Gå til innhold

Discovery 3 2009, er redd jeg må selge som delebil


Anbefalte innlegg

Hei kjære venner. Jeg har tidligere postet her inne om min Disco 3 som jeg har vært uheldig med. Kjøpte bilen for 2 år siden og har siden da følt meg lurt trill rundt av selger. Har forsøkt mekling uten å nå frem, selger nekter selvsagt for at bilens stand var så dårlig som den faktisk viste seg å være, og nå har Forbrukertilsynet konkludert med at han må betale meg 20.000. Dette kalle de plaster på såret og en "god startsum til å få bilen på veien". Det har seg sånn at for å få bilen i tipp topp stand vil det koste meg over 100.000, noe jeg ikke har anledning til å legge ut.

Jeg er redd for at bilen må selges i deler, men er nysgjerrig på å høre om dere har noen tanker rundt dette. Jeg er nevenyttig, men kan ikke mekke eller skru uten nøyaktige forklaringer på hva jeg skal gjøre.

Bilen har masse feilmeldinger, og de jeg kommer på nå i farten er:

Engine system fault

Suspension fault

Transmission fault

EGR-relatert feil

Noe med instrument cluster error/fault

Special programs off

HDC fault/error

En haug av elektroniske feil (svoger har apparat vi leste ut en del fra for en tid tilbake)

 

Alle feilene kommer tilbake etter sletting. Batteriet er nytt. Nå er ene forhjulet flatt også.

I tillegg til alle de elektriske feilmeldingene kunne mekaniker påpeke lenkearmsforinger, bremserør, en haug andre foringer, stabstag og gudene vet hva. Jeg fikk inntrykk av at hele bilen har gått i dass før jeg har fått brukt den skikkelig. Den har jo vært kjørbar i noen måneder før den fikk Engine system fault og transmission fault, så LITT glede har den gitt meg.

 

Bilen står nå avskiltet i garasje.

 

Er det for dumt av meg å håpe på å få nok hjelp til at den kan kjøres igjen av meg? Eller bør jeg bare takke for laget og selge den som delebil?

Kjøpt for 300.000 høsten 2019 med omtrent 150.000 km på telleren.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel ikke delebil er veien å gå? Her er masse som kan gjøres helt selv, med en god plan og gjennomføringsevne. 
Har du/dere en Landrover spesifikk diagnosetester? Iidtool eller lignende? Gir deg gjerne bedre informasjon. 
Også kan flere av alle feilene være følgefeil, at en komponent er defekt, og drar med seg flere på bussen. 
Trenger ikke bli helt utrolig dyrt, men litt koster det nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke LR-spesifikk diagnoseverktøy nei, men akkurat hvilket merke kan jeg ikke ta igjen akkurat nå. 
Jeg skriver delebil pga mine lave kunnskaper, og at jeg tviler på at noen kan hjelpe meg såpass mye som jeg hadde hatt behov for for å ordne opp. Joda, svogeren kan en ting og to han, men han jobber på sjøen og jeg hater å stjele hans fritid når han først er hjemme med kjæresteliv og alt annet han skal ta igjen.. 

Jeg hørte noen si at hvis jeg er heldig, så treffer jeg folk som liker å ta sånne prosjekter til selvutvikling og "undervisning" over tid, men jeg syntes det hørtes for godt ut til å være sant :) men om noen melder seg, så får de frie tøyler av meg til å se, skru, bedømme, kjefte, belyse og/eller opplyse. Bilen står jo bare der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alle feilmeldinger kan ha utgangs punkt i noe så enkelt som kabelbrudd og eller lav spenning.

Batteri er nytt men hva med dynamo?

Det mekaniske er bare å skru, let på youtube så finner du masse.

https://www.youtube.com/user/joehodgy

https://www.youtube.com/channel/UC_WI2JddpJlbubwii_jIYWQ

https://www.youtube.com/results?search_query=discovery+3+fixes

osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suspension fault gjør at du får flere feilmeldinger, for når høydejustering kødder vil bilen nekte deg å bruke program for terrengkjøring og hill decent controll osv.

 

Når du ser på skjermen der bilens hjul er synlig, har de samme høyde og har du rødt varsellys på ett hjul?

 

Ordentlig diagnose må til. Sletting av feil vil ikke reparere noe så at feilene dukker opp igjen er naturlig.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt at flere feil kommer som følge av suspension fault, men til å begynne med var det kun suspension, ikke alle programmene og HDC. Får ikke rødt varsellys på ett hjul i den visningen nei, ikke sist jeg sjekka uansett. 

Det er vel mulig at noen her på forumet bor i nærheten av Haugesund og kan hjelpe meg med ordentlig diagnose, eventuelt får jeg vel frakte den på henger bort til lokal forhandler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haynes bok til disse bilene er veldig god hjelp sammen med youtube. 

Jeg sliter forøvrig også med delvis samme problem som deg. Kanskje det er mulig å hjelpe hverandre med tips og triks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei desverre så er jeg lang unna. Litt nord for Gardermoen. Men boka er ihvertfall kjekk å ha. 

Egr har jeg forøvrig byttet på min. Trangt og kjedelig skruing men helt gjennomførbart. Desverre ikke så lett å blende de fra 06 og utover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. du må ikke selge bilen som delebil 

2. invester i diagnose, eller få tilgang til å lese kodene

3. reparer etter du får koder, deler kjøpes rimelig fra UK, YouTube har masse videoen og forum skal hjelpe 

 

alle meldinger som du har er typisk og betyr ikke at stor feil oppstår. Du må sjekke og eliminere de trinnvis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Timo@, det var egentlig svaret jeg ønsket å få :) har ikke ønsker om å selge som delebil men var redd det skulle være eneste vei ut av klemma jeg står i. 

Skal få tatt ordentlig diagnose, evt kjøpe inn apparat selv. Må få fingrene i Haynes-boka, og jeg må si at selvtilliten har økt noe voldsomt etter kommentarene dere har servert meg. 

Tusen takk for boosten, nå ser jeg ikke så fryktelig mørkt på dette lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern det hvis du skal beholde bilen. Det kan tas av og bores ut, ikke synlig utenfra. Du trenger en software patch også. Ta EGR i samme slengen, så sparer du en god slant på fremtidige vedlikeholdsutgifter. EU kontroll går bra, min 2008 modell passerte med glans for 14 dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lrsg skrev:

Fjern det hvis du skal beholde bilen. Det kan tas av og bores ut, ikke synlig utenfra. Du trenger en software patch også. Ta EGR i samme slengen, så sparer du en god slant på fremtidige vedlikeholdsutgifter. EU kontroll går bra, min 2008 modell passerte med glans for 14 dager siden.

Fantastisk. Høres ut som det er løsningen jeg må gå for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du innom Bergen, kan vi få lest ut feil 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den forrige TDV8en jeg hadde fikk jeg et kabelbrudd inn til ABS-hjernen som blant annet ga følgende feil til og fra. Engine fault, suspension fault, abs, antispinn bremser lyste, den ga feil for offroad valgmuligheter som du også har på TDV6 osv osv osv. Masse feil. 

Du bør finne en mekaniker som kan LR og skjønner feilsøking av elnett. Jeg vet om en dødsbra fyr i Oslo, men det er garantert noen på vestlandet. Budsjetter med at de skal lete og rette ledningsbrudd en dag. Det koster mellom 1500 og 10.000, litt avhengig av hvor mye de må lete. Men poenget er å finne noen som kan ledningsbrudd mer enn LR. 

Bremserør byttet jeg nettopp på verksted på D3en min, og ga vel rundt 5000-6000 for det (må sjekke kvittering for å være bombesikker). 

Jeg vet alt om hvordan det er når man føler man sitter med en dyr murstein foran døra med hjul på, men dette lar seg absolutt løse. Men du må finne noen som kan feilsøke el som sagt. 

Du vil få 2/3 av disse feilmeldingene om det er noe galt med luftgjøringen btw! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ser på profilen din at du holde til i Haugesund, eg har IDTool du kan få låne (er i tysværvåg) så kan du forske litt på rekkefølga feilene komme i, det kan gi viktig info. Send PM viss du vil låne :)

 

Fortvil ikkje ift foringer og bremserør- overkommelig skrujobb, og ikkje så tidkrevande når du tar alt i eit napp. 15' i deler ca viss du bestiller i UK så har du alt nytt av foringer ++ 

 

Kjipt å høre om kjøpet ditt, men trur ikkje delebilstadiet er det rette no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2021 den 23.00, jschille skrev:

Hei, ser på profilen din at du holde til i Haugesund, eg har IDTool du kan få låne (er i tysværvåg) så kan du forske litt på rekkefølga feilene komme i, det kan gi viktig info. Send PM viss du vil låne :)

 

Fortvil ikkje ift foringer og bremserør- overkommelig skrujobb, og ikkje så tidkrevande når du tar alt i eit napp. 15' i deler ca viss du bestiller i UK så har du alt nytt av foringer ++ 

 

Kjipt å høre om kjøpet ditt, men trur ikkje delebilstadiet er det rette no. 

Høres kjempebra ut, jeg kontakter deg så snart jeg har fått bilen til min egen carport. Må finne ut hvordan jeg skal gjøre det :) Ellers takker jeg for oppmuntringen om at det kanskje ikke vil være så ille å komme i gang og skru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

HDC og special programs og transmission kan være relatert til en hastighetssensor på et av hjulene - brudd i ledning eller sensor gåen. I så fall ikke så dyrt eller vanskelig å fikse, men må diagnostiseres. Tilsvarende kan suspension fault være knyttet til f eks en høydesensor som du ser innenfor hjulene - finner du også på diagnose. Må ha diagnose. Mange bruker en som heter IID tool, den er bra og tilpasset landrover. Har også bruk Autel og hørt bra ting om Foxwell - de har begge mange modeller, så sjekk om de støtter feilkoder hele bilen for landrover om skal skaffe. Det finnes mange tulle-OBD2 feilkodelesere til under tusenlappen, men husk at disse stort sett bare leser av computeren for motor og avgass som er nødvendig for å gå gjennom EU kontrollen. På din D2 har du rundt 20 andre computere som du også er interessert i, feks body control som styrer fjæringer og sånt. Så lån eller skaff en skikkelig en.

 

Og verktøy. Garasjejekk, sikkerhetsbukker, fastnøkkelsett, skrallesett og latmannsarm. Alle disse verktøyene kommer i store og små utgaver og du skal alltid ha den største som finnes i butikken! Her er delene dobbelt så store og sitter dobbelt så hardt fast som på andre biler. 

 

Start med diagnose og fiks en av dem så kommer selvtilliten steg for steg. Har stått med omtrent samme smørbrødliste - ikkeno god følelse men det er gjørbart for ingen andre merker har bedre forumressurser. Lykke til :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter utrolig stor pris på det dere skriver her, jeg får virkelig mer selvtillit av dere :) er ikke lenge til jeg får flytta bilen hjem nå, så får vi se hvor reisen tar meg hen etter hvert!

 

Liker det du skriver karsteb om det største av verktøy og utstyr :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Javel folkens! I går var tiden inne for flytting av bilen, og jaggu kom vel ikke min typiske uflaks til nytte igjen. Flatt batteri. Klarte å bryte meg inn under panseret (begynner å bli god på det der nå) og satte på en smartlader fra 'tema. Det kjipe var at det ikke finnes stikk i garasjen hvor bilen står, så måtte trekke kabel ut dørene og opp til slektnings leilighet i 3. etg. Lang historie kort; slektning ikke hjemme, kunne ikke gå fra kåk med dør på gløtt, måtte avbryte, vil prøve igjen i dag.

Da kommer spørsmålet til slutt: Vil det hjelpe å koble på en annen bil (starthjelp-metoden) for å gi batteriet en god boost, fremfor å vente i en evighet på lading?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ronnygroenhaug skrev:

Vil det hjelpe å koble på en annen bil (starthjelp-metoden) for å gi batteriet en god boost, fremfor å vente i en evighet på lading?

Den gamle, velkjente metoden "startkabler" fungerer fint også i 2021. Får du fyr på svinet, vil dyamoen lade batteriet ganske radig opp, forutsat at dynamoen er frisk, batteriet er frisk og alt fungerer som det skal. 
Og nei, stikk i strid med de gamle mytene, trenger du ikke være redd for at elektronikken i bilen skal pajje. Det finnes få eller ingen kjente tilfeller av at startkabler har vært problemet, så lenge de blir benyttet korrekt. De aller fleste bilprodusenter jeg har sett, beskriver prosedyrene for nødstart i instruksjonsboka, så det er ingenting å være redd for.Kobler du derimot startkablene feil eller kortslutter noe, kan du fort  sette fyr på både bil og garasje, for her er det krefter i en liten pakke!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...