Elke Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 Hei. Her forleden mistet jeg alt kjølevann og bilen kokte på min D2 2003, rød varsellampe. Etterfylt vann og kjølevæske, men det minker etter hvert. Ser ingen lekkasjer, eksosen er ren som en jomfru, hvor blir det av vannet? Kanskje jeg bør trykkteste systemet? Gode råd taes med takknemmelighet. Mvh Helge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 (endret) Trykktesting , spesielt på TD5,anbefaler jeg ved service uansett. Det er mye slanger som ligger og tygger på hverandre og til slutt går det brått hull. Når da tempmåler i dash er treg med å stige brått er kriteriene for motorhavari oppfylt. Noen feilkilder: Lokket på ekspansjonstanken kan med fordel testes eller byttes ved mistanke om feil. Det sitter to ventiler i lokket som fort feiler pga avleiringer fra rød frostvøske, alderdom eller bare elendig kvalitet. Lekkasje mellom lokk og beholder er en annen feilkilde. Noen TD5 liker best å ha nivået i beholderen en cm eller to under merket. Alt over forsvinner sporløst. Endret 1. juli 2021 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elke Skrevet 1. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2021 (endret) Har mistanke om ekspansjonstanken og lokket. Lokket får jeg liksom ikke skrudd dønn igjen, virker som gjengene er slitt, mulig det er så banalt. Takk for råd Endret 1. juli 2021 av Elke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 (endret) Defekt lokk gjør tvilsomt at kjølevæske forsvinner. Radiatoren er ikke kjent for å holde i flere tiår, jeg har byttet på alle mine. Bak turbo mot motorblokk er det en kort slangestubb som ofte må byttes siden den får mye varme fra turbo. Har du ikke byttet vannpumpe før gjør du det nå. Den ligger bak servopumpa langt nede. Under pumpa er det et drenshull som vil lekke når simringen slites, da kommer det vann inn i lager og lageret ødelegges. Først når motor er varm har det bygget seg opp trykk i kjølesystemet, og først da vil væsken forsvinne. Derfor er det vanskelig å finne lekkasje når bilen er kald. Trykktest er som Gaute sier lurt. Når vann forsvinner vil det bare bli varm luft rundt temperaturføler, og siden den bare måler temp på væske vil den ikke måle lufttemperatur og følgelig ingen varsel før det er for sent. Endret 1. juli 2021 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 Lekk dieselkjøler. Fikses ved å bytte oringene på hver side. Kan være litt styr å få tak i rett type. Loh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Samme tanke her. O-ring sett fra Jula har riktig størrelse, en av de største i settet, huske rikke dimensjonen. Ellers får du de på e-bay. Se etter vann på høyre side av motoren, nede på rammen/motorfestet. Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elke Skrevet 7. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2021 Takk for svar og forslag. Skiftet ekspansjonstank og lokk, virker som det var så enkelt, lekker i hvert fall ikke nå. Bilen blir ikke solgt. EU for 2 nye år, tut og kjør og God Sommer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.