Gå til innhold

110 Puma Tikke/knakelyd ved motorbremsing?


Thompson

Anbefalte innlegg

Og da er D2 aksling forsøkt montert men den er for kort. Mangler 7-8 cm. Er det noen som har noen formening om hva slags mellomaksling man har montert på Drfender Puma for å få dobbelt ledd? Den nye jeg har nå er en Hardy Spicer med fettnipler på både kryss og kuleledd. Vurderer å ta dobbeltleddet fra den nye mellomakslingen og sette det på den gamle mellomakslingen. Det må vel bli det samme som å bytte kryss og kulelager eller vil det kunne påvirke balansen i hele akslingen? Bortsett fra dobbeltleddet virker resten av den gamle akslingen å være fri for slark.  

Endret av Thompson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er vekter på selve akslingene mens det som kryssene er festet i på dobbeltleddet ser ut som de ikke har det. Vil kanskje tro at smørenipler på kryssene kan påvirker balansen i hele akslingen?
 

Går snart inn i panikkmodus med tanke på feriestart på mandag…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.io.no/info/gkn-unicardan-norge-as-1357298?mobile=true 

 

Stemmer bonzo, dem var det.

 

 

 

2 timer siden, Thompson skrev:

Er det akslingen jeg har nå? Ser det står GKN på den.

Du kjenner raskt om det er vibrasjon, så om ferieturen står for fall kan du jo prøve, men merk deg hvordan kryss står imot hverandre fra ende til ende.

Før du trekker ut akslingen merker du slik at du kan sette den sammen riktig om forsøket mislykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akslingen er tatt av og gadd ikke/tenkte ikke på å merke siden jeg skulle ha på ny uansett. Ser ut som det kanskje går mot forsøk på renovering/oppgradering av den gamle. Det er mulig jeg får tak i ett repkitt med kulelager også. Aldri for sent å lære seg hvordan en glidehammer fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått dobbeltleddet fra hverandre. Fikk vippa ut kulelageret med litt forsiktig makt. Fjær og nålelager inni kula ser jeg ikke spor av. Koppene til kulelageret ser og kjennes ut som de sitter fast. Tror jeg prøver å bygge det opp igjen om jeg får tak i repkit.

 

Det ser overkommelig ut.

 

https://youtu.be/VQl68ZbMWrM

Endret av Thompson
La til videolink.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Akslingen er bygd opp igjen med nye kryss og senterlager og det tok knekken på mye rar lyd. Sammen med nye stikkakslinger/CV-ledd og medbringere foran og bak oppleves bilen helt anderledes. Virker nesten som en vanlig bil…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.7.2021 den 18.56, Jasswass skrev:

Nja...trur deg nesten :-) 

 

Det avhenger nok litt av hvordan man definerer "vanlig bil" ja...

 

Vi har kjørt halve Sør-Norge rundt de siste to ukene og den har oppført seg eksemplarisk. Startet med 2WD til Telemark hvor jeg fikk bygd opp fremre mellomaksling på gårdsplassen til svigers før vi fortsatte. Stort smil og god stemning hele veien.

img_1788.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...