Gå til innhold

Monster Trucken


Mr. Croft

Anbefalte innlegg

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da har jeg bestilt time på Strømmen Bilverksted. De har mye å gjøre så det blir ikke noe Elvedalen på meg dessverre. Til neste år lover jeg å komme på treff.


Ellers har jeg kost meg med å plukke ifra hverandre det meste i dørene og smøre skikkelig opp. Hadde problemer med at det iset i låsene sist vinter og at dørene ikke lot seg lukke. Håper det blir bedre nå. Så ut som om de som byttet dører brukte en tynn og billig plast som fuktsperre og man hadde tatt seg lovlig store hull til døråpnerhåndtak etz. Vet man kan kjøpe ferdig tilpasset fuktsperre, men det hadde jeg ikke så jeg brukte fuktsperre jeg hadde liggende ifra etter hus oppussing. Ganske sikker på at det ble bedre enn før så får jeg håpe det ikke blir fuktighet som fryser dørene denne vinteren. 

 

image.png

 

Hjula som sitter på bilen er jo litt store. Men har og et sett 235/85 16R. Problemet er at to av de er vel mye slitt. Iallfall helt på grensa. Noen som vet om dette gir noe annet enn type 1 feil? Evt. om noen har et sett BFG 265 eller 285(Det er vel akkurat godkjent om man har brede nokk skjermbredere?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-8-11 den 15.50, Mr. Croft skrev:

Da har jeg bestilt time på Strømmen Bilverksted. De har mye å gjøre så det blir ikke noe Elvedalen på meg dessverre. Til neste år lover jeg å komme på treff.

 

Hjula som sitter på bilen er jo litt store. Men har og et sett 235/85 16R. Problemet er at to av de er vel mye slitt. Iallfall helt på grensa. Noen som vet om dette gir noe annet enn type 1 feil? Evt. om noen har et sett BFG 265 eller 285(Det er vel akkurat godkjent om man har brede nokk skjermbredere?)

 

Regner med det blir romjulstreff i Elvedalen i år også. Det rekker du vel!? :) 

 

Minimumskravet til mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm. Er du over dette burde det gå bra. Slitte dekk gir 2-er-feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene det er snakk om er General Graber 235/85R16. Tror egentlig det er nokk mønster på dem ved andre gangs inspeksjon. Dog ikke hjul jeg vil kjøre med til daglig. Har faktisk 2 til men uten felg liggende. De har begge mere enn minimum mønsterdybde men betydelig mere dybde på et av dem så da er de vel ikke egnet som annet enn reservehjul? Eller godtas det litt ulik mønsterdybde om det er samme mønster pr. aksling? Har også et par Cooper Discover i samme dimensjon, tenkte å evt lege om de to dårligste hjula til disse men om litt ulik mønsterdybde godtas vil jeg jo aller helst ha samme type dekk både på frem aksel og bakaksel selv om ingen av disse dekkene er noe jeg kommer til å kjøre mye med. Har egentlig landet på å prøve med hjulene nå i første omgang så får jeg håpe at jeg ikke må legge om og ta en runde 2. Må bytte litt annet småplukk også som jeg vet vil gi type 2 feil før kontrollen også. Oppdatering følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, lafterolf skrev:

Er det ikke strengere krav på MS-merka dekk?

 

Brukes m+s eller vinterhjul på sommer skal mønsterdybde vurderes etter sommerkrav, var det jeg fikk høre på kurset. Hvorvidt alle praktiserer dette skal jeg ikke påstå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dages skuffelse. Kunne vel ha vært være men skulle gjerne ha sluppet å få en slik «El bil feil». Moralen må være å kjøre som en idiot forut for kontroll og bremse mye. Skiver og klosser er nesten ikke slitt i d hele tatt image.jpgså jeg tror jeg prøver en runde med vinkelsliper før jeg kjøper nye skiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre nå mon tro? REsultat av 5 min jobb i dårlig lys nå i kveld. Skal ta en ordentlig runde i bra lys i morgen. Får vel ta av og sjekke bremseklosene og gi dem en rens også men håper dette duger. Skal vel bytte skiver og kalipere etterhvert men synes det var litt tidlig før og etter bilder under.

 

b1.jpg b2.jpg

Ser mer ripete ut en det er. Bare drat forsiktig over med 200 smergelpapir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tuscan skrev:

Kommer den skiva til å gå igjennom PKK's etterkontroll?

Jeg får ta det som et hint om at jeg må jobbe litt mere. Ganske sikker på at den ikke ville gitt komentarer om den så slik ut på første sjekk men nå som den skal sjekkes andre gang så bør jeg vel gjøre litt ekstra insats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da det var litt tvil om om skivene ville gå igjennom etterkontrollen ble det til at jeg kjøpte nye. Da jeg også skulle bytte stikkakslinger og medbringere tenkte jeg at det sikkert ikke var så mye ekstra arbeid. Der tok jeg feil og dette ble en lit mere kostbar affære enn hva jeg i utgangspunktet hadde trodd. Har byttet bremseskiver før og da har man bare trengt slegge og rå makt men med stive akslinger fant jeg ut at bremseskivene var festet på en annen måte. Mulig jeg kunne ha klart å slå disse løs også men var redd for å ødelegge hjulnavet så det ble en tur til Biltema. Forhåpentlig finner jeg mere bruk for pressa en bare å få av fastrustede bremseskiver etterhvert. Et annet moment som gjorde at dette ble dyrere (og tok tid var at bremseskivene på min 96 modell ser ut til å være uvanlig tykke(ikke selve skiva men koppen eller innpresset). Bremseskivene jeg jeg kjøpte på nett var ca en cm for tynne. Det fant jeg ut på den harde måten at jeg monterte de nye bremeskivene påhjulnavet og ført så at de ikke passet da jeg skulle sett på igjen caliper. En tur til EWS der jeg tok med den gamle skiva avslurte at i alle fall bilen min har skiver som i delekatalogen er listet opp som uventilerte skiver til framaksling, at de også passer bak på enkelte biler står det ingen steder. Dog står det listet opp noen skiver i delekatalogen men dette delenummerert er gammelt og selv ikke EWS klarte å matche det mot noe delenummere. Ikke mitt problem lenger da i alle fall jeg nå vet hvilke skiver bilen min bruker. Så får man håpe at jeg ikke får problemer om jeg noen gang skulle finne på å bytte calipere.

1.jpg

Litt barnearbeid ble det også.

 

IMG-2024.jpg

Blank nyavfettede bremseskiver på plass:D

 

Som som så ofte før oppdaget jeg at tidligere mekanikere hadde vært litt vel raske på denne bilen. Låsemutteren på den ene siden satt helt løst da noen hadde glemt å bøye/ slå låseblikket på plass. Glad jeg oppdaget dette nå og ikke i 80km i timen. Jeg bør nokk med andre ord også sjekke på framhjulene selv om jeg ikke trenger å bytte bremseskiver der ennå.

 

Etter å ha byttet medbringere er det fortsatt litt døgang i differensial. Jeg har en ARB locker installert. Er dette normalt eller indikerer dette slitt diff eller kronhjul/pinjobolt? Ser dessverre ut til at jeg ikke kan laste opp video til forumet lenger.. Splines på stikkaksling så finne ut på diff siden så jeg tror ikke det er noen slitasje der. Ser dessverre ut til at jeg ikke kan laste opp video til forumet lenger..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjullager var oppe til vurdering og jeg hadde faktisk kjøpt dem inn. Etter å ha plukket ting fra hverandre fant jeg at jeg hadde Timken USA produserte lagre installert. Kunne ikke se noen slitasje på dem og kjente heller ikke noe slark før demontering. Ble derfor til at jeg remonterte disse men jeg byttet "seal" tetteringer eller hva det nå heter. Så får tiden vise om dette var dumt. Nå vet jeg i alle fall hvordan dette er skrudd sammen og innkjøpe hjullagere vil være med på tur framover tror jeg skal klare å bytte leger i en grøftekant selv om bruk av den nyinnkjøpte pressa sikkert og er fint. Jeg var i alle fall påpasselig med at lagerne ble remontert på samme sted som de hadde stått i fall disse slites litt ulikt på indre og ytre lager. Ellers så taker jeg for svar og satser på at slakken jeg fortsatt har i drivverket  er slik det skal være.

Endret av Mr. Croft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten julekvelden her når UPS mannen kom på Besøk på fredag. Fortsettelse følger når jeg får tid og en del andre prosjekter som ikke har med LR er unnagjort. Er vel også noen småting som må handles inn fra andre steder før alt kan monteres også.

 

unnamed.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Må kjøre litt med bilen også! Endelig kom vi oss til Elvedalen og fikk testet litt hva bilen er god for. Rakk ikke montere inkjøpte Diff Guard og visjen havenet på opperasjosbordet (vekstedbenken) etter test for en uke siden omtrent. Men vi hadde det moro alikevel. Takk til Aria (8år) for fine bilder av Moster Truken i bruk.

 

IMG-2129.jpg

Vi begynte pent 

IMG-2135.jpg

Litt tøffere.

 IMG-2141.jpg

 

Her var det mye stein gitt.

IMG-2142.jpg

Vi kommer oss frem i første lavgir

IMG-2145.jpg

Panser pike (og fotograf) litt for liten til å kjøre selv ennå

IMG-2151.jpg

 

315/75 16R dekka kom til nytte i Elevedalen

IMG-2154.jpg

Vi kom oss opp her også

IMG-2168.jpg

Takk for denne gang. Vi kommer tilbake så snart vi kan.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lenge siden jeg har kommet med noe nytt her så her kommer en lite oppdatering. Bremseskivene bak måtte byttes i forbindelse med EU og da byttet jeg stikkaksler bak også. Den slags arbeid er sikkert godt dokumentert andre steder her på forumet og jeg dokumenterte vel også litt. Mesteparten av høsten gikk så med andre prosjekter. Omtrent samtidig med motorhavariet beskrevet lenger opp i denne tråden mottok jeg nytt konsoll omramming fra "Raptor engineering" da plasten i den eksisterende var i ferd med å gi opp flere steder og særlig rund skruefestene. Rett før jul fikk jeg endelig ånden over meg for å starte på dette. IMG-2575.JPG

Her er tank måler, temp, pedometer og varsellamper flyttet over til consol ifra "Raptor engineering som i motsetning til originalen, laget av plast er laget av stål og aluminium. Original klokka som aldri viste rett tid (da jeg har hovedstrømbryter) ble hivd ut og erstattet med en VDO turteller. Viseren på sistnevnte er rød og ikke hvit som på originalinstrumentene og baklyset er også litt forskjellig.

IMG-2497.JPGIMG-2518.JPG

Jeg er ikke så glad i "strømtyver" så jeg tokk av isolasjonstapen på ledningsbundelen ifra LR. Sort jord (-), Grønn tenningsstrøm (+) og Rød med hvit stripe nattlys, lys fra lysbryter (+) Er også glad i krympestrømpe og bruker det der jeg kan i stede for elektikkertape.

 

IMG-2522.JPG

Pærer til bakgrunnsbelysning ble byttet til LED, da er det viktig at pærene setter "rett vei" da de bare lyser ved riktig polaritet. Testet derfor med et lite 12v batteri før det hele ble montert inn i bilen igjen.

 

IMG-2588.JPG

Ferdig resultat.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det ble tur til Kristiansand for å hente "nytt" takstativ og taktelt ++. Monster Truken oppførte seg eksemplarisk og turen gikk uten klager av noe slag. 514 km på en dag i Defendern er ny rekord for undertegnede.

 

 

IMG-2647.JPG 

Hos Biltema var det godt med parkeringsplasser og fint å stå når takstativ og takstativ skulle over fra en Defender til en annen. Dessverre ingen bilder av flyttingen men her er iallefall et sjeldent bilde av bilen uten takstativ.

 

IMG-2675.JPG

Med "nytt" takstativ og taktelt på takket. Måte ta en tur ut på jordet for å ta bilde denne fine vinterdagen.

 

IMG-2681.JPG

Taktelt ble tatt av og lagret. Greit å ha lager med litt takhøyde

 

IMG-2728.JPG

Siste prosjekt er å lage instrumenthus. Kommer vel en oppdatering på det etterhvert. Oljetrykk og temp sensor ble montert ved oljebytte sist sommer så på tide å få inn instrumentene også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takstativet er laget av Hannibal, Sør Afrika. Virker veldig solid. Løsningen som følger hele takrenna er med på å gjøre takstativet veldig stivt samtidig som vekten fordeles godt. Tror derfor ikke det er stor risko for å ødelegge takrenna selv ved stor belastning ved kjøring i ulendt terreng med taktelt ++ oppå grida. Grinda veier ca. 40kg tungt for aluminium men betydelig lettere enn stålgrida jeg tok av.

 

Dessverre tror jeg Hannibal gikk konkurs i 2019. Tror konkursboet ble plukket opp eller iallfall rettighetene av et selskap i Australia, der får du iallefall fortsatt kjøpt takstaiv og overlanding utstyr merket Hannibal. Stativet er forøvrig sveis sammen veldig mange steder så det går ikke å flatpakke dette. Eneste som kan skues av er føtene med skinna som ligger i takrenna. (Takstativene som nå lages i  Austalia(?) har ikke lenger skinna som følger takrenna hele veien, men ellers er festemekanismen lik, om selve grinda nå er byggesett eller om den fortsatt er sveiset sammen vet jeg ikke. Inntil konkursen var det Trek Overland som var forhandler i UK. Det var det jeg vet med forbehold om fakta-feil da jeg har basert meg på info fra div steder tilsvarende lrforum.

 

taks.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...