Gå til innhold

DC-DC i bobil


171jojojo

Anbefalte innlegg

Jeg må montere en DC-DC-lader i bobilen .  Har solpanel og lithiumbatteri.  Tar spenningen fra startbatteriet. 

Men hva gjøres med Kabelen som er der fra før til bodelbatteriet. Den kommer visstnok fra dynamo med  noe slags skifte rele .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør inne på Facebook gruppa 

 

https://m.facebook.com/groups/SkanbattForum/?ref=share

 

Mye bra info der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lader bilen bodel batt også? 

Hvor skal dcdc lader få spenningen fra? 

Trenger man dcdc lader om bilens Dynamo lader batt direkte? 

 

Om du har sol panel, så har den egen regulator? Den har vel kanskje fler innganger, om man vil mate den med sol eller vind eller fra dynamo.. 

 

Vet ikke nok om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilens batteri og bodelsbatteeiene kobles som regel i lag når dynamoen lader. 

Kan ofte hente innstrømmen fra skillereleet til DC/DC ;)

Monterer du DC/DC kan du ta ut sikringen til releet som kobler ihop. 

Bakdelen er da at solceller etc ikke vil lade bilens batteri ved overskudd av energi.  Finnes veier forbi dette problemet også, men da bør man vite hvilken løsning som er på aktuelt kjøretøy. 

Eventuelt kan mye kobles om riktig regulator til solcelle ved valg av riktig produkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ...   Da forstår jeg det slik at gammel funksjon fra dynamo tas bort . funksjonen fra skillereleet kan ikke da brukes ?

   dc-dc kobles fra startbatteri 

inn  på eksisterende kabel til bodelen ? 

Det hele begrunnes i behov for en rimelig løsning for å berge dynamoen pga. bruk av lithiumbatteri i bodelen    ;)

 

Endret av 171jojojo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke solcelle regulator flere innganger for spenning? 

Da ville eg brukt den. 

Siden den sikkert har innstilling for lithium. 

Kanskje dcdc lader du har støtter lithium batteri også? 

 

Vil ikke dcdc tappe start batteri, når motor ikke går, eller har den av på funksjon via tenning el l? 

 

Har selv tenkt å koble en dcdc sak på vogna, slik at batt får litt lading u kjøring. Slik at man ikke får for mye strøm igjennom ledning og kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, oggioffshore skrev:

Vil ikke dcdc tappe start batteri, når motor ikke går, eller har den av på funksjon via tenning el l? 

 

Har selv tenkt å koble en dcdc sak på vogna, slik at batt får litt lading u kjøring. Slik at man ikke får for mye strøm igjennom ledning og kontakt. 

 

Jeg bruker Ctek D250SA og den lader kun forbruksbruksbatteriet når motoren går (lader kun med topp spenning).
Den har også egen inngang for solcelle med innebygd regulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste DCDC har flere muligheter for å styre lading, både spenningsnivå og D+

 

Skanbatt forumet som @oggioffshore linket til er helt suuuuupert på slike ting som dette. Det er drevet av Skanbatt/Provolt men ikke begrenset til produktene de leverer.

 

Jeg oppgraderte til 3x125Ah lithium, 70A Votronic DCDC og Victron solselleregulator i bobilen i fjor og er superfornøyd. Klarer meg uten landstrøm i 5-6 dager i -10 grd.C og flere uker nå på sommertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2021 den 10.05, SveinHa skrev:

De fleste DCDC har flere muligheter for å styre lading, både spenningsnivå og D+

 

Skanbatt forumet som @oggioffshore linket til er helt suuuuupert på slike ting som dette. Det er drevet av Skanbatt/Provolt men ikke begrenset til produktene de leverer.

 

Jeg oppgraderte til 3x125Ah lithium, 70A Votronic DCDC og Victron solselleregulator i bobilen i fjor og er superfornøyd. Klarer meg uten landstrøm i 5-6 dager i -10 grd.C og flere uker nå på sommertid.

Noe virker veldig rart  . Om jeg starter den orginale laderen så leverer den 14v ut av laderen  , men da øker spenninga på startbatteriet til 17,2v

Spenninga går ned til ca 14v om laderen slås av.   

Akkurat nå, 171jojojo skrev:

Noe virker veldig rart  . Om jeg starter den orginale laderen så leverer den 14v ut av laderen  , men da øker spenninga på startbatteriet til 17,2v

Spenninga går ned til ca 14v om laderen slås av.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar . eg nermer meg løsning på sammensatt problem. Alt tar tid å sette seg inn i , og man må finne ut hvordan og hvor smykkestenen er satt sammen. Div. kabler har skjulte funksjoner mm .   Men no trur eg at eg har tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, YMK skrev:

Hvilken automatvender bruker du?

Denne her: https://www.2soler.no/products/automatisk-vender

 

Skjemaet er ikke helt ferdig for jeg har 2 slike aut.vendere slik at jeg kan forsyne bobilen fra både liten inverter, stor inverter og landstrøm. Etter jeg kjøpte 2kW inverteren har der dukket opp behov for 230v til cpap hele natten og tomgangsstrømmen på den store inverteren er rundt 4-5A så jeg måtte/burde supplere med en liten inverter for både cpap og PC-lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SveinHa skrev:

Denne her: https://www.2soler.no/products/automatisk-vender

 

Skjemaet er ikke helt ferdig for jeg har 2 slike aut.vendere slik at jeg kan forsyne bobilen fra både liten inverter, stor inverter og landstrøm. Etter jeg kjøpte 2kW inverteren har der dukket opp behov for 230v til cpap hele natten og tomgangsstrømmen på den store inverteren er rundt 4-5A så jeg måtte/burde supplere med en liten inverter for både cpap og PC-lading.

 

Til cpap har NAV en ferdig kladd til 12v ;) som de fleste får når de spør. 

Og kutter du varme på lufta, trekker den ikke så galt med strøm 

 

Kan se ut som jeg også må ha 2.

Da inveter, aggregat og landstrøm skal deles.

 

Er skftet mellom kildene kjapt?

 

 

 

 

 

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, YMK skrev:

Er skftet mellom kildene kjapt?

Har ikke sjekket selv men spec sier 1-2 sek.

 

Takk for tips om 12V cpap men den går sparsommelig nok på en liten inverter jeg hadde liggende i rotekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solselleregulatoren 12v  leverer 17v uansett innstilling .  14,1v  til sola kommer fram , så 17,1v inn på batteriet.    regulator  -  EPEVER Tracer-BN Series  har ikke innstilling for lithium .    instillinger: Sealed-GEL-Flooded- USER

HAHAHA   som en skjebnens ironi så striregner det de neste 14 dager , så vil ikke finne ut effekten av å resette controller. . ingen sol , men i natt 20juli kom det sne i alle fjellene i midt-troms .  jau go ferie .    :)

Endret av 171jojojo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Finner ut at eg har en spøkelses-spenning tilstede.  Bare når det er sol  (uten sol =alt normalt)   så måler displayet i bodel 17,1 v på bodel og startbatt.

Men spenning på batteriene faktisk er 13,8 . Solpanel går via controller til batteri , så hvor iallverden kommer 17v fra på en 12v bil ?  220v Ac ikke tilkoblet.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spenningen kan komme av at regulatoren tror det er 24v anlegg.

Mange er for både 12v og 24v, og fra tid til annen bommer elektronikken. 

Finn ut hvordan du setter din regulator tilbake til 12v er mitt tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo samme sola på Finnsnes ,men dette er rart .    Batterispenningen fra solpanel til regulator til batteri ser ok ut .... 13,8v     .

men på displayet på bryterpanelet til bodel , stiger spenningen til 17,1v ved sol  og går til normal   når det er lite sol.

Det virker som du har rett , men  målingene viser ikke unormal spenning  når den stiger på displayet.

Har prøvd mine tre multimetrer som viser det samme .     Får prøve å resette   .....   igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13.8V fra solpanel høres lite ut, de 2 spenningene du nevner burde vært byttet om... Sikker på at det er riktig koblet? Rundt 18V fra solpanelet høres fornuftig og normalt ut men ut fra regulatoren skal det jo være rundt 14V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...