Gå til innhold

Monster Trucken


Mr. Croft

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake kjøpte jeg oljetrykk og temp målere på ebay. Når jeg skulle ta de i bruk oppdaget jeg at jeg hadde vært litt rask da jeg kjøpte oljetempmåler. Den jeg hadde kjøpt var merket 24V. Først stønnet jeg oppgitt over hvor dum jeg hadde vært. Så la jeg merke til at baksiden av begge målerne var omtrent likt med den forskjell at 24v måleren hadde en stor motstand montert, 12v måleren manglet denne motstanden. Kunne det være så enkelt at min 24v måler egentlig er den samme som en 12v  måler men med en motstand montert for å "spise opp" 12volt spenning? Multimeter ble funnet frem og etter litt testing bestemte jeg meg for å kortslutte den store motstanden. 

 

vdo1.jpg

Motstand kortsluttet med den lille røde ledningen som ble loddet inn.

 

vdo2.jpg

Har nå kjørt noen km og foreløpig ser det lille haket ut til å fungere utmerket. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Helt siden jeg kjøpte bilen hartil  vifte varmeapparatet bare fungert på full fart. Har lest her inne og andre steder at dette skyldes en død motstand inne i varmeapparatet. Desverre (eller som vanlig) har Land Rover montert dette slik at hele varmeapparatet må ut for å få ut denne motstanden og kontrollert den. 

 

Etter noe strev men ikke veldig mye var varmeapparatet ute:

IMG-5071.JPG

 

Første jobb var å lage hullet i torpedoveggen støre. Tror det var @lafterolf som tipset om at dette kan være lurt.

 

IMG-5072.jpg

Før

 

IMG-5073.jpg

Etter

 

Så over til motstanden. Grunnen til at hele varmeapparatet måtte ut er at den sitter bak en metalplate som er festet med poppnagler til et sted på varmeaparatet der iallefall ikke jeg har verktøy som kommer til. (Når jeg setter ting sammen igjen tenkte jeg å bygge om dette litt men det får jeg dokumeneter i en senere post.

 

IMG-5076.jpg

 

IMG-5076.jpg

 

Sikringspakken som skal etstatte denne er kjempedyr å kjøpe orginal. Jeg fant bilde av den på nett og bestilte noe som lignet på Aliexpres. Det var før jeg fikk varmeappartet ut av bilen...

 

På bildet under er orginal motstand lengst til høyre. Motstandspakken for varmeapparat kjøpt på Aliexpress til venstre. I midten er en adapterplate jeg har 3D printet.

 

IMG-5081.jpg

 

Orginalt er det altså bare en stor motstand. Jeg trodde den skulle være helt død, men den har en motstand på 2.8 ohm. Den høye motstanden gjør at bare veldig lite strøm kommer igjennom og vifta beveger seg knapt. Tror derfor at denne nå har for høy motstand. Noen som vet hva motstanden skal være?

 

Det er og to ledninger som kommer ifra vifte hastihets kontroll. Jeg har derfor tenkt å kobble strøm via motstand ifra 2 av motstandene på motstandspakken til venstre. Da burde jeg få en ekstra hastighet. (Orginalt klarer jeg i mitt hode bare å få to hastigheter på vifta, da det bare er en motstand og to av ledningene ifra viftekontrol inne i bilen er lodet fast på samme sted).

 

Gir dette noen fornuft eller kan noen her inne gi meg en inngående inføring i hvordan hastighetskontrol av vifte i varmeapparat på en Defender fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jording som gå via motstand. Spaken i bilen har 3 kontaktflater. (Mener jeg på hukommelse) 
 

men du har rett i at d bare er tre ledninger. Og en av dem må jo og være +

 

dette må forskes mer på

 

med sikringspakken har jeg iallefall mulighet for å regulere litt hva laveste hastighet skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg vifte kontrolller sine 4 posisjoner (spaken) bedre:

 

The owners manual says the lever has four positions.
1 - off (top)
2 - allows air flow into cabin from movement of vehicle (click 1)
3 - slow (click 2)
4 - fast (click 3)

 

I min bil har jeg opplevd vifta som død bortsett ifra i posisjon 4. Men nå som den er ute skal den testes bedre og mye mulig jeg bytter motstanden slik at den går litt raskere enn nå i posisjon 3. At jeg kjører med "snow cowl" på hjelper nokk heller ikke på for å få luft til å passere igjennom i posisjon 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sakte fremover med varmeapparat, men i kveld må jeg prøve å få det sammen og inn i bilen igjen da nye dekk leveres på jobben i morgen eller på fredag. De må jeg ha Land rover for å få med meg...

IMG-5099.JPG

Mellom viftehuset og varmeaparatkassen var tettingen så dårlig at jeg boret ut poppnaglene, tok det ifra hverandre , fjernet alle rester av gammel teting før jeg brukte TEC7 (det grå på bildet)og poppet sammen igjen.

 

IMG-5101.JPGIMG-5102.JPGIMG-5104.JPG

 

For at det i fremtiden skal være mulig å bytte eller ta ut den hastighetsreduserende motstanden som sitter i viftehuset uten å måtte ta ut hele varmeaparatet og bore ut 4 poppnagler satte jeg inn 4 blindmutere. Hadde og noen tomelskruer ligende slik at dette kanskues inn og ut med fingerne. Ble ganske pent om jeg selv skal si det:)

 

Jeg hadde også et nytt varmeaparatregister liggende på hylla. Nå som varmeaparatet er ute må det inn:

IMG-5088.jpg

 

"Problemet" er at det er større en det gamle.

 

IMG-5090.JPG

 

Blir stadig mindre stål i Defendern min:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2023 den 9.03, Jasswass skrev:

Fint arbeid. Hva slags register var det du satte inn? 

Det er register ifra Allisport. Har ikke fått kjørt bilen varm ennå så hvor mye bedre det er vet jeg ikke ennå, men iallefall i bilen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bygger ny sorkel løsning og bytter orginalt luftfilter med det store som også ble brukt i UK på de Wolf oppgraderte militære Land Roverne.

 

Her er noen bilder fra prosjektet.

 

IMG-5154.jpg

3D Printet luftintak "lokk" til venstre som erstatter uttaket til snorkel Britpart/Safari Equipment til høyre. Ble ganske bra synnes jeg :)

 

IMG-5158.JPG

Montert på bilen.

 

IMG-5121.JPG

IMG-5122.JPG

Holdern til luftfilter ble litt for liten. Det er vel ca 2 cm ekstra jeg har sveist på her

 

IMG-5128.JPG

Her er den nye luftfilterboksen. I bakkant ser man også at varmeaparatet med nytt register har kommet på plass igjen. Sveisingen ble gjort før jeg satte varmeapparat inn igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her har det skjedd mye og jeg har ikke hatt tid til å oppdatere her desverre. Her er noen bilder.

 

Snorkel prosjekt og nytt luftfilert er nå ferdig:IMG-5164.JPG

70223039926--FFEE080D-7B28-404B-8518-8C44C96A70A1.JPGIMG-5226.JPGIMG-5235.JPGIMG-5380.JPGIMG-5385.JPG

 

Byttet olje på fodelerkassa, da ble det ofg nytt lokk:

 

IMG-5334.JPGIMG-5341.JPG

 

Ny viskosekobling, men vifta går fortsatt alltid rundt:

IMG-5231.JPG

 

3Dprintet kopp bak høytaler i viftekanalen:

 

IMG-5224.JPGIMG-5225.JPG

 

Ny diesel pumpe, måtte selvsagt inn i den en tur:

 

IMG-5219.JPGIMG-5355.JPG

 

Ekspedisjonspannser ble ganske bra synes jeg:

 

IMG-5384.JPG

 

og masse annet jeg glemte å ta bilde av.

IMG-5230.JPG

IMG-5274.JPG

IMG-5351.JPG

IMG-5353.JPG

IMG-5374.JPG

IMG-5383.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2023 den 19.53, Dan-Ove skrev:

Dette har blitt bra. Likte løsningen med slangen gjennom panseret. Trenger et luftfilter til et prosjekt. Hvilket luftfiler hus har du brukt her?

Hei Dan Ove. Luftfileret er det samme som i de Wolf oppgraderte militære 300TDI Defenderne. Jeg kjøpte det på https://www.thexmod.com/

 

Holderne og ekstra luftfilter kjøpte jeg på http://inlinefilters.co.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Somnoen sikkert fikk med seg mistet jeg giringa på LT230 mellomkassa i Marokko. Det ble fikset av en av de lokale mekanikerne i blinde. Vel vitende om at den reperasjonen kanskje ikke var helt optimal brukte jeg mellomkassa minst mulig resten av Santana Trophy og på veien hjem gjennom Europa med familie kjørte vi på veier der lavgir eller sperre var unødvendig. Hjemme i Norghe har jeg en lang inkjøring som jeg foretrekker å rygge inn og da jeg foretrekker å rygge i lavgir begynte jeg å bruke LT230 igjen. Det tok imidlertid ikke lang tid før at mistanken om at Marokko reperasjonen ikke var optimal. Så da ble det til å fikse selv.

 

IMG-6837.JPG

Årsakken til problemet, løse muttre og et overføringsledd som er montert oppned.

 

Capture.JPG

Bilde til venstre. Leddet som var oppned sammenlignet med ledd ifra en delekasse jeg hadde i garasjen. Som man ser er ledet som var i bilen min bøyd og plasstforingene til Pivotbolten manglet helt.

Bildet til høyre. Ved nærmere inspeksjon ser jeg at dette ledet som var i defendern min også er sveiset. Om dette er en rprasjon som skjedde i Marokko eller ikke vites ikke men det ble iallefall ikke nevnt for meg noe om sveising.

 

IMG-6844.JPG

Montert sammen igjen. Denne gangen rett vei og jeg brukte ledd og plastforinger ifra delekassa. (Greit å få bruk for noen av dellene man har liggende :) )

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen må på PKK igjen. Tok ikke sjansen på å ha panser med spade på da. Så da var det å finne frem panseret uten stasj på. Men siden sist har det og blitt en ny intercooler. Da ble panser kroken for lang. Fant ut at den sikkert ikke trengte å være så lang. Som sagt så gjort kappet den i to med vinkelsliper og sveiset den sammen igjen. Ble ganske bra synes jeg.

 

krok.JPG

Fra vestre ukappet krok, i midten kappet og til høyre sveist sammen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det begynte å bli på høy tid å få på vintertøfler da jeg og erfarte at Toyo Open Country ikke var mye å skryte av på litt snø. Da bilen er hevet og skjermbredderne er beregnet på betydelig bredere dekk en vinterhjula mine skrudde jeg på spacerne fra TREK FINDER som i et svakt øyeblikk ble kjøpt inn sammen med felgene ifra Nakatanenga. Liker egentlig ikke spacere da det er enda et sett med muttere som kan løsne men får prøve hvordan det er å kjøre nå en vinter iallfall. (Disse spacerne har faktisk TUFF godkjenning, så jeg får kanskje legge ved det dokumentet sammen med vognkortet i tilfelle SVF skulle stoppe meg i vinter). Litt bilder nedenfor:

 

IMG-7283.JPG

Tokk med hjula i dusjen og med avfetting og litt plaststålull var det utrolig hvor fine de ble. Tror ikke de har vært så rene så lenge jeg har eid dem. (Kone ble ikke helt bli på innendørs bildelvask, så det ble full gulvvask på hele vaskerommet (ja vi har en ekstra dusj der) som ekstrajobb 😂)

 

Capture.JPG

Rengjort, kobberfett på gjenger og saufett på resten. 

 

IMG-7287.JPG

Et hjul gjort, ble mørkt før jeg var ferdig med alle 4 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, lafterolf said:

Saufett på felgens anleggsflate bør unngås, for felgen sitter fast ved friksjon på anleggsflaten, boltene sørger bare for friksjon mot flaten.

 

 

 

Det har du rett i...... Litt for antikoresjon ivrig her. Da blir det å kjøpe mere avfettingsmidel, skal jeg ha håp om å få av sauefettet....  Takk for at du sa ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg av sauefettet på anleggsflatene til felger og spacere så godt det lot seg gjøre i kulda. Tørket først av alt jeg fik bort med tør fille før jeg vasket med bensin som var det mest fettløsende midlet jeg hadde. Tror det ble bra. 


Vinterhjula mine er på aluminiums felg som ble kjøpt brukt. Centercap, hva det nå en heter på norsk, har jeg manglet. Siden jeg siden forrige vinter har fått meg egen 3D printer ble det fant jeg ut at dette måtte jeg klare å lage selv. Resultatet ser dere under. Jeg synes i alle fall de ble ganske bra.  

 

1.JPG

 

2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Se hva som lå i postkassa i dag:)

 

Er vel ment å skulle festes til grillen? Litt stort. Noen som vet om de ble lagd i flere størrelser? Dette ser ikke ut til å ha vært brukt noen gang. Kanskje monterer jeg det inne i bilen da det nesten er for fint til å bli utsatt for værgudene om det påsettes utvendig :)

 

 

nlrk_merke.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...