Gå til innhold

Monster Trucken


Mr. Croft

Anbefalte innlegg

Det begynner å bli på tide med en prosjekt-tråd for min 1996 Defender 110 300tdi nå tror jeg. Som fersk Defender eier er det her på forumet jeg henter råd når manualer og youtube ikke gir umiddelbare svar. Har en følelse av at det kommer til å bli mange spørsmål framover også så kanskje like greit å lage en prosjekt-tråd 
Navnet skjemmer ingen sa noen andre her inne. Når det gjelder min Defender 110 300tdi vet jeg ikke helt det var barna i gata som ga bilen navn etter at jeg hadde kjørt 4 av dem på speidertrening. En av dem kom hjem og pappa meldte senere på Facebook «Pappa pappa: De har fått seg «monstertruck». Neste gang jeg kjørte gjengen til speider´n fikk den 9 år gamle jenta med utsagnet sitte fremst og da var kommentaren «når jeg blir stor skal jeg ha slik bil». Etter det har navnet bare blitt hengende ved bilen.

image.png

Bilen fungerer også som klatrestativ

 

Når det er sagt. Her i Oslo med snart 50% elbiler i nabolaget så skiller Defendern seg litt ut. Forrige eier har hevet bilen med 2» og bilen har diff sperre både foran og bak og dekkene jeg kjøpte bilen var 315/75R16(for store spør du meg). Ingen stigetrin så et barn på 120-130 må klatre inn. Så litt Monster truck er det kanskje? Selv om det nokk finnes andre Defendere her i landet som er bedre kvalifisert for navnet.

 

Det var navnet. 

 

image.png

Diff sperre er morro

 

Etter litt mindre en 2 måneders lykkelig eierskap ble det stopp i Festningstunellen en fredag ettermiddag, heldigvis etter at det verste rushet var over. Jeg hadde tatt bilen til jobben for å redde noen zarges kasser som skulle kastes (man gjør da ikke sånt). Vel takket i Festningstunellen føltes veldig nært da jeg satt i førerhuset i en hevet 110 oppå en NAF sine redningsbiler. Heldigvis havarerte jeg så nært hjemme at redningsbilen kunne kjøre meg hjem.

 

image.png

Oppå reningsbil på vei hjem

 

Da ble det stopp på kjøringa og pga andre pressende pågående prosjekter ble Monster Trucken stående på gårdsplassen nesten urørt i 2,5 måned. Men deler ble i alle fall handlet inn. Endelig sist  fredag ble jobben påbegynt.

 

Mistanken etter havariet var blåst topp-pakkning da undertegnede mente at røyken hadde vært hvit. Fasit etter å ha plukket bilen ifra hverandre ser ut til å være blåst turbo, blåst eksos manifold pakning og olje inn i sylinderne (via turbo?). Så røyken var sikkert grå ikke hvit, men i en tunell er det kanskje ikke så lett å se forskjell. Jeg ble sikker også litt stressa av situasjonen med å krype fremover i første gir med en bil motor som hovedsakelig lager røyk, biler som tuter når de kjører forbi, mens jeg desperat jakter på en redningslomme for å komme meg ut av veibanen. Dertil kunne man observere at mye kjølevæske var forsvunnet mens peilepinne for olje fortsatt viste mer en minimum.
 

image.png

Mekketelt. I garasjen er det bare plass til deller...


Jobben ble litt mere omfattende en den kanskje trengte å ha vært. Forrige eier kunne imidlertid ikke si om eller når registerreima var byttet så dette ble raskt lagt til på oppgavelista. Jeg spurte her på forumet og noen foreslo at jeg også burde bytte vannpumpe (lurt skulle det vise seg). Når har jeg 5 flyttekasser med deller ifra motorrommet stående i garasjen så dette er i alle fall den største «Monster» jobben jeg har gjort. Jeg trøster meg med at jeg og bilen blir godt kjent med hverandre.

 

image.png

God plass her nå.

 

Resten av historien får komme etter hvert. Men nå er i alle fall bilen presentert

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Begynner å ane meg at jeg kanskje burde ha investert i ny topp. Samtlige Eksos ventiler måtte slipes for å bli tette. Selv om topp-pakning viste seg å være tett er jeg glad jeg tok av toppen slik at jeg kunne bytte ventilføringene eller hva de hetter. Samtlige var helt løse og redd de kan ha fungert som en pumpe for olje inn i stemplene selv om dette ikke ser ut til å ha vært et stort problem. På bildet under ser man forskjellen på nye (til høyre) og gammel ventil tetting.

image.png

 

Jeg har målt toppen på krys og tvers med stållinjal og bladføler. Finner ingen skjevhet. Dog er det flere kjølevannskanaler i blokka enn på toppen. Og på toppen er det litt slitasje der det er kjølevannskanaler i blokka men ikke i toppen. (Nokk til at jeg får inn en bladføler på 0.05) Burde toppen ha vært planslipt pga dette? Fortsatt lenge igjen før slitasjen er i nærheten av stempler etc. For øvrig. Jeg mener å ha lest at det er bare tull å kjøpe topp med ekstra kjølevannskanaler siden blokka ikke har det. Er blokka på min 300TDI uvanlig eller er det helt andre kjølevannskanaler i blokk/topp man da snakker om?

image.png

Topp

image.png

Blokk

 

Forøvrig, skal byte reg reima nå og samtlige pakninger inne i veivhuset. Det var i alle fall planen. Det ser imidlertid ut som om noen ha sveist fast kilen på veiva. (Dårlig bilde under). Mener å ha lest at dette var vanlig eller er noen man må gjøre i spesielle tilfeller?. Litt i tvil på hvordan jeg skal angripe dette. Om noen har råd og vink nå før jeg setter i gang setter i gang motas disse med takk.

image.png

Fastsveiset kilebolt

 

Endret av Mr. Croft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lafterolf skrev:

Merkelig sted å sveise. Kjøp komplett regreimsett med simring og O-ring, der medfølger ny type reimhjul. 

Bytt begge kilene. 

 

Toppen din er normal. Jeg ville montert den du har.

Takk igjen Lafterolf. Komplett regremimsett har jeg kjøpt men det får bli en telefon i morgen til EWS for å spørre om han har kilen. Ellers er vel dette en standard kile som kanske og Würth kan skaffe? Jeg har ingen annen topp så denne blir remontert sammen med gamle ventiler og ventilfjærer (alle var vel over minste lengden men helt like var de ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme kiler på andre Landrovermotprer, 2,5 sugediesel, 2,5 td, 200tdi og 300tdi.

Mener det er 2stk. 

 

Tviler på at du finner like kiler på andre motorer.

 

Finner du ikke så skal jeg ha nye liggende. Både kiler og reimhjul mener jeg, men da må posten brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, lafterolf skrev:

Samme kiler på andre Landrovermotprer, 2,5 sugediesel, 2,5 td, 200tdi og 300tdi.

Mener det er 2stk. 

 

Er det ikke 4 på 300tdi? Mener det var en bedre løsning på 300 enn på 200 der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en oppdatering. Litt flaut men det jeg tolket som sveis viste seg å være lim/silikon av noe slag(Så ut som sveis uten rust) Det var iallfall godt herdet og jeg lot det først sitte men etter å ha fått av pulley fikk jeg slått det bort med en dor. Dessverre ikke så mye bilder av dette, jeg holdt på sikkert en time og var nokk mest opptatt av oppgaven, ikke å dokumentere. Regreima så fin ut og har nokk blitt byttet for ikke så lenge siden. Ny type tensioner (strammer) men festet med gammel type bolt. Lageret hørtes imidlertid litt tørt ut og siden jeg hadde kjøpt ny ble den byttet, Byttet også crank seal. Det var litt olje i veivhuset  så det som satt her var nokk ikke helt tett. (Helt tørt rundt kamaksel). Og for de av dere som lurer, det var 2 kiler.

image.png

 

Målte også hvor høyt stemplene mine går og fikk verifisert at det er riktig at jeg skal bruke topp-pakning med 2 hull.image.png

 

Bolten for å tette hullet der man setter inn låsepinne i svinghjulet er en egen historie. Den er nokk mistet en gang og noen har erstattet den med bolten på bildet under. Denne bolten har imidlertid helt feil gjenger, men tror ikke den har ødelagt gjengene i hullet da timing bolt låsen som sees ved siden av bolten på bildet passet helt fint i gjengene. Dersom noen har en havarert mottor og en slik «blanking plugg» å selge meg er jeg interessert. (Jeg er også interessert dersom noen har et sett Wading plugs å selge for dette mangler også).

image.png

 

I settet for å bytte topp-pakning fulgte det med mange kobberskiver. De fleste har jeg funnet ut hvor skal. Men har fortsatt noen «til overs». Se bildet under. De tre litt tykke kobberskivene tror jeg er til turbo, men de 8 gjenstående skivene og de to av aluminium? De 8 antar jeg kanskje har med push rods og rocker shaft? Setter straks på igjen toppen. Så får jeg håpe på svar innen jeg skal sette Push rods tilbake. Og håpe at svaret ikke er at de hører hjemme under toppen :)

 

image.png

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Du fikk dreid hjulet på dieselpumpen med klokka før du smetta på reima?

 

Husker ikke hvor skivene skal, men bruk det du trenger og ta vare på overskytende.

Skal diselpumpa stå i spenn? 

 

Jeg gjorde det slik jeg forsto verkstedhåndboka. Sørget for at låsepinne sto i både i duiselpumpe og i svinghjul. For å få på ny regreim løsnet jeg skruene hva heter de igjen Tre stk iallefall på diselpumpa og justerte drevet litt med klokka for å kunne få på igjen ny reim ikke mye men jeg er helt sikker på at alt var låst i top dead senter. Takk for svar Lafterolf må jeg inn her igjen så må jeg in her igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mr. Croft skrev:

Skal diselpumpa stå i spenn? 

 

Jeg gjorde det slik jeg forsto verkstedhåndboka. Sørget for at låsepinne sto i både i duiselpumpe og i svinghjul. For å få på ny regreim løsnet jeg skruene hva heter de igjen Tre stk iallefall på diselpumpa og justerte drevet litt med klokka for å kunne få på igjen ny reim ikke mye men jeg er helt sikker på at alt var låst i top dead senter. Takk for svar Lafterolf må jeg inn her igjen så må jeg in her igjen. 

Da tror jeg du har truffet blink!!..

 

JEg var ikke nøyaktig nok når jeg holdt på med mitt rgereim bytte, men etter noen runder klaffa det :-)  Fordelen med det er at jeg fikk drillet Regreimbytte så det sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kurt Gustafsson skrev:

Da tror jeg du har truffet blink!!..

 

JEg var ikke nøyaktig nok når jeg holdt på med mitt rgereim bytte, men etter noen runder klaffa det :-)  Fordelen med det er at jeg fikk drillet Regreimbytte så det sitter.

He he Jeg øvde en gang med den gamle reima først:). Vi få fasiten i morgen. Har jeg ikke fått det til legger vel kona bilen ut for salg. Jeg har verktøy for å justere på diesel pumpa og men har ikke helt tid til dette nå så håper det ble riktig. Vi skal etter planen på ferie med bilen på torsdag og min tidsplan sa at jeg var ferdig for ja, noen dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kurt Gustafsson skrev:

God tid til torsdag......ennå..:rolleyes:

 

:lol:

 

Fin tråd.

Og "Larafar", er alltid skruing til siste øyeblikk når man skal på ettellerannet.

 

Go sommer og go ferie

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som lurer. Vi har kommet oss av gårde. Motor går iallefall og smørenipler fått presset inn fett. Sjekk av olje i pokaler og stikkaksling og diff sjekk ble det ikke tid til. Håper bare bilen nå holder turen. 

 

Tusen takk for alle råd og tips underveis og en ekstra stor takk til Lafterolf.

 

Ikke tid til å skrive så mye nå. For komme tilbake med mer senere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2021 den 8.39, Mr. Croft skrev:

Til dere som lurer. Vi har kommet oss av gårde. Motor går iallefall og smørenipler fått presset inn fett. Sjekk av olje i pokaler og stikkaksling og diff sjekk ble det ikke tid til. Håper bare bilen nå holder turen. 

 

Tusen takk for alle råd og tips underveis og en ekstra stor takk til Lafterolf.

 

Ikke tid til å skrive så mye nå. For komme tilbake med mer senere.

 

 

God tur og bra jobba. 
Jeg pleier å ta med meg fett presse med universal fett i og fleksitube. Kan være greit å ha sammen med en hammer og ett lite pipe sett. 


Hilsen Andreas
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En uke og 3 dager siden vi kom hjem nå. 1257 km kjørt uten nevneverdige problemer. Takk igjen til alle som bidro til å holde motet mitt oppe underveis. Nå må jeg gjøre noen småfiks for at bilen skal kunne rulle igjennom PKK (EU kontroll). Er det Strømmen Bilverksted som er å anbefale for  slikt om man er i Oslo området? (Har egentlig dårlig tid på meg så vurderer også NAF og Dekkmann syng ut om det er styr unna). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...