Gå til innhold

Kjøp av ny bil - valgets kval - trenger innspill


Anbefalte innlegg

Hei. Da har jeg dessverre innsett at det er på tide å skaffe seg en ny landrover, dessverre fordi jeg er veldig glad i bilen jeg har nå....

 

Valget står med en Discovery 3 2005 modell som har gått 200 000 og ikke byttet olje på girkassen uten noe særlig med andre problemer, 7 seter som jeg gjerne vil ha til litt over kr 100 000 for men med lite rust.

 

Eller en Discovery 4 2011 modell med 5 seter, byttet olje på girkassen, men virker som girer litt hardt og en antydning til "synging" fra det jeg antar er turboen. Denne bilen har gått 200 000 og har en del rust. til ca kr 250 000, og virker som er brukt litt hardere enn 2005 modellen. Denne har skinninteriør i motsetningen til 3'ern.

Blir denne ok om man bare rustbehandler den, eller vil man slite med rust i evig tid?

Hvordan er det å sette inn 2 seter til for å gjøre denne om til 7 seter?

 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage 7 seter ut av en 5 seter er en del jobb, og sikkert ikke billig. 5 seteren mangler setebelter, høyttalere og mer baki, i tillegg til selve setene. Baksetene er også festet annerledes, fordi de ikke er ment å vippes frem for å stige inn i en 3. seterad. Må du ha 7 seter ville jeg ikke satset på å bygge om en 5 seter. Angående rust, så kommer det jo an på hvor den finnes. Er det utelukkende på understellet vil en grundig fluid film/ corrolan behandling antagelig fikse det. Men er det mye kan det selvsagt være noen komponenter som bør byttes først. Jeg kjenner ikke D4 nok til å mene noe om turbolyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er intervallet på oljebytte på girkassen 240 000 km eller 10 år etter boka. Mange mener det er for drøyt, men 200 000 km uten bytte trenger ikke være noe problem. På min D3 ble det vel gjort på 222 000 første gang såvidt jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om halvgammel eller gammel bil altså. Kjøp den som er best vedlikeholdt.. Det trur eg det viktigaste for eit lukkeleg og økonomisk bærekraftig bilhold når det gjeld 11 år gamal D4 eller 16 år gammel D3.   Også D4 du nevner er no ein gamal bil der tilstand er viktigare enn kilometer. 

 

Kor ser du rust? Sveisejobb på kanalane eller litt brun i ramma? Det finns sveisedeler for det første, det siste holde du i sjakk med lanolin / fluidfilm. 

 

Tusenkronerspm blir vel om du syns prisforskjellen mellom D4 og D3 er verdt det -viss du må strekke deg for å klare D4 ville eg definitivt gått for D3. Skrur du mykje sjøl kan du sjå litt vekk frå dette. 

 

berre mi meining her altså :lol:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 I utgangspunktet ville jeg gått for en nyest mulig bil; men det er gitt at vedlikeholdet har vært likt på begge. Det høres ut som D3'n kanskje er fulgt opp litt bedre? Da ville jeg i sterkt ha vurdert den. Begge bilene er, som påpekt ovenfor, relativt gamle. Om den er 10 eller 16 år spiller kanskje ikke så stor rolle. 

 

Når jeg ser på tallene du opererer med så heller jeg litt mot D3'n. Prisdifferansen er stor, og du kan få mye morro for de 150 000,. du sparer på D3'n. Eventuelt kan du legge pengene inn i et lite vedlikeholdsfond- som sikkert kommer med i og med at det er en Disco;)  

 

Når det gjelder 5/7 seter så tror jeg det beste er å kjøpe en bil som er reg/godkjent for riktig antall seter med en gang. Jeg er ikke sikker  på om det rett frem å bygge om en 5 seter til 7 seter, men det er det sikkert noen her inne som vet. Dumt hvis man ikke får de 2 siste setene godkjent. 

 

Personlig ville jeg ha hatt problemer med å betale kr 250 000 for en bil jeg opplevde hadde "girtrøbbel" og en rar lyd fra turboen. Kan ikke se noen grunn til at en helt "frisk" D4 skal  girere hardere enn D3. Men det er meg - og det skal nevnes at jeg ikke ville vært i stand til å fikse verken en trøblete girkasse eller sliten turbo på egen hånd.  

 

Bare mine tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig Discokongen her!

 

Når det er sagt så er D4 en del finere i interiøret enn D3, hvis man bryr seg om slikt, og noen forbedringer er det over D3 på det mekaniske, men de større utfordringene er ganske like på begge bilene. Derfor kan D3 + cash fort være et bedre alternativ enn D4 med høyere km og innkjøpspris.

 

Uansett burde du kunne skru en del selv for med 10+ år biler så blir det fort dyrt hvis du skal sette bort alt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...