lrsg Skrevet 19. juni 2021 Del Skrevet 19. juni 2021 Da var EU kontroll gjennomført for første gang etter fjerning av både EGR og DPF på Discoen. Null problem :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodstrupmoen Skrevet 19. juni 2021 Del Skrevet 19. juni 2021 Da hadde du flaks og traff på en uoppmerksom kontrollør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 19. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2021 Nei, det tror jeg ikke. Det var hos NAF. Godt innenfor de generelle grenseverdiene på avgass for EU4 motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. juni 2021 Del Skrevet 19. juni 2021 Når begge deler er påbudt må jeg si meg fullstendig enig med Blodstrupmoen. Enten var kontrolløren snill eller uoppmerksom, men uansett godt å få unna en pkk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 19. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2021 Det vises jo ikke, både EGR rør og DPF rør er jo på plass, men ute av funksjon. Og avgassverdiene var innenfor. Så uansett om flaks har vært en faktor, var det nok ikke kontrolløren som stod for det :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. juni 2021 Del Skrevet 19. juni 2021 Dette påvirker ikke avgassverdiene som leses på verksted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 19. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2021 Nei, det er jo egentlig røyktettheten som sjekkes når det er snakk om dieselmotorer hvis man skal være presis. Den skal jo påvirkes av partikkelfilteret. Men det er nok å gå på før grenseverdien nås i dette tilfellet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 19. juni 2021 Del Skrevet 19. juni 2021 Snart blir EGR og DPF kontrollpunkt på PKK dessverre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 19. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2021 Det tror jeg nok bare vil gjelde for nyere biler enn Disco 3. Det er jo også nå klart strengere krav til biler med Euro5 og 6 motorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 19. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2021 Nå bladde jeg litt i PKK instruksen til vegvesenet https://lovdata.no/static/LTI/sf-20180927-1477-01-01.pdf og kravet per i dag er visuell kontroll, pluss avlesning av OBD (diagnose) for biler med Euro5 eller nyere motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodstrupmoen Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 Og at dette ble utført hos NAF, bare forsterker min mistanke om slurv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 På 19.6.2021 den 18.52, lrsg skrev: Nå bladde jeg litt i PKK instruksen til vegvesenet https://lovdata.no/static/LTI/sf-20180927-1477-01-01.pdf og kravet per i dag er visuell kontroll, pluss avlesning av OBD (diagnose) for biler med Euro5 eller nyere motor. Vel, denne er "gøyal" for dei som tenker hacking av programvare. Når tester får kontakt via diagnoseport, korleis skal vedkommande kontrollera at han ikkje har kontakt med ein terminalport som er programmert for å fortelje at allt er ok? For dei data og elektronikk-kyndige bør det være overkommeleg å sette opp systemet slik at kontrollant berre får kontakt med simulator som seier at allt er i den skjønnaste orden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 Husk og at for PKK så er det svært tvilsomt at kontrolør skal begynne å demontere noen kilo med plastdeksler og diverse for å verifisere at ting er på plass. I tilegg må da kontrolør har tilgang til info angående hver enkelt dieselmotor som viser hvor dingsene er plassert. På en Tdv6 diesel ligger de jo dypt ned i motoren. Så det skal mye til at en kontrolør skal underkjenne en bil på grunn av EGR og diverse, hvis avgass er i orden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 21. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2021 Akkurat. Og som sagt så er alle rør og deler på plass på min Disco, både for EGR og DPF. Slurv er altså ikke en faktor for å passere visuell kontroll. OBD sjekkes ikke på D3. Budskapet er at man trenger ikke frykte PKK hvis man fjerner disse funksjonene. Før eller siden vil de begynne å trøble, og det er kostbart å bytte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 Uansett, dette er nyttig info for de som ønsker å fjerne dette. Nå vet de at det sannsynligvis går fint igjennom pkk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 2 timer siden, Himat skrev: For dei data og elektronikk-kyndige bør det være overkommeleg å sette opp systemet slik at kontrollant berre får kontakt med simulator som seier at allt er i den skjønnaste orden. Si meg, er du softwareingeniør hos VAG? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 16 minutter siden, JokerS30 skrev: Si meg, er du softwareingeniør hos VAG? Nei, men godt poeng! 46 minutter siden, lrsg skrev: Akkurat. Og som sagt så er alle rør og deler på plass på min Disco, både for EGR og DPF. Slurv er altså ikke en faktor for å passere visuell kontroll. OBD sjekkes ikke på D3. Budskapet er at man trenger ikke frykte PKK hvis man fjerner disse funksjonene. Før eller siden vil de begynne å trøble, og det er kostbart å bytte. Ein detalj å vere obs på er at EGR ventilen kan være i bruk til andre ting også. Eg oppdaga dette på ein Ford. Med feil på EGR ventil blir det feilmelding på ESP systemet. Eg gjettar på at motorstyringa er programmert til å opne EGR for å dumpe ladetrykk raskt når motoreffekt skal reduserast raskt. Blending/omprogrammering av EGR kan då ha utilsikta konsekvensar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 21. juni 2021 Del Skrevet 21. juni 2021 Den som er uklart er hvilken metode skal benyttes med strengere krav til PPK. Foreløpig er det umulig bekrefte om men får problemer videre eller ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 21. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2021 Disco 3 begynner å bli en gammel bil, så jeg tenker oddsene er ganske gode for at kravene ikke blir så mye strengere. Men man vet jo aldri hva de finner på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 20 timer siden, Timo@ skrev: Den som er uklart er hvilken metode skal benyttes med strengere krav til PPK. Foreløpig er det umulig bekrefte om men får problemer videre eller ikke. Påenget er at det er ingenting i veien for å bruke alle metoder som fins. VET kontrolløren hvor systemene skal sitte, og hvordan de skal fungere, er det ingenting i veien for å sjekke fysisk. Systemene for eksosrensing skal være på plass, de skal være i orden og de skal virke. I praksis skjer det nok aldri at noe sjekkes utover å måle sot og CO, men regelverket skjerpes for hver gang det revideres, og nåløyet for å komme igjennom, blir mindre, På både godt og vondt. For hver runde med juks som avdekkes, kommer ønske og krav om ENDA sterkere regulering og kontroll ved neste korsveg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobba Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 (endret) Da blir jo mitt spørsmål, min D3 er levert med partikkelfilter mens i vognkortet står det nei at den ikke har det og jeg betaler høy årsavgift, kan jeg da fjerne uten noen spørsmål eller er det et krav sålenge bilen er levert med det? Og kan jeg vise den hos tilsyn å få det forandret å kreve refusjon av årsavgift? Endret 23. juni 2021 av Tobba Tillegg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 24. juni 2021 Del Skrevet 24. juni 2021 Vognkort stemmer ikke alltid, så ville heller fjernet den og latt det være med det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.