Dag Lislerud Midtfjeld Skrevet 2. juli 2021 Del Skrevet 2. juli 2021 Hei Ladelampa (det røde batteriet i displayet) på vår 2004 Defender 130 TD5 begynte å lyse i dag, dagen før bilen skal ut på lang ferietur. Jeg tar det for gitt at dynamoen er gåen men jeg synes ladelampa oppførte seg snodig. Det ser ut til at ladelampa slår seg av ved rundt 2300 rpm (ca 50km/t i 3. gir) men måling med multimeter (på batteripolene) viser at spenningen ikke øker. Nanokom'en viser det samme, spenningen synker til ca 11.88V og holder seg jevnt der når bilen er i fart. Hvorfor slår da ladelampa seg av ? Hvor får jeg kjøpt en ny dynamo i dag ? Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 2. juli 2021 Del Skrevet 2. juli 2021 Om du er mobil, så har kanskje EWS på lager for henting? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag Lislerud Midtfjeld Skrevet 2. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2021 Er mobil men får ikke tak i EWS før evt etter kl 1400. Noen formening om hvorvidt han har slikt liggende ? Hvilke alternativer har man ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. juli 2021 Del Skrevet 2. juli 2021 Vestfold ship Teknoclassic Finn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag Lislerud Midtfjeld Skrevet 2. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2021 6 minutter siden, lafterolf skrev: Vestfold ship Teknoclassic Finn Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 2. juli 2021 Del Skrevet 2. juli 2021 For å sjekke hadde jeg målt spenningen ut fra selve dynamoen (batteriterminal ut vs gods på dynamo. Om du har noe spenningsfall i ledningsnettet så vil dette avdekke om det kan være problemet. Men jeg er enig i at dette sannsynligvis er noe feil med dynamoen. -C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag Lislerud Midtfjeld Skrevet 2. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2021 Takk for tips. Da har jeg ringt halve verden rundt bare for å ende opp hos Veng i Halden som kunne skaffe dynamoen i dag. Bestillinger før kl 13 leveres kl 16. Prisen ble riktignok langt over hva en er vant til fra England. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olav Haavardsholm Skrevet 2. juli 2021 Del Skrevet 2. juli 2021 Sjekk også opp at ikke du har overledning til jord på kabelen fra ladelampe til generator. Har du det, vil ladelampa lyse selv om generatoren fungerer prikkfritt. Kan også tenkes at det "matcher" med at den slokker når du kommer opp i et visst turtall selv om jeg ikke opplevde det da jeg hadde denne feilen på JoHanne. (Ladelampa slokker når den får + både fra batteri og generator - altså når generator lader, men det forutsetter at ikke strømmen "stikker av" noe sted.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 3. juli 2021 Del Skrevet 3. juli 2021 Kabel fra generatoren går starteren og møter kabel fra batteriet og et par store forbrukskabler. Kontroller at det ikke er grodd igjen rundt der og at alle flater på kabelskoene er reine. Ta de gjerne av og puss med sandpapir. Gjør det samme med jordforbindelsen(e) til motoren. Uten jord ingen krets, ingen krets, ingen strøm. Sett gjerne på en ekstra forbindelse. Dårlig jordforbindelse kan lage mye rar avlesning og knekke en generator tilslutt (erfart selv). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag Lislerud Midtfjeld Skrevet 3. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2021 Takk for alle innspill. Jeg fikk skiftet dynamoen i går kveld. Spenningen viser nå 14.1 på nanokommen. Grisete jobb men glad for å kunne reise avgårde på ferie som planlagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.