Jump to content
LRforum

99-modell P38 multifunksjon ratt funker ikke, styring til varmeapparat funker ikke og ikke bil stereo heller, er det noe sammenheng med dette her?


Recommended Posts

Har en 99 modell P38

Når jeg kjører med den stiger bilen i høyeste stilling og når jeg parkerer den går høyden opp og ned heilt ukontrollert. 

Noen som har en ide kor i fra er lurt å begynne feil søking?

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det er vanskelig å si noe ut fra beskrivelsen din.  Den sier bare at du ikke synes oppførselen er normal - og det kan du ha rett i, men...

  1. At bilen stiger ved kjøring kan skyldes intern lekkasje i ventilblokka.  Normalt ville dog dette bli oppdaget og bilen igjen senke seg til normal høyde uten at du vil merke det.  Ser du på indikatoren inne i bilen at den går opp til høy stilling?  
  2. Ved parkering på ujevnt underlag er det normalt at bilen justerer fjærene ved å slippe ut litt luft for å få bilen i jevn høyde. Ikke nødvendigvis vannrett men parallelt med bakken.  Dette kan oppleves som feil men kan altså være helt normalt

For å gjøre feilsøking på EAS må du forstå hvordan den virker og styres.  Ellers vil du mistolke symptomer.  Det finnes en del gode ressurser på nettet og mange flere som ikke er så gode.  Du må også få tak i verkstedmanualen med elektriske skjemaer.  Du vil også være avhengig av et diagnosesystem.

  • Hvor i landet (omtrent) holder du til?
  • Hvor langt har bilen gått?
  • Er noen av komponentene i EAS byttet?
Edited by Tore Kjernmoen
Link to post
Share on other sites

Ok,  Bilen har altså ikke gått særlig langt, men siden kompressor allerede er byttet tyder det på at noe annet også var eller er feil.  Kompressorer bør holde lenger om alt er i orden men slites fort om det er lekkasjer.  Mange tror feilen er ordnet med ny kompressor, men man har bare kamuflert symptomene.  Jeg kjenner ikke til noen hjelperessurser i Vestlandet.   Noen tips på hva du kan gjøre som om de ikke retter feilen i alle fall vil være preventivt vedlikehold og dermed ikke bortkastet.

  • Sjekk luftlinjene med såpevann og sjekk også kablingen til høydesensorene.
  • Overhale ventilblokk.  Det finnes sett med alt av O-ringer.  Du kan også bytte membraner.  Det er tre enveisventiler hvor også styringen kan være slitt.  Disse finnes dessverre ikke som reservedel men bytte av O-ringer kan hjelpe.  Ventilblokken blir forurenset av støvet fra slitt kompressor og det bidrar til dårlig funksjon.
  • Bytt filterelement på kompressoren.  Det er ikke alle som gjør det regelmessig men det bør gjøres.  Det ble av en merkelig grunn tatt ut av serviceskjemaet.
  • Bytt tørkeelementet som henger på siden av radiatorene.
  • Sjekk høydesensorene og eventuelt bytt dem.  Det kreves kalibrering med diagnosesystem i etterkant av bytte men det kan gå fint uten.
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...