Gå til innhold

Discovery 3 - 2009 Råd om programvare, motorolje og annet preventivt vedlikehold


Elchund

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig "oppgradert" fra en fin Disco 2 til en ny for meg Discovery 3, 2009 tdv6/automat. Bilen kom med mildt sagt "sketchy" servicehistorie, så jeg driver med en del servicearbeid for å unngå de verste blemmene. Så langt er registerreim skiftet for selgers regning. Jeg insisterte på at oljepumpe skulle skiftes samtidig og fikk dette inn i kontrakten. Da jeg hentet bilen var det ikke gjort, NAF verkstedet i Drammen mente dette var unødvendig :D. Jaja.. det sto jo i kontrakten, så nå skal den til Strømmen bil 2. august for å skiftet pumpen, selger har risikoen i mellomtiden.

 

Jeg har kjøpt Iidtool, handlet hos BAS i England som greide å få den levert på døren på 26 timer! Ingen alvorlige feilmeldinger, og de fleste ECU'er er oppdatert. Jeg skal "flushe" girkassen på fredag, og få byttet ut bunnpanne/filter. Den fungerer som den skal etter min oppfatning, girer mykt og riktig, ikke noe "shudder" som jeg har opplevd. Flushingen er derfor rent vedlikehold. Det jeg er litt usikker på nå er om jeg bør oppdatere programvaren til girkassen? Jeg vet ikke helt hva den oppdateringen går ut på , annet enn at den skal gi litt mindre opplevelse av slakk/dødgang i drivlinjen. Jeg er ikke veldig plaget av det, men jeg kjenner en del slakk når jeg gir på i 1. gir/lav fart. Er det noen som har erfaring med oppdatering av programvaren til automaten?

 

Det jeg gjorde ganske straks jeg fikk bilen var å bytte olje og filter på motoren. I den sammenheng ble valg av olje litt mer hodebry enn jeg så for meg. Min bil har DPF, og jeg har ingen tanker om å programmere vekk hverken denne eller EGR ventilene. Derfor er det vel kun C1 og C2 oljer som er aktuelt, Land Rover foreskriver 5w-30 C1. Jeg valgte, mest på grunn av tilgjengelighet, Magnatec 5w-30 C2. Ut i fra databladet har den askeinnhold nesten på nivå med en C1 olje. Og ellers skal C1 og C2 være tilnærmet like. Citroen foreskriver C2/PSA B71 2290 til den samme motoren (men en annen type DPF) og smørekvaliteten skal som sagt være lik, så jeg er trygg på at dette er bra olje for motoren, men mer usikker på hvor ømfintlig min DPF er for aske i oljen. Har noen meninger/erfaringer om dette? Jeg kan nevne at min bil har, så langt tilbake i bilens historie jeg kommer med Iidtool, bare hatt fullstendige og vellykede regenereringer.

 

Videre plan utover sommeren er å skifte olje på differensialer (bak er det sperre/diff. brems) og fordelingsgirkasse. Er det andre ting jeg absolutt bør gjøre, preventivt sett?

 

Jeg kan nevne et par ting jeg har sett på allerede:

- Batteriet er rimelig nytt og i brukbar stand

- Glødeplugger har jeg ikke orket å tenke på enda, kan Iidtool måle motstand i disse?

- Sylinderbalansen (dysene) ser veldig bra ut når jeg leser av med Iidtool.

 

Tar gjerne i mot alle tips og råd for å holde liv i denne i mange år.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil.

I tillegg til listen din ville jeg sjekket/byttet tørkemiddel (selica kuler) i kompressoren. Kulene kan bli sukker når de blir gamle. Da skaper de problemer i ventilblokkene.

Luft tanken er sveist sammen med en søm ovenpå/under tanken i lengderetning. Er den dårlig rustbehandlet ruster den godt i sveisene.

Bremserørene for bakhjulene har en tendens til å ruste etter girkassen. Rust behandles preventivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, 
Pumpereim må byttes samtidig med regreim og multireim,
glødeplugger anbefaler å bytte før vinter kommer,

også Webasto kan skape problemer vinterstid, men den kan testes når det er kaldt,

Flushe gearkassa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og tips. Jeg hadde helt glemt pumpereimen bak på motoren, den er nå bestilt. Gleder meg skikkelig til den jobben....

 

Girkassen ble flushet i dag, girkassen hadde allerede stål bunnpanne så noen har tatt litt vare på denne tidligere også, det er bra. Alt av gir/diff. oljer er bestilt fra Ravenol i Tyskland. Lufttanken er ny/nesten ny og skal bare rustbehandles. Silica/kuler til kompressor er et bra tips. Jeg får søke litt rundt etter hvordan dette byttes.

 

Listen over fremtidige oppgraderinger er ganske lang, bl.a. vinsj, fjernstyring til webasto og et forbruksbatteri. I første omgang er det to ting som må på plass:

- ryggekamera. GVIF eller D4 skjerm? Jeg må ha noe som slår seg på automtatisk (jeg er gift..)

- bluetooth strømming fra telefon er et annet krav fra familien. Jeg prøver meg på en billig Kina løsning på aux inngangen i første omgang. Jeg kan ikke finne noen ferdig løsning som er anbefalt og som ikke koster skjorta?

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2021 den 23.51, Ranger skrev:

Ok, ja jeg så de var utsolgt, men trodde de produserte noen når det var nok etterspørsel.

Denne har eg og, veldig happy med den! Tippe dei lage ein ny batch når det er nok bestillinger. Svarte fort då eg bestilte (for lenge si)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2021 den 17.38, Elchund skrev:

 

Listen over fremtidige oppgraderinger er ganske lang, bl.a. vinsj, fjernstyring til webasto og et forbruksbatteri. I første omgang er det to ting som må på plass:

- ryggekamera. GVIF eller D4 skjerm? Jeg må ha noe som slår seg på automtatisk (jeg er gift..)

- bluetooth strømming fra telefon er et annet krav fra familien. Jeg prøver meg på en billig Kina løsning på aux inngangen i første omgang. Jeg kan ikke finne noen ferdig løsning som er anbefalt og som ikke koster skjorta?

 

 

Jeg satt i D4-skjerm hovedsakelig pga ryggekamera, men bonus med finere 4x4-info også. Jeg opplever at BT handsfree krangler litt etter at jeg satt den inn. Av og til virker den forvirret over å måtte presentere telefonen to steder...^_^

 

BT-strøming: Jeg bruker en dab-adapter fra Tiny. Forteller tlf at den skal sende samtaler til bilen og media til adapteren. Fungerer utmerket hver gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bra innspill over, og i tillegg er det jo bærearmer og kompressor da, men det er vel nærmest for periodisk vedlikehold å regne i alle fall om du velger originale med oljefylte foringer, velg heller fullgummi fra f eks advancedfactors. For kompressor velger du AMK med påfølgende ECU oppdatering i stedet for Hitachi. Som preventivt kunne du kanskje bytte oppe foran, de er skikkelig vanskelige i alle fall på ene siden. Eller egentlig skift alt sammen foran og bak samt styrestag og så tar du firehjulskontroll. Ellers er det vel bare å vaske og smøre på fluid film - gjør det i år. Du sier du har sperre bak, så husk at den skal sannsynligvis ha forskjellig olje enn den foran. Husker ikke om det finnes originalolje til transferkassa, men den er produsert av Magna Steyr.

 

Ellers... Stabstagsforinger, sjekk at slepekroken sitter fast, hvis ikke moter fast slepekrok. Skaff lokk til slepekrokluka bak så ramma under ikke ligger utsatt for vær og vind, smør opp og juster hendelen på kassa der wiren fra girspaken kommer ned, ta av frontlyktene og smør litt opp der også og på lyktejusteringene for det er ikke sommer når du må skifte pærer, fyll opp airconditionen, skift bryter som åpner øvre bakluke, lag hull på innsiden til øvre bakluke så du får nødåpnet den når wiren ryker eller skru den fra hverandre så du vet hvor du skal lage hullet når den tid kommer, stak opp avløp fra takluke igjennom A-stolpen, juster låsen på panseret så det låser seg lett, skift brennkammer i webasto, smør opp vinsjen til reservehjulet, plukk av skjermforinger og plukk ut gjørme som ligger og tærer der, sjekk tilstand på opphengslager og bakre kardan.

 

Det var snakk om stereo, her er det vel bare Mobridge som har noe brukbart som ikke er linjebasert AUX men går rett inn på MOST bussen, med mindre du er elektronikkinteressert og bluetooth-i2s interface sier deg noe så liggere det ribbonkabler fra CD og evt direktetilgang for i2s på DSP i stereoen. Ta av frontfanger og begynn å spekulere på hvordan du skal få laget risere til å feste ekstralys på skikkelig vis, se om du får tak i brukte 17" felger fra england så du får på skikkelige dekk - i england kom de billigste variantene med 17" - her kom det bare med 18/19", skal du ha vinsj, kjøleskap og sånt så skaff Anderson connectors på 50 og 170 amp litt her og der.

Endret av karsteb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med råd og innspill, bare kjør på!

 

Det som nevnes om bluetooth sier meg ingenting, men jeg er intressert nok til at jeg skal finne ut av det. Akkurat nå kjører jeg med bluetooth-dings i aux-pluggen i baksetet. Det fungerer, men det er forskjell i lydkvalitet sammenlignet med CD, utover nivåforskjell på lyden.

 

Mht. understellsdeler har jeg tenkt å kjøpe inn komplette bærearmer til "delelageret", så kan jeg bytte komplett del og kose meg med å overhale de gamle i etterkant, og alltid ha et lite lager. Jeg er litt allergisk mot harde foringer, så jeg er usikker på om jeg kommer til å gå for noe uoriginalt.

 

Kompressoren må byttes, får "gul lampe" hvis jeg stresser fjæringen litt med mye hev/senk. Husker ikke koden, men det går på sen fylling og utilstrekkelig trykk. Tanken er ny. Hvorfor AMK? Jeg tenkte egentlig kjøpe billigste hitachi ekvivalent og heller overhale den originale og ha på hylla. Det er jo ikke svartekunst å bytte disse akkurat. Har skaffet meg et sett med slangebiter og koblinger fra AF i tilfelle jeg må "skjære løs" kompressoren.

 

Fluidfilm behandling skal utføres før vinteren. Med forbehold om at jeg ikke har hatt av innerskjermer bak og kanalskjørtene, så ser bilen veldig bra ut mht rust. Jeg har noen små "kviser" helt i forkant av skjermbuene bak, skjult av bakdørene når disse er lukket. Jeg mistenker dels at pakningen på bakdørene mot skjermbuen samler møkk og vann, dels kan det være litt "morro" på baksiden jeg ikke ser før jeg får ut innerskjermene og pakningene mot skjermen. Det blir å gjøre noe tiltak her før salt spres på veiene.

 

Ellers har jeg så langt rukket å:

 

Skifte alle oljer. Kjøpte fra Ravenol til diff. foran og bak. Ravenol MDL er ekvivalent til originalolje for bakaksel med sperre. Til fordelingskasse er det Ravenol DTF-1. Denne luktet ATF, men hadde klar/gul farge. Det som kom ut av differensialene og fordelingskassen var temmelig klart og rent, og med veldig lite "slam" på magnetpluggene, ikke noe spon. Det likte jeg veldig godt. Motoren har fått Castrol magnatech C2. Automatkasen har jeg fått flushet, det satt allerede stålpanne på den, så noen har tatt vare på bilen før meg. 

 

Jeg kjøpte, som nevnt over, bilen med nytt registersett montert. Jeg krevet ny oljepumpe også, men det mente verkstedet var unødvendig. Jeg satt bilen hos Strømmen Bilverksted, som skiftet oljepumpen denne uken. Selger betalte regningen. I går kveld tok jeg av dekselet til pumperemmen (for et knot...) og kunne konstatere at den ikke var skiftet på svært lenge, fullt av brunt støv og litt tynn rem. Jeg hadde allerede kjøpt settet med reim og strammer (kort rem, 82 tenner, EU 4 motor) og har nå fått montert det. Grei jobb egentlig.

 

I dag skal ekstra-batteriet inn, lurte på å legge ut en post om monteringen, deler osv. Jobben til dette batteriet blir først og fremst å gi strøm til Webasto'en, kommer til å legge om "fødeledningen". I tillegg blir det et par 12v uttak inne i bilen til lading av jaktradio, hundehalsbånd etc.

 

Av ting jeg lurer på om jeg må "regne med" i tillegg til understellsdeler (og ny motor, grøss...) så har jeg tenkt EGR-ventiler. Synes jeg hører om mange som må bytte disse, og bilen er vel lite kjørbar med dårlig EGR. 17" hjul skal jeg ikke ha, men et sett 18" til vinterhjulene ønsker jeg meg definitivt. Har 19" til sommerdekk ("slicks") og et 19" sett med litt slitte Duratrac, ca. 6mm mønster på disse. Må ha skikkelige piggdekk i tillegg.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Elchund skrev:

Fluidfilm behandling skal utføres før vinteren. Med forbehold om at jeg ikke har hatt av innerskjermer bak og kanalskjørtene, så ser bilen veldig bra ut mht rust. Jeg har noen små "kviser" helt i forkant av skjermbuene bak, skjult av bakdørene når disse er lukket. Jeg mistenker dels at pakningen på bakdørene mot skjermbuen samler møkk og vann, dels kan det være litt "morro" på baksiden jeg ikke ser før jeg får ut innerskjermene og pakningene mot skjermen. Det blir å gjøre noe tiltak her før salt spres på veiene.

 

Det er rust der du beskriver på nesten alle biler jeg har sett på Finn. Kombinasjon av gnikking fra pakning, og kryping av rust oppover fra under kanalskjørtene. 

 

Kanalskjørtene er superflinke til å samle på drit og fukt, så disse bør alle ta av nå og da for å rengjøre. Man må også ha av disse for å rustbehandle kanalene skikkelig. Kanalene er tre-delte med flere skott man ikke kommer til bortsett fra utsiden. Du finner mange plastpropper når du tar av kanalskjørtene. Hos meg var det helt tørt bak disse proppene (inni kanalene) selv om bilen har vært til antirustbehandling flere ganger gjennom sitt 15 år lange liv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-7-2 den 17.38, Elchund skrev:

Tenkte jeg skulle bytte olje på Girkassen. Hvor bestilte du olje elchund? Ser at Ravenol har en veldig bra guide for å finne riktige oljer rundt om på bilen...

 

Girkassen ble flushet i dag, girkassen hadde allerede stål bunnpanne så noen har tatt litt vare på denne tidligere også, det er bra. Alt av gir/diff. oljer er bestilt fra Ravenol i Tyskland. Lufttanken er ny/nesten ny og skal bare rustbehandles. Silica/kuler til kompressor er et bra tips. Jeg får søke litt rundt etter hvordan dette byttes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elchund skrev:

Jeg bestilte direkte fra https://www.ravenol-shop.de/ i Tyskland. Det virket for meg som det var det rimeligste. Kom i posten i løpet av en 4-5 dager.

 

Mvh

Tron

 

Ravenol får man ofte billig gjennom Autodoc også ;)

Men sjekk totalprisen noen dager, ikke rabatten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...