171jojojo Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 Jeg må montere en DC-DC-lader i bobilen . Har solpanel og lithiumbatteri. Tar spenningen fra startbatteriet. Men hva gjøres med Kabelen som er der fra før til bodelbatteriet. Den kommer visstnok fra dynamo med noe slags skifte rele . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Spør inne på Facebook gruppa https://m.facebook.com/groups/SkanbattForum/?ref=share Mye bra info der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
171jojojo Skrevet 11. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2021 Takk . Men alt tar tid , og medlemskap er ikke snargjort . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Lader bilen bodel batt også? Hvor skal dcdc lader få spenningen fra? Trenger man dcdc lader om bilens Dynamo lader batt direkte? Om du har sol panel, så har den egen regulator? Den har vel kanskje fler innganger, om man vil mate den med sol eller vind eller fra dynamo.. Vet ikke nok om dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Bilens batteri og bodelsbatteeiene kobles som regel i lag når dynamoen lader. Kan ofte hente innstrømmen fra skillereleet til DC/DC Monterer du DC/DC kan du ta ut sikringen til releet som kobler ihop. Bakdelen er da at solceller etc ikke vil lade bilens batteri ved overskudd av energi. Finnes veier forbi dette problemet også, men da bør man vite hvilken løsning som er på aktuelt kjøretøy. Eventuelt kan mye kobles om riktig regulator til solcelle ved valg av riktig produkt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
171jojojo Skrevet 11. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2021 (endret) hei ... Da forstår jeg det slik at gammel funksjon fra dynamo tas bort . funksjonen fra skillereleet kan ikke da brukes ? dc-dc kobles fra startbatteri inn på eksisterende kabel til bodelen ? Det hele begrunnes i behov for en rimelig løsning for å berge dynamoen pga. bruk av lithiumbatteri i bodelen Endret 12. juli 2021 av 171jojojo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 Har ikke solcelle regulator flere innganger for spenning? Da ville eg brukt den. Siden den sikkert har innstilling for lithium. Kanskje dcdc lader du har støtter lithium batteri også? Vil ikke dcdc tappe start batteri, når motor ikke går, eller har den av på funksjon via tenning el l? Har selv tenkt å koble en dcdc sak på vogna, slik at batt får litt lading u kjøring. Slik at man ikke får for mye strøm igjennom ledning og kontakt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 18 minutter siden, oggioffshore skrev: Vil ikke dcdc tappe start batteri, når motor ikke går, eller har den av på funksjon via tenning el l? Har selv tenkt å koble en dcdc sak på vogna, slik at batt får litt lading u kjøring. Slik at man ikke får for mye strøm igjennom ledning og kontakt. Jeg bruker Ctek D250SA og den lader kun forbruksbruksbatteriet når motoren går (lader kun med topp spenning). Den har også egen inngang for solcelle med innebygd regulator. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 De fleste DCDC har flere muligheter for å styre lading, både spenningsnivå og D+ Skanbatt forumet som @oggioffshore linket til er helt suuuuupert på slike ting som dette. Det er drevet av Skanbatt/Provolt men ikke begrenset til produktene de leverer. Jeg oppgraderte til 3x125Ah lithium, 70A Votronic DCDC og Victron solselleregulator i bobilen i fjor og er superfornøyd. Klarer meg uten landstrøm i 5-6 dager i -10 grd.C og flere uker nå på sommertid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
171jojojo Skrevet 15. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2021 På 12.7.2021 den 10.05, SveinHa skrev: De fleste DCDC har flere muligheter for å styre lading, både spenningsnivå og D+ Skanbatt forumet som @oggioffshore linket til er helt suuuuupert på slike ting som dette. Det er drevet av Skanbatt/Provolt men ikke begrenset til produktene de leverer. Jeg oppgraderte til 3x125Ah lithium, 70A Votronic DCDC og Victron solselleregulator i bobilen i fjor og er superfornøyd. Klarer meg uten landstrøm i 5-6 dager i -10 grd.C og flere uker nå på sommertid. Noe virker veldig rart . Om jeg starter den orginale laderen så leverer den 14v ut av laderen , men da øker spenninga på startbatteriet til 17,2v Spenninga går ned til ca 14v om laderen slås av. Akkurat nå, 171jojojo skrev: Noe virker veldig rart . Om jeg starter den orginale laderen så leverer den 14v ut av laderen , men da øker spenninga på startbatteriet til 17,2v Spenninga går ned til ca 14v om laderen slås av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 7 timer siden, 171jojojo skrev: Noe virker veldig rart . Utvilsomt. Jeg ville nok først gått NØYE gjennom koblingene og se om der er noe feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
171jojojo Skrevet 15. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2021 Tusen takk for svar . eg nermer meg løsning på sammensatt problem. Alt tar tid å sette seg inn i , og man må finne ut hvordan og hvor smykkestenen er satt sammen. Div. kabler har skjulte funksjoner mm . Men no trur eg at eg har tråden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Om det kan væretil noe hjelp så er min DCDC koblet slik: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
171jojojo Skrevet 16. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2021 Takker . Alt taes imot med takk, og lærdom e ikke bortkastet . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 På 16.7.2021 den 11.17, SveinHa skrev: Om det kan væretil noe hjelp så er min DCDC koblet slik: Hvilken automatvender bruker du? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 14 timer siden, YMK skrev: Hvilken automatvender bruker du? Denne her: https://www.2soler.no/products/automatisk-vender Skjemaet er ikke helt ferdig for jeg har 2 slike aut.vendere slik at jeg kan forsyne bobilen fra både liten inverter, stor inverter og landstrøm. Etter jeg kjøpte 2kW inverteren har der dukket opp behov for 230v til cpap hele natten og tomgangsstrømmen på den store inverteren er rundt 4-5A så jeg måtte/burde supplere med en liten inverter for både cpap og PC-lading. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 (endret) 4 timer siden, SveinHa skrev: Denne her: https://www.2soler.no/products/automatisk-vender Skjemaet er ikke helt ferdig for jeg har 2 slike aut.vendere slik at jeg kan forsyne bobilen fra både liten inverter, stor inverter og landstrøm. Etter jeg kjøpte 2kW inverteren har der dukket opp behov for 230v til cpap hele natten og tomgangsstrømmen på den store inverteren er rundt 4-5A så jeg måtte/burde supplere med en liten inverter for både cpap og PC-lading. Til cpap har NAV en ferdig kladd til 12v som de fleste får når de spør. Og kutter du varme på lufta, trekker den ikke så galt med strøm Kan se ut som jeg også må ha 2. Da inveter, aggregat og landstrøm skal deles. Er skftet mellom kildene kjapt? Endret 18. juli 2021 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 32 minutter siden, YMK skrev: Er skftet mellom kildene kjapt? Har ikke sjekket selv men spec sier 1-2 sek. Takk for tips om 12V cpap men den går sparsommelig nok på en liten inverter jeg hadde liggende i rotekassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
171jojojo Skrevet 20. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2021 (endret) Solselleregulatoren 12v leverer 17v uansett innstilling . 14,1v til sola kommer fram , så 17,1v inn på batteriet. regulator - EPEVER Tracer-BN Series har ikke innstilling for lithium . instillinger: Sealed-GEL-Flooded- USER HAHAHA som en skjebnens ironi så striregner det de neste 14 dager , så vil ikke finne ut effekten av å resette controller. . ingen sol , men i natt 20juli kom det sne i alle fjellene i midt-troms . jau go ferie . Endret 20. juli 2021 av 171jojojo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
171jojojo Skrevet 28. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2021 Finner ut at eg har en spøkelses-spenning tilstede. Bare når det er sol (uten sol =alt normalt) så måler displayet i bodel 17,1 v på bodel og startbatt. Men spenning på batteriene faktisk er 13,8 . Solpanel går via controller til batteri , så hvor iallverden kommer 17v fra på en 12v bil ? 220v Ac ikke tilkoblet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 28. juli 2021 Del Skrevet 28. juli 2021 Den spenningen kan komme av at regulatoren tror det er 24v anlegg. Mange er for både 12v og 24v, og fra tid til annen bommer elektronikken. Finn ut hvordan du setter din regulator tilbake til 12v er mitt tips Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
171jojojo Skrevet 28. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2021 Vi har jo samme sola på Finnsnes ,men dette er rart . Batterispenningen fra solpanel til regulator til batteri ser ok ut .... 13,8v . men på displayet på bryterpanelet til bodel , stiger spenningen til 17,1v ved sol og går til normal når det er lite sol. Det virker som du har rett , men målingene viser ikke unormal spenning når den stiger på displayet. Har prøvd mine tre multimetrer som viser det samme . Får prøve å resette ..... igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 29. juli 2021 Del Skrevet 29. juli 2021 13.8V fra solpanel høres lite ut, de 2 spenningene du nevner burde vært byttet om... Sikker på at det er riktig koblet? Rundt 18V fra solpanelet høres fornuftig og normalt ut men ut fra regulatoren skal det jo være rundt 14V. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
171jojojo Skrevet 29. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2021 Fra solpanel og inn på regulator kan det være noenogførti volt på det meste . ut av regulator til batteri ca 13,9v Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
171jojojo Skrevet 4. august 2021 Forfatter Del Skrevet 4. august 2021 hva i allverden er det som genererer høgere spenning (17,2v) i bryterpanelet til bodelen enn batterispenningen (14v) ? Sliter med den spøkelsesspenningen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.