Gå til innhold

Suspension fault D3 2006


AmbuDisc

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips å komme med... Har en stund hatt suspension fault på min d3 2006 mod. Ved feilsøking fikk jeg først sensor feil, og har byttet både høydesensor og kontakt. Får nå fortsatt suspension fault og feilkode C1A04-1C (AF). Noen som har tips? Er inne på tanken om kabelbrudd, men finner ikke noe foreløpig.. Noen som har vært bort i lignende? 

Screenshot_20210716_143752_com.gap.iidcontrol.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert man ser bruddet 

Opplevd en gang, at ledning bare løsnet fra plugg da eg kom borti den. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kalibrert høyden på nytt etter byttet? Kan gjøre det med iidtool. Står info om hvordan du gjør det inne på gap diagnstic sine sider. Bruddet pleier ofte å være ved kontakten til høyde sensoren. Den står ute i alt slags vær og blir morken med årene. Hvis det ikke hjelper så sjekk om det er signal hele veien til suspensjon modulen som ligger over pedalene.  Det kan også gi en pekepinn på om det er brudd ett sted eller om feilen kan være noe annet. Eventuelt monter den gamle høyde sensoren igjen for å se om feilen er der enda. Hadde samme feil på venstre side. Byttet både ledning og høyde sensoren slik du har gjort men ingen forskjell. På info skjermen så stod venstre dekker helt nede og da fikk jeg også feil på lysene. Så etter mye irritasjon og kalibrering og prøving så endte jeg opp med å montere den gamle sensoren for å prøve og da forsvant 99% av problemet. Nå kommer den og går litt til og fra men mye mindre en før jeg byttet tilbake. Så jeg har fått en defekt høyde sensor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta frem multimeteret og sett den på 20Vdc og mål mellom pinne 1 & 5 (Grå/gul (+5v)& Grå/rød)(Gnd) i kontakta på ledningsnettet som kommer i fra bilen med tenning på.

Her skal du nok måle rundt 4,95v ish. får du det så vet man at sensoren får riktig volt inn.

Ta frem live values på iidtool. ta en liten binders eller lednings stump, en cat5/6 kabel tråd er perfekt..

stapp den ene enden av bindersen eller ledningen inn i pinne 4(Grå/Blå) i kontakten. Legg så andre enden til pinne 5. Da skal du se endriver i verdiene, legg pinne 4 til pinne 1 for å se om du får motsatt verdier. Du kan også se det på 4x4 info on hjulet går opp og ned. Skjer dette, er ledningene fra kontakten til eas modulen ok, så da er det sensoren som er på tur.

Tror ikke du får kalibrert høyden med feilkode liggende inne.

 

Mr.P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2021 den 0.45, KristofferS skrev:

Har du kalibrert høyden på nytt etter byttet? Kan gjøre det med iidtool. Står info om hvordan du gjør det inne på gap diagnstic sine sider. Bruddet pleier ofte å være ved kontakten til høyde sensoren. Den står ute i alt slags vær og blir morken med årene. Hvis det ikke hjelper så sjekk om det er signal hele veien til suspensjon modulen som ligger over pedalene.  Det kan også gi en pekepinn på om det er brudd ett sted eller om feilen kan være noe annet. Eventuelt monter den gamle høyde sensoren igjen for å se om feilen er der enda. Hadde samme feil på venstre side. Byttet både ledning og høyde sensoren slik du har gjort men ingen forskjell. På info skjermen så stod venstre dekker helt nede og da fikk jeg også feil på lysene. Så etter mye irritasjon og kalibrering og prøving så endte jeg opp med å montere den gamle sensoren for å prøve og da forsvant 99% av problemet. Nå kommer den og går litt til og fra men mye mindre en før jeg byttet tilbake. Så jeg har fått en defekt høyde sensor. 

Har forsøkt kalibrert med iid tool en gang uten hell. Har ikke rukket å prøve den gamle sensoren enda, men har som sagt bytta både kontakt og sensor. Får prøve et lite forsøk i morgen! Tusen takk for tips! 

På 21.7.2021 den 20.35, Kristian-Disko2 skrev:

Hadde nesten samme feilen, da var det multiplugg bak venstre bakhjul som hadde løsnet. Fikset du noe på bilen før du fikk feilmelding?

Nei, startet med at det plutselig kom feilmelding med suspension fault. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal feilsøke kabelbrudd, så kan du jo måle fra EAS ECU som ligger bak sparkepanelet venstre side/førerside. Noen få skruer og bolter samt klips. Og ut til kontakten på sensor. 
 

El.skjema.

 

Her finner du skjemaet. Lurt å ha noen tynne kobbertråder tilgjengelig når du skal pipe ut om det er helt eller ei. Pinnene på måleinstrumentet er ofte for tykke. 
 

Det er side 8 du bør lese på tror jeg. Der er høydesensorene nevnt. 

Endret av jorgenht
Sidetall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for gode tips. Vært litt hektisk og ikke fått starta feilsøkinga før nå. Som følgefeil har nå kompressor også takket for seg, så ny er på tur i posten. 

 

Er rimelig fersk innen både land rover og  bilmekk, så detta tar litt tid... Prøvd nevnte triks over, men virker ikke som det er strøm på kontakt? Dette er hva jeg får i IID tool. 

Screenshot_20210826_144650_com.gap.iidcontrol.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og all hjelp! Forumet her er suvurent :D Etter en del prøving, feiling og feilsøking så fant jeg omsider feilen!

 

Viste seg å være brudd i den gule/grå kabelen, og bruddet var på motsatt side. Altså da på venstre framhjul, like bak demperen. Feilsøkte med multimeter og fiksa med bypassing av ledningen med brudd i. 

 

Ny kompressor og lufttank også på vei fra UK, så får fikset dette også i samme slengen. 

IMG_20210828_113136.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...