Gå til innhold

Gåen dynamo


Anbefalte innlegg

Hei

 

Ladelampa (det røde batteriet i displayet) på vår 2004 Defender 130 TD5 begynte å lyse i dag, dagen før bilen skal ut på lang ferietur.

Jeg tar det for gitt at dynamoen er gåen men jeg synes ladelampa oppførte seg snodig.

 

Det ser ut til at ladelampa slår seg av ved rundt 2300 rpm  (ca 50km/t i 3. gir) men måling med multimeter (på batteripolene) viser at spenningen ikke øker. Nanokom'en viser det samme, spenningen synker til ca 11.88V og holder seg jevnt der når bilen er i fart.

 

Hvorfor slår da ladelampa seg av ? 

 

Hvor får jeg kjøpt en ny dynamo i dag ?

 

Dag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke hadde jeg målt spenningen ut fra selve dynamoen (batteriterminal ut vs gods på dynamo.

 

Om du har noe spenningsfall i ledningsnettet så vil dette avdekke om det kan være problemet. Men jeg er enig i at dette sannsynligvis er noe feil med dynamoen.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også opp at ikke du har overledning til jord på kabelen fra ladelampe til generator. Har du det, vil ladelampa lyse selv om generatoren fungerer prikkfritt. Kan også tenkes at det "matcher" med at den slokker når du kommer opp i et visst turtall selv om jeg ikke opplevde det da jeg hadde denne feilen på JoHanne.

(Ladelampa slokker når den får + både fra batteri og generator - altså når generator lader, men det forutsetter at ikke strømmen "stikker av" noe sted.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabel fra generatoren går starteren og møter kabel fra batteriet og et par store forbrukskabler. Kontroller at det ikke er grodd igjen rundt der og at alle flater på kabelskoene er reine. Ta de gjerne av og puss med sandpapir. 
Gjør det samme med jordforbindelsen(e) til motoren. Uten jord ingen krets, ingen krets, ingen strøm. Sett gjerne på en ekstra forbindelse. Dårlig jordforbindelse kan lage mye rar avlesning og knekke en generator tilslutt (erfart selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...