Gå til innhold

TD5 drivstoffpumperele


JokerS30

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hvorfor det sitter et 87 / 87a rele som drivstoffpumperele på Defender TD5 ?
Det er da ikke noen grunn til å veksle denne kretsen ? Den sender vel bare strøm ut på 87 til tankpumpa når releet trigges av ECU ?

Eller har jeg misforstått noe vesentlig?

Defender Td5 fuel pump relay.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånt sett enig med deg, det ser definitivt ut som om den kontakten ikke er i bruk. se også utsnitt fra tegning under:

Det er ikke noe på tegningen koblet til denne kontakten i hvileposisjon (87a) - kun mellom pinne 87, og 30, som vanlig.

 

Bare pass på pinouten (A vs B layout, dette er Type B basert på pinouten du postet.)

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Camarogeddon skrev:

 

 

Bare pass på pinouten (A vs B layout, dette er Type B basert på pinouten du postet.)

 

 

 

Tenker du på relelayout ?
Det tok meg bare en hel dag å finne ut av her en gang. Hadde montert 10 relesokler i en bil, alt var helt rett kablet, og releene fra roteboksen var litt forskjellige fabrikater.
Og pinnekonfigurasjon, fant jeg ut etter 6 timer....:rolleyes:

Da hadde jeg omtrent plukka hele kabelnettet i bilen i atomer, for å finne feilen...

Påenget er at drivstoffpumpa går ikke, etter å ha demontert tanken en runde. Usikker om det var siste reise for pumpa, eller om det er kretsen som streiker. Jeg vet bilen har hatt problemer med jordfeil i boksen under setet, så jeg får måle litt. Jeg kan jo prøve å sette spenning rett på kabelen som går bakover, som en første start... Ellers må tanken ned nok en gang...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager vi endte opp med to pinnekonfigurasjoner på standard bilreleer - som for å være på den sikre siden er fysisk like på tilkoblingene kommer jeg aldri til å fatte. Jeg har også hatt en sånn runde med relativt omfattende frustrasjon før jeg fant fasit (hadde nå en gang en pinne vært 90 grader forskjellig mellom disse slik at det var en forskjell mellom husene - men neeeeida.) her endt opp med en laminert lapp med den infoen i relesortimenteska for referanse senere.

 

For å teste hadde jeg bare laget en jumper mellom 30 og 87, og sett hva som skjer?

 

Om ikke annet kan du jo plugge den inn, og se hvor spenningsfallet ligger - om det er over pumpa eller annet. 

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, kabelen fra tank-connectoren er rett fargekodet, men i seteboksen fins det ingen hvit med lilla stripe på. Selve kabelnettet ser ut som om det har vært jobbet på før.

 

Jeg tror jeg har et kabelbrudd et sted, men er litt usikker hvor det er. Fuelpumpa fungerer iallefall helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte i fra hvit med fiolett stripe, til fiolett med hvit stripe, må være noe noen har gjort bare på faen!

Men da er jeg på sporet, for dette stemmer med min bil. Releet funker fint, og sender 12V ut på C0730-2. Fikk mistanke om at det måtte være noe sånt på gang, men ser at det er gjort elendig arbeid i ramma bak også på et tidspunkt. Får håpe jeg slipper å dra inn ny kabel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, gautes skrev:

Sveiset inn ny baktravers?? 

Jeg ?  Tidligere eier ?
Ja, men nei. Ser at en bråte kabler er klippet og tapet der bunten kommer ut av traversen bak. Litt usikker hvor og når det har foregått.


Tenkte du om jeg har brent opp kablene ? Nei, ingen tegn til det egentlig. Men man vet vel aldri 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, gautes skrev:

Sveiset inn ny baktravers?? 

Jeg ?  Tidligere eier ?
Ja, men nei. Ser at en bråte kabler er klippet og tapet der bunten kommer ut av traversen bak. Litt usikker hvor og når det har foregått.


Tenkte du om jeg har brent opp kablene ? Nei, ingen tegn til det egentlig. Men man vet vel aldri 

 

@Camarogeddon : Er det forskjellig også hvor sikringa sitter? På den første tegninga di, står det da at fuelpumpereleet fores fra sikringsboksen under setet, på den andre står det at den fores fra sikringboksen i motorrommet. Den har jeg da aldri sett på noen Defender jeg har hatt..... Er det en tredje versjon av disse tegningene også mon tro ?

Ingen av releene i boksen har noen lilla kabler tilkoblet. Så det må være enda en variant av det diagrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mulig at det finnes varianter ja, eller at noen har vært i det kreative hjørnet.

Men jeg kjenner bare til disse to variantene av koblingsskjemaene 1999 versjonen, og 2002 versjonen, desverre - så jeg har ikke noen flere versjoner å dra ut av "hatten"

 

og nei, noen sikringsboks i motorommet har jeg aldri sett på noen Defender..

 

I følge LR workshop så skal jo den tilkoblingen (C0573) være under setet, så det er nok samme lokasjon som før.

https://www.lrworkshop.com/connectors/defender-1999/C0573

 

Det skal jo gå en fiolett med hvit stripe både fra sikringsboksen - og til releet, samt fra releet og videre. Om det er noen andre farger her så kan det jo hende noen har bytta kabling på et punkt? det er ikke så vanskelig å re-terminere slikt, spesielt om man krangler med et problem og vil eliminere feilkilder. Og de færreste har alt sånt tilgjengelig i verkstedet - i alle kombinasjoner av kvadrat og farger.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et hint om at bilen har fått D2 ECU og at det kan være byttet kabelnett på et tidspunkt. Det kan forklare forvirringen rundt kabelfargene. Spaner videre på dette i løpet av kvelden.

TD5 fuel Pump 1.jpg

IMG_20210701_083936.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sederja, der ga plutselig fargene mening.

Da kan nok teorien din stemme ja, om noen har knabba enten hele, eller deler av et Disco ledningsnett og brukt det i din bil (ikke at jeg helt skjønner hvordan - plasseringen av elektrokomponenter er jo absolutt ikke like mellom de bilene, så avstandene kan umulig stemme, så noe klipping og liming må de ha gjort.

Hvorfor LR har bestemt seg for å leke terning med fargekodinga her er fortsatt et åpent spørsmål.

 

Kan det være ECU / sikringsboks område har vært vannskadet, og noen har rappa nødvendige biter fra en høvelig D2?

 

Mange av connectorene er nok de samme, selv om fargene tydeligvis er annerledes. Har du kanskje brun / lysebrun leder inn på C0378 pinne 4 på din bil? alternativt kan den jo være skjøtet mellom C0378 og relesokkelen under setet.

 

Da høres det ut som om du har en liten frankenstein av en bil elektrisk sett - og DET er jo alltid skikkelig morro! :)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Camarogeddon for super hjelp, og ikke minst @Erik Iversenfor å foreslå det utenkelige, at bilen hadde biter fra en annen bilmodell.
Nå kjører pumpa som den skal. Det er diesel utover halve garasjegulvet.  Det var bare en vaklete kontakt, som jeg tror jeg har kontroll på. Hvis ikke blir den klipt vekk, og erstattet med loddete kabler.

Nå gjenstår det bare å fixe tanktilkoblingene så kan jeg heise opp tanken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ECU fra D2 skal tankmåleren vise baklengs verdi. Dette er noe jeg har sett beskrevet på AULRO etc. men ikke observert selv. En 1999 Td5 Defender 10p skal ha fast software ECU som ikke er programmerbar fra OBD-II-kontakten. Kanskje noen har kommet på den svært gode ideen å bytte til en 15p-ECU fra en D2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Espen Olsen skrev:

Hvis du har ECU fra D2 skal tankmåleren vise baklengs verdi. Dette er noe jeg har sett beskrevet på AULRO etc. men ikke observert selv. En 1999 Td5 Defender 10p skal ha fast software ECU som ikke er programmerbar fra OBD-II-kontakten. Kanskje noen har kommet på den svært gode ideen å bytte til en 15p-ECU fra en D2?

 

Ikke tankmåleren, men tempmåleren. Vet det er noe tull med tempnåla på bilen til Espen. Derfor kom forslaget om deler fra andre biler...men jeg kan allikevel ta feil. :)

 

2 timer siden, JokerS30 skrev:

Takk @Camarogeddon for super hjelp, og ikke minst @Erik Iversenfor å foreslå det utenkelige, at bilen hadde biter fra en annen bilmodell.
Nå kjører pumpa som den skal. Det er diesel utover halve garasjegulvet.  Det var bare en vaklete kontakt, som jeg tror jeg har kontroll på. Hvis ikke blir den klipt vekk, og erstattet med loddete kabler.

Nå gjenstår det bare å fixe tanktilkoblingene så kan jeg heise opp tanken igjen.

 

Knall! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15P bokser:

NNN000120 - Manuel Defender

NNN500020 - Manuel Defender

NNN500250 - Manuel Disco 2 (Passer kun til disco).

NNN000130 - Automat Disco2

NNN500030 - Automat Disco2 og kan kodes om til Defender manuel.

 

MSB bokser er for 10P motorer og de nummer variantene kan jeg ikke.

Jeg har MSB101170 på min 1999 Td5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...