Gå til innhold

Regler for krav om nabovarsel


Vidar S

Anbefalte innlegg

Jeg har en litt spesiell problemstilling som jeg ikke helt klarer å finne ut av. Da er det allvitende forumet godt å ty til.

Vi har en leilighet i en gamme skofabrikk i Halden, organisert som et sameie. Sønn vår er student og er leietager. I bakgården er det nå planlagt en bod for sykkelparkering, rett under vinduene i vår leilighet. Jeg har en mistanke om at styret ser for seg at dette er et mindre tilbygg, kanskje under 15 m2. Jeg vet ikke for jeg har ikke sett noen planer. Det jeg har fått beskjed om er at det ikke på noen måte kommer til å påvirke vå leilighet. Jeg er vel ikke enig i det, hvis det blir blikkplater på taket og det regner, slamring av dør når sykler skal ut og inn etc. Jeg har ikke noe mot tiltaket i seg selv, men jeg frykter at en intensjon om at det skal bli billig vil føre til billige løsninger som gir ulemper for oss. Et nabovarsel ville jo avklart en del ting, men sønn vår overhørte en del byggeprat på utsiden som kanskje tyder på at de snart skal i gang. Et nabovarsel har vi ikke fått.

Så er det spørsmålet da, må et styre sende nabovarsel ved tilbygg til eiere av sameiet og beboerne i eget hus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg heller ikke har funnet noe helt konkret skal jeg skyte litt fra hofta.  Også kalt gjetting...

Det ser ikke ut til å være noen lovpålagte regler for varsling internt i et sameie.  Men sameiet kan ha regler om dette i sine vedtekter.

Om derimot en (ekstern) nabo skal gjøre byggearbeider skal nabovarsel sendes til sameiets styre.  Ikke hver enkelt andelseier.  Da er det opp til styret / vedtektene hvordan saken håndteres.

Men jeg vil tro at det skulle være mulig å få svar ved henvendelse til styret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, robertsoevik skrev:

Er det tiltak som påvirker bomiljøet i sameiet bør det ha vært informert i plenum, men er redd dette forankres i manglende vedtekter i dette tilfellet. 

 

Ta direkte kontakt med styret for info.

Dog Borettslag, men fasadeendring, som det her er, selv om det er i bakgård, krever samtykke, som vil si detaljert info.

 

https://www.jusstorget.no/borettslagsretten-en-oversikt/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...