig raske til å sende varene. Kun 5 dager etter bestillingen, så var de på døra hjemme her på Svalbard. Har ikke et sted å skru innendørs her oppe, så bilen ble parkert ved eller i inngangsdøra for å få mest mulig lys fra inngangslampen. Med -10 grader og vind så var det bare å sette i gang med å skru. Jobben gikk relativt bra. Alt løsnet, ingen knekte bolter ol. Når alt var ute, så byttet jeg vannpumpa og andre småting som var lett å komme til. Skiftet også innmaten i turboen da det var mye slakke på vifta. Deretter ble det et lite ufrivillig opphold pga snøstorm og -15/20 i ca 3 uker. Begynte å få litt dårlig tid ettersom bilen skulle sendes til fastlandet 15 des. Fikk litt mildere vær og det ble skruing. Fikk på plass alt og bilen startet etter noen runder med diesel-lufte-prosedyren. Motoren gikk utrolig mye roligere og hadde en vesentlig bedre gange enn før skiftet. Byttet også dieseltrykksregulator og kobberskiver/pakning på injektorene. Fikk i alt 15 mil med testing her oppe før bilen måtte ned til Bring for klargjøring til fastlandet. Motoren var tett og fin, varmeregisteret fungerte etter litt lufting og ingen spor av diesel i motoroljen. 


4 januar hentet jeg bilen ved Bring i Tromsø og begynte kjøreturen ned til Molde der bilen skal fortsette sitt liv. Kjørte kontinuerlig fra Tromsø til Molde, så etter 147 mil og 24 timer var jeg fremme. Og bilen gikk som ei klokke. Eneste problem kom da jeg var ved Steinkjer der de begynte å salte veiene. Spylerdysene til frontruta var tettet med 18 års fint sandstøv fra Svalbard. Fikk omsider åpnet disse med låsespray på boks. Så alt i orden. Så ble det EU kontroll med null hull også en litt lang runde hos biltilsynet, men det løste seg. Så nå er bilen på hvite skilter og fortsetter sitt liv i Molde. Guttungen på 18 år som har fått denne. Nå skal det sies at jeg har skiftet mye deler på bilen, men det blir litt mye å ramse opp. Løsningen på mitt problem var å sette på ny topp med tilhørende deler. Så nå er den klar for mange nye år.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Jasswass skrev:

Bra innsats!

Friskt med en etappe fra Tromsø til Molde...særlig i Defender :-) 

Alt går bare en vil det hardt nok :blink:

Kan også legge til at nesten hele kjøreturen ble unnagjort i et forbanna snøvær. Så blir ei stund til neste langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...