Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Har gått til anskaffelse av en 2005 modell Td5 110, og kjøpte denne med en ulyd i driv verk. Høres ut som metall som skraper konstant. Ulyden er konstant fra bilen begynner å bevege på seg, og uavhengig av gir og belastning.

 

Forrige eier har skiftet  clutch, og lager på fordelingsgirkasse. Alle oljer ser bra ut.

 

Tok en tur under bilen i går, med stetoskopet på hodet, og lyden fra inngående lager på bak diff laget en markant annerledes lyd enn alle andre plasser når gikk rundt. Lyden var da værst foran der mellom aksel monteres, og avtok etterhvert som jeg førte stetotoskopet bakover på diffen. Jeg antar at det er ivhertfall fremre lager, muligens begge lager på denne pinjong aksling (heter det det?).

 

Regner med at diffen må deles for å skifte disse lagrene, men har aldri skrudd diff før og trenger litt bistand tips. Er det noen som har en grei oppskrift? 

Link to post
Share on other sites

Om du har Rover aksling, så kan jo hele diffklumpen plukkes ut som en enkelt del, og byttes ut - på samme måte som en ford 9". (i motsetning til Salisbury, hvor dette må settes opp i selve akslingshuset).

 

Det er naturligvis mulig å sette diffen opp på ny - men det er en noe fiklete prosess, så anbefalingen stort sett er vel å bytte komplett klump.

Men om man har lyst til å prøve er det jo lov!

 

Basert på 2005 modell vil jeg gjette på at delenummer TBB000270 skal passe, men det bør dobbeltsjekkes, jeg er ikke 100% sikker.

Se https://www.lrworkshop.com/diagrams/land-rover-defender-axles-suspension/rear-axle/differential-rear_52625 for sprengskisse og delenumre

 

image.png

Link to post
Share on other sites

Kan ikke huske jeg har erfart feil på difflagere uten at lyden endrer seg ved pådrag kontra motorbrems.

Men ikke uvanlig at lyder i drivverket forplanter seg og lurer deg.

Du kan også ha flere lydkilder hvor den ene overdøver den/de andre.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar begge to. 

 

@gautes: Synes liksom at lyden var markant forskjellig i fronten på diffen, og at frekvensen/lydbilde lignet veldig på det jeg hører når jeg kjører. Men har etterhvert lært at man skal høre på de med mest erfaring og avventer bestilling av deler. Har fått delvis los på en brukt diff som skal være i orden. Hvis den er korrekt type så prøver jeg først å bytte hele.

 

Når man skal bytte hele diff klumpen; er det bare å løsne stikkakslinger ute ved hjulet, dra disse litt ut, for deretter å løsne boltene rundt huset inne på diffen og dra klumpen fremover? (Ja, vet at den er tung)

Link to post
Share on other sites

Tar du av mellomakselen ,tapper olje og fyller på også er jobbbeskrivelsen komplett.

Link to post
Share on other sites
2 timer siden, gautes skrev:

Tar du av mellomakselen ,tapper olje og fyller på også er jobbbeskrivelsen komplett.

:D 

Link to post
Share on other sites
9 timer siden, Espen Olsen skrev:

Jeg opplevde endring i lyd fra akslinger/drivverk. Det viste seg å være slitte dekk.

 

Skal ha det i bakhodet :-)

Link to post
Share on other sites

Splines: Har fått tak på Rover diff, med 10 splines. Noen som vet om det kan passe? (Ja, kan ta ut en stikkaksel, men har ikke mulighet akkurat nå..)

Link to post
Share on other sites

Du har 24 splines og kan bruke diff feks fra discovery 1 fra 1994. Samme med Defender, fra 1994 er de de like. 

 

Så nei, diffen du har fått tak i kan ikke brukes.

Link to post
Share on other sites

Var det jeg var redd for ja. Får legge ut på "kjøpes" om noen har en diff. Kunne egentlig tenkt meg å bygd opp igjen min egen hvis det viser seg at feil ligger der, så hvis noen har til "utlån" mens jeg overhaler hadde det vært fint.. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

du har vel en sånn wolf diff eller noen kaller den en p38 diff.. de er forsterket for å tåle påkjenningene mht vekt på 110.. jeg har bytta ett par sånne på min bil.. 

tror ikke en diff fra en disco vil passe helt heller.. da må du også bytte mellomaksel. pinjongen er lenger på diffen din.. du må nok bare bite tenna sammen og overhale/kjøpe bytte diff på den.. er jo firmaer på øya som fører brukte/overhalte deler..

Link to post
Share on other sites

 

1 time siden, truls skrev:

du har vel en sånn wolf diff eller noen kaller den en p38 diff.. de er forsterket for å tåle påkjenningene mht vekt på 110.. jeg har bytta ett par sånne på min bil.. 

tror ikke en diff fra en disco vil passe helt heller.. da må du også bytte mellomaksel. pinjongen er lenger på diffen din.. du må nok bare bite tenna sammen og overhale/kjøpe bytte diff på den.. er jo firmaer på øya som fører brukte/overhalte deler..

Ser ut som du har rett, p38 og 110 fra 2002 ser ut til å være samme diffen.....    https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/rebuilt-differentials.html

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...