Gå til innhold

D2 TD5 Mistet trekkraft


Trope

Anbefalte innlegg

Opplevde i dag at all trekkraft plutselig forsvant et øyeblikk på min D2 TD5 2003.

Rygget opp fra gårdsplassen (en liten bake) snudde, satte bilen i drive og tråkket inn gasspedalen nesten i bunn uten noe turtallsøkning og trekkraft. Satte bilen i park igjen for så å sette bilen i drive igjen. Da virket det OK, men synes den virker noe slappere en normalt.

Hva kan årsaken være?
Har akkurat hatt av røret fra luftfilteret til turbo og røret fra turbo til intercooler. Etter å ha fikset en lekkasje på ACE systemet.

Har sjekket at alt er på rett plass igjen og at alle slangeklemmer er på plass.

Skal også bytte hjullager og endeledd før ferie med campingvogn om tre uker. Hadde hvert greit å finne ut av dette først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde igjen i dag at trekkraften forsvant i det jeg kjørte ut i et kryss. Det skjedde ingen ting når jeg tråkket inn gassen. Med gasspedalen i bunn kom jeg opp i 40km/t. Etter litt kom trekkraften tilbake. 
Har sjekket wasgate staget, vakuum slanger, elektriske kontakter samt rengjort luftmassemåleren. Alt virker OK, så hva kan årsaken være?

Har også forsøkt å lese feilkoder med Autel MOT Pro, men instrumentet fikk ikke kontakt med bilen.

https://diagnosebutikken.no/produkt/autel/autel-mot-pro?gclid=Cj0KCQjw8vqGBhC_ARIsADMSd1Ds0u57PHKlzjCLrE4jLnQDA9aINpRv0RbfQJZyeReRKOl_eTPLTckaAsd9EALw_wcBf58ca4b010504a5de411dd2e3828993b-image.j

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beveget staget med en tang og det virket som om det var ok, men bør nok koble fra av staget for å kontrollere spjeldet skikkelig.

Hvilken forskjell skal jeg merke når jeg kobler fra luftmassemåleren?

Det som er rart er at problemet ikke er vedvarende men inntreffer noen ganger. Ikke artig når det inntreffer i det man gir gass ut i et kryss.

Akkurat nå, Trope skrev:

Beveget staget med en tang og det virket som om det var ok, men bør nok koble fra av staget for å kontrollere spjeldet skikkelig.

Hvilken forskjell skal jeg merke når jeg kobler fra luftmassemåleren?

Det som er rart er at problemet ikke er vedvarende men inntreffer noen ganger. Ikke artig når det inntreffer i det man gir gass ut i et kryss.

Kan jeg måle luftmassemåleren med et Ohm-meter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en oppskrift på det.

 

Min gamle D2 gjorde noe lignende men bare rett etter oppstart. Tror også det var Lmm som var årsaken.

 

Staget bør løsnes og beveg det mens du har litt press på akslingen. Beveger det seg like fritt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du leve med. De fleste td5 kveler kraft i oppstarten, og bra er det, for en dieselmotor skal ikke belastes før den har riktig temperatur. 

 

Min egen er også sånn, de første hundremeterne vil den ikke trekke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene på bilen blir oftere og oftere og oppstår ved oppstart kald eller varm og når den har stått i ro på tomgang. Dieselforbruket er også ekstremt høyt rett over 2liter pr. mil med tom bil. Har sjekket alle rør og koblinger mellom luftfilter og intercooler samt wasgate og slangene til denne. Skal prøve å få tak i en ny luftmengdemåler i morgen samt måle alle ledninger mellom luftmengdemålern ved luftfilteret og luftrykkmåleren på innsugningsmanifolden. Vurderer også om jeg skal kontrollere og rengjøre EGR ventilen. 
Begynner å bli stresset da jeg har leid en campingvogn og skal på ferie til torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...