Jump to content
LRforum

D2 TD5 Mistet trekkraft


Recommended Posts

Opplevde i dag at all trekkraft plutselig forsvant et øyeblikk på min D2 TD5 2003.

Rygget opp fra gårdsplassen (en liten bake) snudde, satte bilen i drive og tråkket inn gasspedalen nesten i bunn uten noe turtallsøkning og trekkraft. Satte bilen i park igjen for så å sette bilen i drive igjen. Da virket det OK, men synes den virker noe slappere en normalt.

Hva kan årsaken være?
Har akkurat hatt av røret fra luftfilteret til turbo og røret fra turbo til intercooler. Etter å ha fikset en lekkasje på ACE systemet.

Har sjekket at alt er på rett plass igjen og at alle slangeklemmer er på plass.

Skal også bytte hjullager og endeledd før ferie med campingvogn om tre uker. Hadde hvert greit å finne ut av dette først.

Link to post
Share on other sites

Ville kanskje sjekke slanger til waste gate modulatoren og armen til waste gate'n for å se at den beveger seg fritt (koble av armen for å sjekke selve waste gate ventilen.) 

Link to post
Share on other sites

Opplevde igjen i dag at trekkraften forsvant i det jeg kjørte ut i et kryss. Det skjedde ingen ting når jeg tråkket inn gassen. Med gasspedalen i bunn kom jeg opp i 40km/t. Etter litt kom trekkraften tilbake. 
Har sjekket wasgate staget, vakuum slanger, elektriske kontakter samt rengjort luftmassemåleren. Alt virker OK, så hva kan årsaken være?

Har også forsøkt å lese feilkoder med Autel MOT Pro, men instrumentet fikk ikke kontakt med bilen.

https://diagnosebutikken.no/produkt/autel/autel-mot-pro?gclid=Cj0KCQjw8vqGBhC_ARIsADMSd1Ds0u57PHKlzjCLrE4jLnQDA9aINpRv0RbfQJZyeReRKOl_eTPLTckaAsd9EALw_wcBf58ca4b010504a5de411dd2e3828993b-image.j

 

Link to post
Share on other sites

Du trenger diagnose laget for Landrover.

Hawkeye fungerer bra på D2 og er åpen for alle andre LR også.

 

Du kjente at ventilen på turboen gikk lett?

 

På innsuget sitter det en sensor. Skru ut den og rens med spray.

Link to post
Share on other sites

Du kan enkelt teste luftmassemåleren ved å koble fra kontakten og se om det er noe forskjell. Test om bilen drar forskjellig med eller uten kontakten koblet i.

Link to post
Share on other sites

Beveget staget med en tang og det virket som om det var ok, men bør nok koble fra av staget for å kontrollere spjeldet skikkelig.

Hvilken forskjell skal jeg merke når jeg kobler fra luftmassemåleren?

Det som er rart er at problemet ikke er vedvarende men inntreffer noen ganger. Ikke artig når det inntreffer i det man gir gass ut i et kryss.

Akkurat nå, Trope skrev:

Beveget staget med en tang og det virket som om det var ok, men bør nok koble fra av staget for å kontrollere spjeldet skikkelig.

Hvilken forskjell skal jeg merke når jeg kobler fra luftmassemåleren?

Det som er rart er at problemet ikke er vedvarende men inntreffer noen ganger. Ikke artig når det inntreffer i det man gir gass ut i et kryss.

Kan jeg måle luftmassemåleren med et Ohm-meter

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en oppskrift på det.

 

Min gamle D2 gjorde noe lignende men bare rett etter oppstart. Tror også det var Lmm som var årsaken.

 

Staget bør løsnes og beveg det mens du har litt press på akslingen. Beveger det seg like fritt da?

Link to post
Share on other sites

Skal prøve når jeg får demontert varmeskjoldet. Problemet har foreløpig kun skjedd like etter oppstart. 
kan jeg bruke et Ohm meter og måle luftmassemåleren

Link to post
Share on other sites

Det må du leve med. De fleste td5 kveler kraft i oppstarten, og bra er det, for en dieselmotor skal ikke belastes før den har riktig temperatur. 

 

Min egen er også sånn, de første hundremeterne vil den ikke trekke stort.

Link to post
Share on other sites

Symptomene på bilen blir oftere og oftere og oppstår ved oppstart kald eller varm og når den har stått i ro på tomgang. Dieselforbruket er også ekstremt høyt rett over 2liter pr. mil med tom bil. Har sjekket alle rør og koblinger mellom luftfilter og intercooler samt wasgate og slangene til denne. Skal prøve å få tak i en ny luftmengdemåler i morgen samt måle alle ledninger mellom luftmengdemålern ved luftfilteret og luftrykkmåleren på innsugningsmanifolden. Vurderer også om jeg skal kontrollere og rengjøre EGR ventilen. 
Begynner å bli stresset da jeg har leid en campingvogn og skal på ferie til torsdag.

Link to post
Share on other sites

Noen som har en LMM Air Flow Meter with Sensor Maf for Land Rover Discovery II Td5 liggende som jeg kan få kjøpt eller teste med.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...