Gå til innhold

Antennekabel - DAB


Anbefalte innlegg

Hei. Flott at dette forumet fins. Håper på hjelp. Har problemer med mottak av radiosignal på min DAB-radio (montert 2017). Orginal antenne er plassert i baklukespoiler pga glasstak. På merkeverksted i Trondheim opplyses det at sannsynlig årsak er brudd et eller annet sted på antenneledning. Får videre opplysning om omfattende arbeid og svært høy pris på å reparere dette. RR I Bærum antyder skifting av hele ledningnenettet i bilen!!!!!, noe som selvfølgelig er helt uaktuelt. Har forsøkt vindusplassert alternativ antenne montert av Bilradiospesialisten. Den fungerer delvis, men denne fungerer dårlig sannsynligvis pga sterkt vern i glassvinduene mot elektroniske signaler? Har noen et godt råd? Har en ekstra original Evoque antenne som på en eller annen måte kanskje kan benyttes, men å få tak i de rette antennekabler med rett type kontakter er vanskelig. På mange biler er dette en minisak å ordne, men tydeligvis ikke på RR? Tar gjerne imot gode råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fikk du noe løsning på problemet ditt?

Samboern har kjøpt seg en 2012 evoque der det bare er p4 på dab radioen, p4 er en av di svake (sendestyrke) kanalene så jeg skjønner ikke hvorfor ikke Nrk kanalene og resterende av kanalene (p5 p6 osv) ikke kommer inn.

Opplever ikke mottatt sending av p4 som dårligere enn i andre biler så jeg ser bort fra kabelbrudd og heller mere mot at det kanskje er noen innstillinger jeg ikke finner ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, jegerbombom skrev:

Fikk du noe løsning på problemet ditt?

Samboern har kjøpt seg en 2012 evoque der det bare er p4 på dab radioen, p4 er en av di svake (sendestyrke) kanalene så jeg skjønner ikke hvorfor ikke Nrk kanalene og resterende av kanalene (p5 p6 osv) ikke kommer inn.

Opplever ikke mottatt sending av p4 som dårligere enn i andre biler så jeg ser bort fra kabelbrudd og heller mere mot at det kanskje er noen innstillinger jeg ikke finner ut av.

 

Det høres ut som om den bare har DAB, og ikke DAB+ som er det vi bruker i Norge

Løsningen er mest sannsynlig å bytte modul til en med DAB+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Oppdaterer denne med min erfaring så langt - og utfordring:

 

Hadde også bare P4 og konkluderte med at jeg har DAB modul og ikke DAB+ modul. Oppgraderte så til DAB+ modul og får nå KUN NRK-kanalene (som jo er DAB+).

Opplever dog meget dårlig mottak av signaler, og lurer videre på om antenna er det neste problemet.

 

Noen som har oppgradert antenna? Er det forskjell på antenne for DAB og DAB+?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt og søkt - kun NRK. Hjemme på gårdsplassen så låt i alle fall disse kanalene bra, men på veien datt de ut hele tiden.

Defekt antenneforsterker, kanskje?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...