Gå til innhold

Problemfri menneskebil?


Stig

Anbefalte innlegg

Yngstemann i huset har nettopp fått lappen, og skal ha seg en flat menneskebil.

Vi har stort sett vurdert Audi A4 B7/B8 1,9 og 2,0 diesel, Subaru Impreza diesel fra 2008, BMW 3-serie diesel fra 2005 og Volvo V50 1,6d (alt for slapp).

Men jo mer jeg leser om disse bilene, jo værre virker dem. Alle har sine problemer. Audi 2,0 og Subaru har visstnok problemer med dieselmotorene. Audi (og VW) ruster, BMW virker skral, og det er mange ihjelskrudde rånebiler.

 

Finnes det ingen helt kurante, driftssikre dieselbiler som kunne passe en ungdom? Pris helst under 50.000,- Gammel-mann-med-hatt-bil er ikke særlig aktuelt... Vi har vurdert Golf og Passat også, men de faller ikke helt i smak.

 

Audi A4 med 1,9 diesel virker kanskje som det beste alternativet. Impreza er også høyt oppe på ønskelisten. Hva med Alfa Romeo 159 diesel? Saab 9-3 diesel? Bil med 4wd er et pluss.

 

Har du en løp-og-kjøp-bil som er helt bare-tut-og-kjør, så si ifra...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi, passat med 1,9 er vel skudd sikre. 

Personlig Audi med r5 motoren, 2,5 son er beste bilen eg noen gang har hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag hadde eg vurdert typ nissan leaf som 1st bil. 

Billig å eie, minimalt vedlikehold

Bra dele tilgang om man kan leve med begrensninger biltype gir. 

 

Typisk 2014 eller nyere m varmepumpe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Vidar S skrev:

Ford focus kan være lett å gjøre ‘’kule’’, samtidig som de er driftssikre og rimelig. 

Er det samme 1,6 diesel som i Volvo V50? Volvoen var rimelig treg med den motoren ihvertfall.

37 minutter siden, oggioffshore skrev:

Idag hadde eg vurdert typ nissan leaf som 1st bil. 

Billig å eie, minimalt vedlikehold

Bra dele tilgang om man kan leve med begrensninger biltype gir. 

 

Typisk 2014 eller nyere m varmepumpe 

Leaf er foreslått, men det er visst heeeelt uaktuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Stig skrev:

Er det samme 1,6 diesel som i Volvo V50? Volvoen var rimelig treg med den motoren ihvertfall.

Leaf er foreslått, men det er visst heeeelt uaktuelt...

Bare tenk på hva man sparer i vedlikehold... Glem olje bytte, reg reim, Dynamo reim som ryker. Osv... He he. 

Skjønner det ikke er ultimate ungdoms bil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ronny Jacobsen skrev:

Toyota med bensinmotor ;)

Da blir guttungen hjemløs...

58 minutter siden, oggioffshore skrev:

Bare tenk på hva man sparer i vedlikehold... Glem olje bytte, reg reim, Dynamo reim som ryker. Osv... He he. 

Skjønner det ikke er ultimate ungdoms bil 

Storebror har P38 4,6 V8. Kan ikke gjøre lillebror til fullstendig mobbeoffer heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ronny Jacobsen skrev:

Toyota med bensinmotor ;)

 

Du stilte et spørsmål og fikk et godt svar, Stig.

Den tid jeg pillet på andre biler var Toyotaene i særklasse.

Sjelden feil og hvis de forekom var de ofte rimeligere å fikse enn andre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyske biler er iaf konstruert så det går an å reparere de. Vi er i samme sitsen, og ser på BMW 3-serie ( e46 og e90 ) Audi A4 og A3, Volvo S40, S60 og V50 samt Impreza.
Jr vil ha manuelt giret bil, så han kan øve på det fram til lappen skal tas utpå vinteren. Min Mercedes E-klasse er favoritt å øve med, men han innser at han må øve for å beholde roen med manuelt giret bil. 

 

Jeg ble forbauset når jeg så forskjellene mellom sikkerhet på e46 og e90 fra BMW. E46 er bra den, det er bare at en en generasjon nyere e90 er så dramatisk mye bedre. 
For en uerfaren billist er sikkerhet, både aktiv og passiv enda viktigere. Jeg kan leve med et leit motorhavari, om jeg får guttungen helskinnet hjem med smadret bil om noe går fryktelig galt. Sats på det beste, men planlegg for det værste er min tanke rundt dette. Sålenge jeg er med å betaler moroa, er det BMW eller Audi med liten motor som gjelder, en 18 åring trenger ikke 200hk og turbolading. 

Volvo og Saab er også kjent for å være svært sikre. Audi er vel også bra. Impreza er en tøff liten røver, men Subaru sine mindre biler er noe skikkelig blikkhauger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, gautes skrev:

 

Du stilte et spørsmål og fikk et godt svar, Stig.

Bensin er neppe aktuelt fordi diesel gir mye bedre økonomi. Vi bor litt utpå landet, så det blir fort mange kilometer. Ikke kan jeg se finne noen fine Toyotaer heller. Corolla er f.eks. verdens kjedeligste bil. Og jeg som har  fire LR stående, er vel neppe i posisjon til å fortelle min sønn at han må kjøpe seg en pregløs, sjelløs, kjedelig gubbebil... Ikke har jeg noe bra inntrykk av Toyota diesel. De har vel ikke bra rykte på seg. Rust er vel heller ikke ukjent?

Så jeg takker for gode tips, men det betyr ikke at tipset nødvendigvis passer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, JokerS30 skrev:

Tyske biler er iaf konstruert så det går an å reparere de. Vi er i samme sitsen, og ser på BMW 3-serie ( e46 og e90 ) Audi A4 og A3, Volvo ....

Jeg deler dine tanker her. 
 

Og 200hk er ikke nødvendig, men heller ikke det motsatte. Vi prøvde en Volvo V50 1,6 diesel. Men den var så treg at det kan bli problematisk å ta en sikker forbikjøring. Ble skuffet over den motoren, for bilen virket ellers bra.

 

De nevnte biler fra utpå 2000-tallet og utover virker alle som sikre biler, så det blir nok det vi ser etter.

 

Bare usikker på kvaliteten på Audis 2,0 diesel, Subarus diesel og slike ting...

 

Audi A3 er et nivå ned i kvalitetsfølelse sammenlignet med A4 er jeg blitt fortalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stig skrev:

Og 200hk er ikke nødvendig, men heller ikke det motsatte. Vi prøvde en Volvo V50 1,6 diesel. Men den var så treg at det kan bli problematisk å ta en sikker forbikjøring. Ble skuffet over den motoren, for bilen virket ellers bra.

Har kjørt den motoren i både Mini, Ford Focus og Volvo V70. Opplever den ikke som helsefarlig treg. Ville prøvd fler eksemplarer, for det der tyder åpenbart på at noe ikke var helt i orden på den du prøvde. Syns egentlig det er en responsiv, kvikk liten kjekkas. Lite effekt til en diger, tung, maxlastet bil, men helt OK til hverdags.

1 time siden, Stig skrev:

De nevnte biler fra utpå 2000-tallet og utover virker alle som sikre biler, så det blir nok det vi ser etter.

Forskjellen mellom en BMW e46 2003 og en E90 2006 var så ekstreme, at jeg knapt trodde mine egne øyne. Rett og slett forskjell mellom liv og død i mange tilfeller.

At alle biler nyere enn 2000 er sikre, er rett og slett ikke sant. Mye asiatisk lettbygd blikksøppel er alt for mykt, og har ingen struktut til å ta imot kollisjonskrefter i det hele tatt.

Endel franske biler, for eksempel Renault har også vært veldig gode på sikkerhet, men de byr meg imot  av helt andre grunner.

Jeg har hatt VAG 2.0 140hk som firmabil. Den var kjørt som et helvete i over 200 000km, funka fint enda. Subaru ville jeg unngått som svartedauden med dieselmotor, da er nok P38 et langt bedre og sikrere valg. Subaru MÅ ha bensinmotor...

1 time siden, Stig skrev:

Audi A3 er et nivå ned i kvalitetsfølelse sammenlignet med A4 er jeg blitt fortalt. 

Jeg tror A3 ble en helt annen bil når faceliftversjonen kom, og de ble levert som " sportback" eller hva de nå heter. En slags mellomklasse mellom coupe og liten stasjonsvogn. Syns det er fine biler selv, og mye å velge mellom.
Ikke avskriv bensin, selv om man kjører litt. Mange små, moderne bensinmotorer går ganske billig, og mangler helt EGR; turbo, dyser, pumpe, partikkelfiltre og annen drit som kan gå i stykker.  Ellers er det mange store biler som går billig også, om man likevel skal ha diesel, som Volvo V70, Mercedes E-klasse og Audi A6..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at den det gjelder vil ha "liggebil" som kriterie, så ville jeg sagt US Ford pickup.

Skuddsikker bil, meget holdbar, passe med diesel hester og trygge å kjøre med.

 

Liggebiler er sånne flate vanlige biler hvor man omtrent ligger å kjører, for meg er det ensbetydende med ekstremt dårlig utsyn og gir i mange tilfeller dårligere reaksjonstid.

Høyreist sittestilling gir raskere reaksjonstid og utrolig mye bedre oversikt i trafikken.

Spør enhver trailersjafør om dette, de sitter jo med nesa i frontruta med full kontroll.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota Verso S:D

Eg har hatt èin slik i ti år utan problem. S for small. Bensin og trinnlaus automat med «paddles» for girskift på rattet utan at det gjer det til sportsbil. Gubbebil så det holder, men overraskande kompetent hjuloppheng på svingete vegar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Subaru med dieselmotor i hvert fall. Bensinmotoren derimot er av bra kvalitet! :)

 

Men hvorfor ikke kjøre bensin over diesel? Som Ronny sier så blir det ikke økonomisk å skifte egr, dyser, turbo og dpf på en gammel bil. 

Forbruk / drivstoffpris er sjelden veldig ekstremt ved "normal" kjøring. Jeg har selv l322 med bensin fremfor diesel. Forbruket er faktisk ikke ekstremt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Iversen skrev:

Forbruk / drivstoffpris er sjelden veldig ekstremt ved "normal" kjøring. Jeg har selv l322 med bensin fremfor diesel. Forbruket er faktisk ikke ekstremt :)

 

Det kommer vel litt an på øya som ser, og inntekten generelt. Jeg solgte min Suzuki Grand Vitara, som dro en liten liter bensin pr mil, og bruker kun en Mercedes E-klasse som faktisk går på 0,51 i snitt på samme kjøringa, utgjør fort 1500 kroner pr måned. Det blir en fin ferietur det, på et år.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke noen tvil om diesel vs bensin. 0,47 vs 0,81 oppgitt forbruk på samme bil, samt bensin dyrere enn diesel. Vi kjører i dag omtrent 50-60.000 km i året, mye av det er kjøring av guttungen, det blir fort pæng av det. 

1 time siden, Erik Iversen skrev:

Ikke kjøp Subaru med dieselmotor i hvert fall. Bensinmotoren derimot er av bra kvalitet! :)

 

Det er noe av det jeg prøver å finne ut av. Prøver å finne ut av dette, og har lest noe om en produksjonsfeil på en serie med motorer. Hvis man unngår disse, eller finner en med byttemotor, så bør det være trygt. Noen som vet noe om dette? Skulle visst være en oljekanal som ble tettet av pakningsguffe på fabrikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SDCN på Face har utrolig bra med informasjon. Entusiastiske mennesker. Jeg har lest nok der, til at Subaru diesel er no-go.  Jeg har vært borti biler som har hatt flere havarier. Da er det dyrt å spare 7 kroner pr mil.

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota etter 2000 er heller ikke noe bedre kvalitetsmessig enn andre merker. Vår Rav4 hadde kvitteringer for 92000kr når vi kjøpte den; ny clutch og svinghjul, turbo, dyser og ledningsnett til dyser.

Mange Aygo’er på Finn selges med dysefeil på 1.4liter dieselen ser jeg, Land Cruiser 120 sliter også med dyser og dysetetninger, som har ført til masse motorhavarier.

80 og 90-talls Toyota er noe helt annet.

 

Selv vurderer jeg en Urban Cruiser som jobb-bil/pendlebil neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...