Gå til innhold

D2 Luftfjæring synker ned.


b3ntsen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpt meg et prosjekt som var hevet med spiralfjærer, men meg bekjent, er det vel ikke mulig å få disse godkjent hos vegvesenet?

Dermed er jeg nå igang med ombygging til luftfjæringen igjen. Kjøpt nye dempere/fjærer foran og nye belger/dempere bak.

 

Da jeg var ferdig montert og startet bilen, hevet bilen seg til vanlig kjørehøyde og alt så tilsynelatende riktig ut.

Men bilen stod parkert et par dager i garasjen og da jeg kom inn igjen hadde den sunket sammen og tømt batteriet (sikkert stått og jobbet for å blåse opp belgene?)

 

Det lyser i lamper for Offroad høyde og høydejustering. Men får ikke noe feilkoder med nanocom'n..

 

Etter og ha ladet opp batteriet, og startet opp bilen, vil den nå ikke blåse opp belgene igjen..  Men kjenner at kompressoren jobber og blir varm..

 

Noen som har vært borti noe lignende og har noe tips til hvordan man løser dette? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasje i nye belger skjer,slitt kompressor,vakkelkontakt på sensorer,feil på sensorer,tett innsug,osv.

Spruteflaske med Zalo godt for å finne luftlekkasjene ihvertfall.

Søker du litt her har det blitt skrevet om de fleste feilkilder og løsninger på D2 og luftfjæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt opp så godt jeg klarer, lest masse forum tråder på engelsk LR forum, norske etc.

Fant ut hvorfor bilen hadde sunket sammen ihvertfall.. Det var den ene belgen som hadde blitt ødelagt. Øverste klemringen hadde ikke blitt klemt hardt nok fast, så bag'n løstet ut av klemringen.. Så det var en feil årsak, nå har bilen stått et døgn uten å synke ned (byttet til en annen belg jeg hadde liggende)

 

Men feillampene virker til og være låst på.. Så fort jeg vrir om tenning begynner SLS lampe og offroad høyde lyse, disse får jeg ikke noe feilkode på med hverken nanocom eller hawkeye.. 

 

Kan det være en mulig feilkilde at høyden må kalibreres da den har vært på coils og bygges om tilbake til luft?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du måtte slå av luftfjæring i Nanoncom når du bygget om til stålfjærer? Jeg ville sjekket at bcm viser at du har luftfjæring.

 

Uansett er jeg sikker på at du må kalibrere nå, det er en relativt enkel operasjon. Finn et helt flatt sted å stå med bilen og mål avstand fra kanten på skjermbredderene (underkanten) og midten av hjulet (midt i navkoppen). Målet er vel offisielt 480mm, men jeg ville målt avstanden foran og lagt meg rundt den.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har som sagt ikke bygd om til stålfjærer, jeg bygger tilbake fra stålfjærer til luft. Jeg har sjekket med nanocom at den står konfigurert som AIR og ikke Coil. Har forsøkt og skru den av og på, har forsøkt og skru av og på transport mode.

 

Takk for tips ang kalibrering. Da er det neste skritt og se om det kan være noe årsak til at feillampene lyser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for meg at når en bytter høydemølere, er det lurt at de er lik. 

La batteriet være frakoblet til nye sensorer er på plass.  Har jeg forstått det rett så lagrer den verdier den mottar når den får strøm igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at sensorene lagrer data? Det er jeg nesten sikker på at de ikke gjør, jeg tror de rett og slett er et potensiometer med en arm på. Verdiene lagres i BCU. De kan være like mellom to sensorer, men som regel skiller det en del.

 

@b3rntsen: Hva slags verdier har du på høydene i nanocom? Mener å huske at jeg hadde verder rundt 150+-.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2021 den 12.46, Elchund skrev:

Mener du at sensorene lagrer data? Det er jeg nesten sikker på at de ikke gjør, jeg tror de rett og slett er et potensiometer med en arm på. Verdiene lagres i BCU. De kan være like mellom to sensorer, men som regel skiller det en del.

 

@b3rntsen: Hva slags verdier har du på høydene i nanocom? Mener å huske at jeg hadde verder rundt 150+-.

 

Mvh

Tron

Verdiene lagres i bcu og ikke i sensorene. Det har du rett i. Men jeg ble fortalt at det lettet kalibreringen da bcu lagrer verdier når den får strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden. Man får vel godkjent bilen med coils dersom bilen er registreret som 5 seter, da desse også kom originalt med coils.

7 setere derimot må være luft. Hiv ut klappsetene og reistrer som 5 seter .

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det? Det var jeg ikke klar over. Men,  får man godkjent den på hevesett uten TUV papirer? Det er vel værre i dette land.

 

Har sålangt funnet ut at den ene nye belgen hadde blitt ødelagt. Den har blåst seg ut av klemringen på øvre del av belgen. Så jeg har fått tilsendt ny, nå holder den på lufta enn så lenge..

 

Holder fortiden på med fjerning av rust i gulvet, så jeg har ikke fått kalibrert høydesensorene enda. Så uvisst om jeg blir kvitt de varsellampene før jeg har blitt ferdig med rustsveisingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...