Gå til innhold

Bremsetest på PKK


RaymondN

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen som vet litt mer om hvordan bremsetesteren på PKK fungerer?

 

Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg nettopp har hatt Seriebilen på PKK, og de har faktisk gitt meg mangel på for svak virkning på håndbremsen (i tillegg til flisete setebelter). Så når jeg kom hjem så gjorde jeg jo en test sjøl, og det blir lett to striper i grusen når jeg drar på brekket.. Og noe særlig tøffere test har jeg ikke tenkt å utsette den for.....

 

Jeg mistenker at bremsetestern har stått i en slags modus for å teste moderne firehjulstrekkere som har haldexer og sånt, og for å ikke røske i filler noe da så kjører man høyre og venstre hjul hver sin vei. Og da fungerer jo ikke håndbrekk på mellomaksel noe særlig:D....

 

 

 

Men her er det sikkert noen som vet dette bedre enn meg og kanskje vil opplyse oss andre?:unsure:

 

 

 

 

Jeg ville vel sagt at en seriebil bør behandles som en bakhjulsdreven bil på testern. Eller er det krav til å gjøre på et foreskrevet vis i en forskrift?

 

 

Uansett så vil jo flere typer trommelbremser ha ulik bremseeffekt avhengig om hjulet roterer forover eller bakover, så om det testes med ulik rotasjonsretning, så må det jo kompenseres og altså ikke sammenligne bremsekraft forover mor bremsekraft bakover...

 

(en annen ting jeg merket meg var at fordelingskassa hadde kilt seg i 4wd.. jeg merket det når jeg skulle svinge, og selv om jeg frikoblet slik at "den gule" spratt opp, så var den fremdeles koblet inn... Det så ut til å løse seg ved å koble fri i navene, og så kjøre en tur.... Men jeg mistenker at den har blitt sånn på grunn av bremsetesten..?....)

 

mvh r

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brekket på biler med mellomakselbrekk er PARKERINGSBREMS. Ikke nødbrems.

Endret rotasjonsretning på de fleste biler med trommelbrems gir forskjellig effekt pga selvpåtrekket.

Blås støv av eldste mekaniker på verkstedet eller be kontrollør ta en telefon til noen med kunnskap evt. Trafikkstasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...