Gå til innhold

Noen TD5 spørsmål


ErikB

Anbefalte innlegg

Jeg har en Defender 2005 TD5 som har gått 230.000 km. Dette er min første bil med TD5, og jeg har noen spørsmål.

 

1. Jeg synes den elektriske drivstoffpumpen går ekstremt lenge for å bygge opp trykk. Har ikke tatt tiden, men den går sikkert 30 sek før den stopper. Er dette normalt, eller kan det feks. være ventilen i filterhuset som ikke tetter? Bilen er for øvrig lettstartet, og drar i gang så fort jeg vrir på nøkkelen uavhengig av alt annet. 

 

2. Luftmengdemåler var frakoblet da jeg kjøpte bilen, og jeg merker ingen forskjell om jeg kobler den inn eller lar den være frakoblet. Ingen feilmeldinger. Antar måleren er deffekt, og bør byttes. Er uoriginal måler greit å gå for? Vesentlig prisforksjell fra original LR ser jeg.

 

3. Ved helt nystartet motor virker det som jeg ikke får turbotrykk ved pådrag. Men etter få sekunder/meter sparker den igang, og går som normalt. Hva kan grunnen til denne tregheten være?

 

4. Når jeg slipper gassen, og trykker inn clutchen ved kjøring, feks ved rødt lys tar gjerne motoren en kort pause. Akkurat som en av sylinderne står over en tenning. Det blir som ett millisekunds pause, men det er ikke som fusk. Motor fortsetter på tomgang klokkerent etter den korte pausen. Mulig dette er en normal artig TD5 greie, men det høres litt rart ut. Ingen praktisk betydning dog..

 

5. Ut fra spørsmålene over skjønner jeg at jeg må gå til anskaffelse av diagnoseverktøy. Anbefalinger til ett rimelig og greit verktøy? Hawkeye/iCarsoft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Om motoren går som normalt ville jeg ikke trodd noe er galt med drivstoffleveransen. 

Mulig en slitt pumpe trenger lenger tid, jeg liker å ha deler på lager, og i ditt tilfelle ville jeg kjøpt ny pumpe som byttes når din gamle ikke orker mer. Filter bytter du så raskt som mulig sammen med alle andre smørevæsker. 

 

2.

Merker du ingen forskjell er nok denne død troligvis. Britpart er billig. Det er fordi det svir mindre når du må kaste den etter kort tid. Kjøp kjent merke.

 

3.

Grunnen til tregheten er å begrense motorens kraft til den får litt temperatur. Dette må gjøres fordi sjåførene selv ikke har vett til å begrense gasspedalbrukes på iskald motor.

 

4.

Vet ikke.

 

5.

Jeg har hawkeye og synes den er presis og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Enig med forrige taler, få tak i en pumpe, legg på hylla og les deg opp på hvordan du bytter. 2. Kjøp OEM, VDO eller Bosch. 3. Kjør pent til motoren er driftsvarm. 4. Det er en bryter på kløtsjen som sender signal til ECU om å ta ned turtall når den tråkkes inn, kan være det du merker, tror ikke det er noe å henge seg opp i. 5. Ellers liker noen Nanocom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Enig med overstående - men en detalj her er at TD5 motoren ikke har noen måling av drivstofftrykk - mao, den kjører ikke pumpa til den har fått trykk, motorstyringa kjører pumpa i ca 30 sekunder, på timer, for å mate motoren. Det er ikke nødvendig å vente til den er ferdig, det er bare å gi motoren noen sekunder til å gløde, og så fyre i vei.

 

2: Sannsynligvis død sensor, kjøp en skikkelig en selv om det svir litt i lommeboka.

 

3: Helt normalt - det tar litt tid før tyrbo og annet får temperatur, og er klar til dyst. 

 

4: dette høres veldig ut som den vanlige engine shut off funksjonen, som er styer av trykkføler på clutch. Du merker om denne ikke funker ved at motoren ruser litt når du clutcher ut. så igjen, helt normal oppførsel.

 

5: Har nanocom selv, og er happy med den, men har ikke testa alternativene, så jeg kan ikke si noe nevneverdig om hvem som er "best"

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad 4. Er det en feil , har LR vært konsekvente.

På treff i Tyskland for mange år siden så jeg det var populært å koble av kontakten på clutchhydraulikken.

Sprikende svar på spørsmålene mine om det og har aldri somlet meg til å teste selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min så feila denne bryteren, og den ble litt snedig oppførsel. selv om man gikk av gassen når man bytta gir, så endte man opp med at motoren ruste opp når clutchen slapp.

 

For meg så virker det som om motorstyringa ramper gass litt opp og ned selv, for å unngå for brå endringer i moment og slag i drivverk. (den svarer jo på pådrag av, men jeg har intrykk av at delv om den går av pådraget så går det ikke fullt av med en gang - om clutchbryteren slår inn derimot går pådraget tydeligvis rakt til null - akkurat for å unngå denne rusingen.

 

Så slik som jeg ser det så førte den relativt modrene styringa på TD5 litt problemer, som de løste ved å legge til en bryter. Det er sånt sett ikke noe problem å kjøre med, men det er litt... snedig.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...