Gå til innhold

Monster Trucken


Mr. Croft

Anbefalte innlegg

Ang. varmeapparatet og vifte. Så lenge jeg har hatt min 1996 300tdi defender har vifte bare fungert på fult. Men varmeapparatet har fungert på vinteren og jeg har ikke klaget selv om det kunne være mere praktisk å regulere viftehastigheten. Har nylig byttet Binnacle og ledninger og kontakter på bryteren ii dashbord så helt fine ut. Mener å ha lest at det er noen motstander sammen med viftemotoren som er årsaken til problemet, men klarte ikke å finne igjen den infoen nå. Antar at jeg da må inn i viftehuset i motorrommet. Noen som kan gi litt veiledning/tips om hvor jeg skal begynne?

 

vifte.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg tror du må ut med varmeapparatet, motstanden ligger inni, dette for å få kjøling, nærme viftemotoren.

 

Når du har hele apparatet ute kan du skjære større hull i torpedoveggen for å få mer futt. Orginalt blåser det igjennom hullet der rattstammen ville vært om bilen hadde vært høyrerattet, og det blir for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt googling i et inspirert øyeblikk fant jeg følgende:

https://okierover.com/heater-fan-resistor-details/

 

Jeg får plukke ifra hverandre varmeapparatet som Rolf sier og så får jeg se hva jeg finner. Med linken over har jeg iallfall en ide om hva slags motstander jeg trenger for å regulere viftehastigheten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lafterolf 

Siden dette er til bruk i bil med 12V DC så trenger han nok ikke en frekvensomformer, men en DC motor regulator. 

Frekvensomformere er for vekselstrøm til vekselstrøm, og vil ikke fungere i denne applikasjonen (likestrøm har per definisjon ingen frekvens)

 

Engelsk søkeord for disse er "DC motor controller"

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinnløst er i hvert fall genialt for da kan man stille den i på akkurat den hastigheten/lydnivået man ønsker :D

 

Det å øke hullet i torpedoveggen er vel også noe av det lureste man kan gjøre!

 

Man kan oppgradere radiatoren også:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner til Allisport sine alternative Heather Matrix. Men må jeg ta ut hele boksen for bytte av både martix og hastighetsregulator (motstand pakke) tror jeg prosjektet blir utsatt til sommern. Det kommer jo fortsatt varme ut av varmeapparattet iallefall nokk til at ruta ikke dugger:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Problemer med BOSC VE Injektor pumpe (300TDI), diesellekkasje

 

Har en stund fått luft i systemet og måtte lufte om bilen har stått ubrukt en uke eller mer. Har ikke merket noe på drivstofforbruket av betydning og heller ikke sett tegn til lekkasje under bilen. Ja jeg har og prøvd å se etter lekkasje men ikke funnet noen. Var en tur til Hamar og tilbake sist uke da luktet det diesel ifra motor når vi kom hjem. Ved sjekk i dag fant jeg at med motor på tomgang lekker det ganske friskt i fra BOSCH VE drivstoff injeksjons pumpa. Antar det er en pakning her som har gitt opp. Se bilde.

lekasje.JPG

 

Da er neste spørsmål Hva må jeg gjøre for å fikse dette. Må hele injektorpumpa ut? Og kan jeg/tør jeg begynne å ta den ifra hverandre for å bytte pakning her. (går den an å få tak i eller blir det pakning på tube som gjelder her. Eller må jeg få ta i en ny (sikkert svindyrt) eller en brukt injektorpumpe?

 

Dette var ikke noe moro å oppdage. Hadde håpet at det bare var en lekkasje på retur slanger eller med løftepumpa men de fleste problemene på min bil ser ut til å være av de mere vanskelige.

Endret av Mr. Croft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en O-ring. Jeg har byttet med pumpe på plass, men det er ikke enkelt, for det vil falle ut noen fjører. Jeg brukte grease for å holde dem på plass når jeg satte sammen. Tar du ut pumpa blir det veldig mye enklere.

 

Du finner sikkert noe på youtube tenker jeg. VE-pumpene står i mange biler så noen har sikkert filmet dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @lafterolf som vanlig et godt svar ifra deg. Jeg fant et bilde på nett, se nedenfor:

 

Bosch VE_jhh.JPG

Det drypper ifra pumpa omtrent der jeg har markert med grønn pil. Dermed mistenker basert på  tegning og kommentar til @lafterolfat det må være o-ring nr 18, stor blå pil som har gitt opp. Så er spørsmålet til deg @lafterolfog alle andre og som har vært inne i VE pumpa. Får jeg byttet denne ved å skru ut de 4 skruene hvis plassering er markert med de 4 røde pilene? Eller må man også demontere 9, 12, 19, 21 (alt foran) også.

 

For øvrig ser det ut til å være en haug med o-ringer her. De som har rødlig farge er de som er med i et kitt ifra https://injectionpumps.co.uk/ der jeg fant tegningen. Jeg har ikke veldig lyst til å plukke ifra hverandre hele injektorpumpa da jeg er redd for timing feil osv. Men er det noen på forumet som har gjort det og kan si noe om vanskelighetsgraden. Tar jeg pumpa ut av bilen og kjøper et helt kitt så burde  jeg vel og prøve å bytte så mange som mulig av o-ringene og gummi seal når jeg er i gang for sjansen er vel at flere av dem er modne for utskifting etter 25 år. (Tror jeg har verktøysettet for pumpa liggende, ubrukt så langt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Land Rover for alle penga t

takk, jeg får vel høre på gode råd. Har ny radiator og intercooler liggende og så det er vel bare å begynne å demontere.

To spørsmål. 1:Brukte du da et slikt verktøy for å låse timing og registerreim eller demonterte du og registerreim. (Jeg byttet registerreim for mindre enn et år siden men det skader sikkert ikke å sjekke timing og stramming av reim). 2:Når du måtte åpne din injektorpumpe, hadde du da tilsvarende problem som meg og byttet du bare en o-ring eller samtlige som man får i disse settene som blir solgt?takk, jeg får vel høre på gode råd. Har ny radiator og intercooler liggende og så det er vel bare å begynne å demontere.
'

To spørsmål. 1:Brukte du da et slikt verktøy for å låse timing og registerreim eller demonterte du og registerreim. (Jeg byttet registerreim for mindre enn et år siden men det skader sikkert ikke å sjekke timing og stramming av reim). 2:Når du måtte åpne din injektorpumpe, hadde du da tilsvarende problem som meg og byttet du bare en o-ring eller samtlige som man får i disse settene som blir solgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpen har låsing på siden, du har en skive som nå er stram, denne skruen må du løsne, skyve platen til side og skru denne inn. Denne skruen går mot pumpeakslingen og låser den, dette da selvfølgelig når register er timet opp. Tapp inn i pumpe osv. 

Når register var på merker og pumpa låst demonterte jeg pumpa.

Kun o ring som lakk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Helt siden jeg overtok bilen har det plaget meg at den ikke er vanntett. Det er vel ingen Defendere men vinduer synes jeg skal være tette. Spesielt de bakre skyve vinduene har lekt vann. Faktisk så mye at jeg har måttet bruke en presenning på innsiden for at soveposer osv ikke skal bli vått på tur. Etter å ha forsket litt på feltet fant jeg ut at hele vindusramma måtte ut for å få byttet noen av pakningene. Samtlige pakninger, gummilister, skum lister og plastlister var da kjøpt inn.

 

Men så har jeg og planer om å lage kjøkken på den ene siden og da er Gullwing  luker/vinduer fristende.

 

Etter enda mere surfing på sene vinterkvelder endte jeg på at jeg nok ønsker meg Gullwing luker før eller senere uansett og siden vinduene måtte ut for å få byttet alle pakninger.

 

Så var spørsmålet hvilke gullwing vinduer jeg skulle kjøpe. Jeg endte opp med å kjøpe fra Explore Glazing i Nederland etter å ha vurdert FrontRunner og alternativer både fra SørAfrika og Australia. Begge de to sistnevnte ble umulig pga høy fraktpris.

 

p1.JPG

Endret av Mr. Croft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min injeksjonspumpe har ikke timing låse skrue. Bare en kortere bolt som tetter hullet. Den kan imidlertid tas ut og så kan man skru in en låse skrue ifra en annen pumpe om man er så heldig å ha det liggende. Det hadde ikke jeg men fant ut at det også kunne kjøpes på samme sted som pakning sett og andre diesel injeksjons deler.

IMG-3460.JPG

Skrue ifra min pumpe med kobberskive til venstre. Låseskrue (ny) til høyre.

 

Så langt alt vel.

 

Når jeg skulle låse svinghjul på TDC fant jeg at motor var ca en millimeter ute av sync med injeksjonspumpa. Jeg satte i låsepinne i hulle på injeksjonspumpe og løsnet de tre skuene på skiven som låser tannhjulet på injeksjonspumpa. (de satt veldig godt så måtte holde igjen pumpa med en 22mm pipe samtidig). Med skiven løs kunne jeg rotere kranken litt tilbake slik at jeg og kunne låse sving hjul med LRT-12-044. Dette gikk fint og som beskrevet i Workshop manual.

 

Så skulle forsøke å låse tannhjulet (pulley) på injeksjonspumpa til registerreimhuset med LRT-12-045, vektøyet som er avbildet under.

 p2.JPG

Over og underside av LRT-12-045

 

Da startet problemene. Jeg klarer ikke å få skruene jeg har til å ta tak i og låse tannhjulet (pulley) på injeksjonspumpa. Kan det være at noen før meg har ødelagt gjengene tannhjulet? Kan tannhjulet site feil(?) på pumpa slik at skruene støter mot injeksjonspumpe "rotor-trekant" og derfor ikke "får tak i" gjengene på tannhjul?

 

Et annet spørsmål er. Jeg har to varianter av LRT-12-045, den sorte på bildet og en fra Fourby. De blanke skruene er fra Fourby og 12 mm kortere enn de sorte. Noen som vet hvor lange skruene som skal brukes skal være?

 

 

 

Jeg prøvde gjøre dette med radiator på plass. Derfor vanskelig/umulig å se om jeg satte i skruene på rett sted. Tenker jeg tar av radiator og prøver på ny i morgen (rekker ikke i dag). Inntil da mottar jeg alle tips med takk.

 

(Forøvrig, begyner å få mistanke om at det er ganske mye galt med injeksjonspumpa mi, ikke bare pakninger. Noen som vet hvem som selger de beste, brukte overhalte pumpene. Prismessig er vel LRdirekt billigst, men de er utsolgt. Bearmach kommer på 10600, Paddock 11999 begge inkludert MVA men frakt kommer i tillegg. Rimmerbros og island4x4 har bare helt nye pumper og følgelig mye dyrere.)

 

p3.JPG

Endret av Mr. Croft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ut med radiatoren er det fort gjort å ta av veivrreimhjul og siden dekselet over registerreima. Da går det kjapt å ta ut pumpa. Før du kjøper pumpe, så prøv selv. Det går kjapt på bytte O-ringene, og sette opp pumpa er også kjapt når du har verktøyet.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det endte med å ta av både radiator og intercoller og registerreim etc. Nytt drev til injeksjonspumpa viste seg vanskelig å skaffe. Ble bestilt både hos Island4x4 og Paddock. På begge steder fikk jeg etter noen dager beskjed om at det ikke lot seg skaffe og pengene tilbake. Redningen ble til slutt ebay da jeg ikke fikk noen respons her på forumet.  Hos Paddock kjøpte jeg også "ny" injeksjonspumpe (fabrikkoverhalt). De var vel nesten de eneste som påsto de hadde, men her viste det seg også at de solgte et produkt de ikke kunne levere. Da valutakursen gikk rett vei tjente jeg faktisk litt på dette. Pumpe ble da bestil hos Bearmach, men også her viste det seg at web butikken reklamerte for noe de ikke kunne levere (bruker alle samme leverandører for overhalte 300tdi pumper?).

 

Da var det ikke noe annet å gjøre enn å brette opp ermene sette pupa i skruestikka og så etter mange timer med youtube videoer plukke den ifra hverandre.IMG-3800.JPG

Her er "hodet" på pumpa tatt av.

IMG-3799.JPG

Lekkasjeproblemet mitt var denne store o-ringen på pumpehodet. Som man kanskje kan se er den mere 4kantet en rund og tetter nokk ikke så godt lengere.

 

IMG-3824.JPG

Jeg hadde kjøpt fult sett med o-ringer og kobberskiver for renovasjon av Bosch VE pumper ifra https://injectionpumps.co.uk/ Delene på bildet ble byttet ut når jeg var i gang. Skulle og gjerne ha byttet o-ringene på throtleshaft også men siden jeg her ikke har sett noe lekkasje der og tiden begynte å renne ut ble dette utsatt til senere. O-ringene har jeg iallefall liggende nå.

 

IMG-3822.JPG

Testing av "løft" etter at pumpa var skrudd sammen igjen. Noen har nokk vært inne i denne pumpa tidligere. (Det kan man blant annet se med skruestikkemerkene på pumpehodet. Jeg tror at den som gjorde dette byttet o-ringen på den store mutter/pluggen mellom injektorene. O-ringen her var tett men mye tykkere en de jeg fant i settet jeg hadde kjøp. Kanskje er/var dette grunnen til at pumpa nå etter mitt vedlikehold ga et riktigere løfte en målingene jeg fikk før jeg plukket den fra hverandre (på hukommelsen nå, før ca 140, etter, som på bildet 156).

 

Etter å ha fått pumpa inn i bilen igjen var det en ganske stor jobb å få all luft ut av systemet. Jeg løsnet på banjobolter på pumpa og pumpet manuelt til diesel rant ut. Løsnet den vanlige lufteskruen og pumpet til det rant der og. Vugget litt på bilen og fortsatt var det surklelyder i pumpa. løsnet banjobolter og fikk ut mere luft. På 5 forsøk startet endelig bilen og gleden var som vanlig stor. Bilen ble prøvekjørt kl 2200 en kort runde i nabolaget. Dagen etterpå dro vi til fjells. Bilen går fortsatt og har vel kjørt 120 mil nå, uten tegn til lekkasjer på dieselpumpa :D

 

IMG-3800.JPG

Endret av Mr. Croft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...