Gå til innhold

Problemfri menneskebil?


Stig

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Stig skrev:

Det er egentlig ikke noen tvil om diesel vs bensin. 0,47 vs 0,81 oppgitt forbruk på samme bil, samt bensin dyrere enn diesel. Vi kjører i dag omtrent 50-60.000 km i året, mye av det er kjøring av guttungen, det blir fort pæng av det. 

 

 

Ja, med så mange kilometer blir det jo litt. For mine 6-8000 km i året så har det jo ingenting å si ;)

Da jeg selv var 18 og kjørte masse var dette i en Disco med 300tdi. Den gikk nå stort sett på litern. Fantastisk bil, men mangler nå litt sikkerhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stig skrev:

Det er noe av det jeg prøver å finne ut av. Prøver å finne ut av dette, og har lest noe om en produksjonsfeil på en serie med motorer. Hvis man unngår disse, eller finner en med byttemotor, så bør det være trygt. Noen som vet noe om dette? Skulle visst være en oljekanal som ble tettet av pakningsguffe på fabrikken...

 

Vi hadde bla Subaru hos forhandleren der jeg jobbet den perioden vi bodde i Stavanger. Husker hvor overrasket mekanikerne ble de få gangene det kom inn en Subaru med dieselmotor og 150 000 km på telleren. De pleier å gå i stykker lenge før det, var forklaringen jeg fikk. Alt fra Turbo, ventiler osv soter rett og slett ned og skaper havari. Registerkjede kan tanne over osv...(ikke av sot riktignok)

Basert på erfaringene mine derfra ville jeg unngått alle dieselmotorer derfra. Men bensinmotoren er kjempebra! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine i UK har over mange år kjøpt brukte nyere BMW. Gjerne 3 serie men nå gått over til 2 serie.

De har aldri vært inne på verksted for noe annet en vanlig service. Og vi snakker om bilere som 

gjerne kjører 200.000 miles. Med mange turer fram og tilbake til deres hus i Frankrike.

Så en på passet BMW hadde fristet meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2021 den 10.05, Erik Iversen skrev:

 

Vi hadde bla Subaru hos forhandleren der jeg jobbet den perioden vi bodde i Stavanger. Husker hvor overrasket mekanikerne ble de få gangene det kom inn en Subaru med dieselmotor og 150 000 km på telleren. De pleier å gå i stykker lenge før det, var forklaringen jeg fikk. Alt fra Turbo, ventiler osv soter rett og slett ned og skaper havari. Registerkjede kan tanne over osv...(ikke av sot riktignok)

Basert på erfaringene mine derfra ville jeg unngått alle dieselmotorer derfra. Men bensinmotoren er kjempebra! :)

 

Takk for advarsel. Da tror jeg vi stryker diesel av lista. Og av bensin er det da hele 2 stk. i hele landet med 2,0 ltr.-motoren... 

 

 

 

1 time siden, qcnr skrev:

Foreldrene mine i UK har over mange år kjøpt brukte nyere BMW. Gjerne 3 serie men nå gått over til 2 serie.

De har aldri vært inne på verksted for noe annet en vanlig service. Og vi snakker om bilere som 

gjerne kjører 200.000 miles. Med mange turer fram og tilbake til deres hus i Frankrike.

Så en på passet BMW hadde fristet meg :-)

Ja, vi ser på BMW 3-serie også. Helst diesel, men det har vært noe tull med disse motorene på flere biler. Noen har fjernet "swirl-flaps" etc. Vi har jo en Freelander med Td4 BMW-motor, og den har ikke virket 100% siden helt vi kjøpte den...

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW er enten eller: enten er du heldig og har null påkost, ellers å har du et mareritt av en bil slik som den 04 X5'en jeg eide i et år.
Først røyk svingningsdemperen på veiva og tok med seg alt annet av reimer i forkant av motoren, så røyk fremdiffen på en eksplosiv måte med hull i, deretter servoslangene, så vannlekkasje gjennom taket bak og ned på alt av elektronikk til stereo, gps/navi, cd-veksler osv.
Og da har jeg ikke tatt med filleting som ryggesensorer, displayfeil, slark i styresnekke, hjullager og andre normale sliteting.

Dårlig oljepumpe, registerkjede og swirlflaps er en gjenganger på flere BMW-motorer vet jeg. På biler med manuell har de også måttet skifte sin del av svinghjul.

 

Jeg står for det jeg har sagt før: ingen er perfekte, og stort sett må man påregne å plages med ett eller annet uansett hva man kjøper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Celica <3

Celica er en tøff liten rakker, men omtrent like sikker som en handlevogn på Kiwi. Jeg er skeptisk til en bil der man havner i rullstol om man  dulter borti et pinnsvin. Spesielt som førstebil til en uerfaren billist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Hvorfor er den så usikker? 

Det vet jeg ikke. Toyota og japser generelt, har aldri vektlagt sikkerhet spesielt høyt. Kanskje noe med trafikkmønster å gjøre? Tøffe små biler i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insignia så jo grei ut. Falt kanskje ikke helt i smak ("familiebil"), men hvordan er disse kvalitetsmessig? Tenker da på 2,0 CDTi-motorene rundt 2009-2011.

 

Vi hadde en gang Opel Astra med bensin og automatgir. Morsom bil, og enkel å kjøre. Dessverre hadde ikke motoren godt av at jeg lastet bilen stapp full, og peiset på fra Hammerfest til østlandet på 26 timer... Den hadde inntil da bare gått på småkjøring lokalt i byen som HC-bil. Fikk heldigvis tak i en brukt motor med lav km, så det ble bil igjen av det.

 

Forøvrig går det uhorvelig mye tid på å leite etter bil på finn.no. Og mye rart der ute av selgere... Merkelig mange biler som har hatt flere eiere på noen få måneder, eller skiftet eier i går, og lagt ut i dag. Noen selgere svarer ikke på hverken melding eller telefon. Noen vet ikke om reg.reim er skiftet. Mange biler med "enkle" feil, og jeg lurer på hvis det er en enkel feil, hvorfor de ikke bare fixer det før salg? Audi har minst tre nivå av S-line, BMW har M-sport som jeg ikke blir klok på... etc. etc... Og selvfølgelig er de beste bilene på andre siden av landet!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så på Insignia for noen år tilbake. Det ble Honda CR V, men det vi forhørte oss om Insignia og diesel den gang var bra. Motoren er vel Fiat sin og brukes av mange. 
Insignia kan gjøres stilig den. Mye greier å kjøpe i England for den som liker styling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant plutselig en bil som heter Honda Accord. Rart ingen har nevnt den før. Ser ut som en bra bil, med kraftige motorer! Er ikke Honda helt på topp når det gjelder driftsikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittet meg i fjor høst med en Golf 1,6TDI som i løpet av ni leveår rullet i overkant av tohundretusenkilometer.  Bortsett fra noe webastokluss og en EGR sak på garanti, var bilen billig i drift, god å kjøre og ja - helt grei - også som førstebil tenker jeg da...  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insignia har hatt endel motorhavari pga tett oljesil, det gikk noen som taxier en stund og det ble byttet noen motorer.

Honda er jo en av verdens beste motorprodusenter, og hadde flere spennende modeller på 80 og 90-tallet, men har ramlet litt bakpå utpå 00-tallet når Ola Nordmann skulle ha tdi, automat, 4x4 og helst Stasjonsvogn.

CRV syns jeg personlig er en møkkabil på alle mulige måter, med mye feil (motor, elektrisk, svak clutch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det impulskjøpt en Rav4. Fikk den rasende billig, en eier siste 11 år, alt av servicer hos Toyota, og knapt hatt en feil i hele sitt liv. Vil påstå den er tilnærmet strøken,  meget bra stand teknisk, og til en pris vi ikke kunne si nei til. Får bytte til BMW 3-serie når økonomien tillater det, det skal øvelseskjøres i endel måneder enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...