Gå til innhold

PKK uten EGR og DPF


lrsg

Anbefalte innlegg

Det vises jo ikke, både EGR rør og DPF rør er jo på plass, men ute av funksjon. Og avgassverdiene var innenfor. Så uansett om flaks har vært en faktor, var det nok ikke kontrolløren som stod for det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo egentlig røyktettheten som sjekkes når det er snakk om dieselmotorer hvis man skal være presis. Den skal jo påvirkes av partikkelfilteret. Men det er nok å gå på før grenseverdien nås i dette tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2021 den 18.52, lrsg skrev:

Nå bladde jeg litt i PKK instruksen til vegvesenet https://lovdata.no/static/LTI/sf-20180927-1477-01-01.pdf og kravet per i dag  er visuell kontroll, pluss avlesning av OBD (diagnose) for biler med Euro5 eller nyere motor. 

 

Vel, denne er "gøyal" for dei som tenker hacking av programvare. Når tester får kontakt via diagnoseport, korleis skal vedkommande kontrollera at han ikkje har kontakt med ein terminalport som er programmert for å fortelje at allt er ok?

For dei data og elektronikk-kyndige bør det være overkommeleg å sette opp systemet slik at kontrollant berre får kontakt med simulator som seier at allt er i den skjønnaste orden.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og at for PKK så er det svært tvilsomt at kontrolør skal begynne å demontere noen

kilo med plastdeksler og diverse for å verifisere at ting er på plass. 

I tilegg må da kontrolør har tilgang til info angående hver enkelt dieselmotor som viser

hvor dingsene er plassert. På en Tdv6 diesel ligger de jo dypt ned i motoren. Så det skal mye

til at en kontrolør skal underkjenne en bil på grunn av EGR og diverse, hvis avgass er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Og som sagt så er alle rør og deler på plass på min Disco, både for EGR og DPF. Slurv er altså ikke en faktor for å passere visuell kontroll. OBD sjekkes ikke på D3. Budskapet er at man trenger ikke frykte PKK hvis man fjerner disse funksjonene. Før eller siden vil de begynne å trøble, og det er kostbart å bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Himat skrev:

For dei data og elektronikk-kyndige bør det være overkommeleg å sette opp systemet slik at kontrollant berre får kontakt med simulator som seier at allt er i den skjønnaste orden.:D

Si meg, er du softwareingeniør hos VAG?

c37509f6cb0dc8ff93fe268c8b923095.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, JokerS30 skrev:

Si meg, er du softwareingeniør hos VAG?

 

Nei, men godt poeng!:D

46 minutter siden, lrsg skrev:

Akkurat. Og som sagt så er alle rør og deler på plass på min Disco, både for EGR og DPF. Slurv er altså ikke en faktor for å passere visuell kontroll. OBD sjekkes ikke på D3. Budskapet er at man trenger ikke frykte PKK hvis man fjerner disse funksjonene. Før eller siden vil de begynne å trøble, og det er kostbart å bytte. 

 

Ein detalj å vere obs på er at EGR ventilen kan være i bruk til andre ting også.

Eg oppdaga dette på ein Ford. Med feil på EGR ventil blir det feilmelding på ESP systemet. Eg gjettar på at motorstyringa er programmert til å opne EGR for å dumpe ladetrykk raskt når motoreffekt skal reduserast raskt. Blending/omprogrammering av EGR kan då ha utilsikta konsekvensar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Timo@ skrev:

Den som er uklart er hvilken metode skal benyttes med strengere krav til PPK. Foreløpig er det umulig bekrefte om men får problemer videre eller ikke. 
 

Påenget er at det er ingenting i veien for å bruke alle metoder som fins. VET kontrolløren hvor systemene skal sitte, og hvordan de skal fungere, er det ingenting i veien for å sjekke fysisk. Systemene for eksosrensing skal være på plass, de skal være i orden og de skal virke.  I praksis skjer det nok aldri at noe sjekkes utover å måle sot og CO, men regelverket skjerpes for hver gang det revideres, og nåløyet for å komme igjennom, blir mindre, På både godt og vondt. For hver runde med juks som avdekkes, kommer ønske og krav om ENDA sterkere regulering og kontroll ved neste korsveg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir jo mitt spørsmål, min D3 er levert med partikkelfilter mens i vognkortet står det nei at den ikke har det og jeg betaler høy årsavgift, kan jeg da fjerne uten noen spørsmål eller er det et krav sålenge bilen er levert med det?

Og kan jeg vise den hos tilsyn å få det forandret å kreve refusjon av årsavgift?

Endret av Tobba
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...