Gå til innhold

110 Puma Tikke/knakelyd ved motorbremsing?


Thompson

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en drivlinjelyd jeg mistenker kommer fra dårlige kryss i drivakslingen foran og trenger noen som kan tenke høyt sammen med meg før jeg bestiller deler. Oppdaget første gang ved motorbremsing etter nedgiring fra 3. til 2. gir. Hørtes ut som lyden fra ett skikkelig gåent hjullager. Ingen ulyd ved akselerasjon eller vanlig kjøring. Går bort når klutsjen er inne. Ved kjøring med motorbremsing sakte ned bratt bakke er lyden som tikking som følger hjulhastigheten uavhengig av hvilket gir den er i. Kan virke som lyden kommer fra  framre del av drivverket men er ikke sikker. Kan dette være forenlig med slitte kryss? Jeg har mistanke om at det et godt slitte stikkakslinger bak og lurer på om det kan gi lignende lyd? Nye onepiece stikkakslinger er bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitte kryss bør du kunne kjenne ved å vri og ta i litt. Ev. plukk av en mellomaksling og test da. Biltema har den ene krysstypen. Husker ikke om det er det lille eller store (har ett liggende selv, så kan alltids måle). 

 

Åssen står det til med smøring? Kryss, glider og pokaler...

 

Litt seinere ut i rekka kan man jo sjekke lager ut fra transferkasse..

 

Du får svinge innom for diagnose :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mellomakselkryss du lurer på er defekte vil du få vibrasjon ved pådrag. Og det rister hurtig og mye. Burde ikke hverken kjennes eller høres ved oppbremsing.

 

Drivknuter i framakselen vilnbråke om du svinger for fullt. Da knitrer det godt hørbart. Burde heller ikke høres ved oppbremsing siden du da ikke bremser med motorkraft.

 

Stikkakslinger burde heller ikke gi lyd.

 

Jeg ville lagt litt mer jobb i å finne feilen før delebestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Thompson skrev:

Jeg skal ha på nye dekk i morgen så gutta skal ta en titt mens bilen er på bukken. Var under bilen og kikka og vrei litt idag uten å bli noe klokere. Tror ikke eldre kryss passer på Pumaen…?

ja, det er sant det...det er andre kryss på pumaen ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, lafterolf skrev:

Jeg ville lagt litt mer jobb i å finne feilen før delebestilling.

Lyden dukket opp ganske plutselig. Er rimelig sikker på at jeg hørte den første gang i går etter nedgiring før jeg svingte inn på en rasteplass. Jeg hadde litt høyere turtall enn vanlig da jeg «møtte» andre giret. Jeg trodde først det bare var i andre gir lyden kom men hører den som sagt som tikking ved motorbremsing i lav hastighet i de andre girene også i både H og L. Lyden er ikke der i N og med klutsjen inne. Jo hardere jeg «møter» giret ved nedgiring jo høyere blir lyden.

 

I går begynte motoren og plystre ved pådrag også men jeg etterstrammet en bolt på eksosmanifolden idag som det kunne se ut som det var litt sot rundt og det høres ut som det er i orden foreløpig. Det kan umulig være noen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "kjører" gjennom bakerste aksling, og merker slakk i bakaksel ved vanlig kjøring.

Om du misstenker noe i framaksling, prøv å rygge, gjerne ved full sving, kommer lyd da?

 

Endret av Skippy
Klønete formulering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg å være slitt driveflange (medbringer?) foran. Bestiller nye til begge sider sammen med nye stikkakslinger bak i første omgang. Hvis splinsene på stikkakslingene er slitt får jeg bestille nye etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jeg noe mer enn ny driveflange RUC105200, låsering 549473 og skive(shim) FRC6785? Verkstedet anbefalte å bruke Permatex pakning istedenfor papirpakninger. 

 

Er jobben så enkel som i denne videoen er det egentlig bare å glede seg: 

 

 

Det kan vel være lurt å fette splinsene ved bytte av medbringer?

Ved feilsøking idag ble det tydelig at det var knakelyd ved pådrag også, ikke bare ved motorbremsing. Lyden hadde vare blitt overdøvet av motoren tidligere…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sikkert slitte, men tviler på at kan lage tikkelyd. Fett opp ja. Kanskje lurt å spandere litt fett på hjullager også.

Bruk papirpakning. 

Silikonpakning på tube har en tendens til å bli med inn i skruehullene å gjøre ugagn.

Shims/skive og låsering brukes om igjen.

Vanligvis slites splines jevnt med medbringer.

Ta en titt bak også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å bytte hjullagrene når jeg først er i gang. Det var en jobb som burde gjøres ikke alt for langt inn i fremtiden ifølge verkstedet. Mener å huske at det ikke er allverdens til jobb.

Takk for gode innspill og tips, Lagterolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ytre stikkakslingen, altså den som går ut til medbringer, henger sammen med drivknuten. Den lange inn mot diff må løsnes fra drivknuten.

 

Når du likevel skal inn i det helligste burde du bytte den store simringen mot pokalen og samtidig bytte øvre og nedre lager, swivelpin på utenlansk. Det blir litt mer jobb men er verdt mange problemfrie mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen detalj er jo hvor utrolig mye bedre bilen oppleves når man får skiftet disse delene, of du får redusert drivverksslakken som har bygget seg opp med åra til en brøkdel.

 

Byttet akkurat stikkaksler og medbringere bak på min PGA slitasje (hadde ikke begynt å lage noe ulyder ennå, men mye dødgang) - og forskjellen var veldig merkbar.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Og da er medbringer, lager og CV-ledd på høyre side foran byttet uten at knake lyden ble borte. Det var uansett på tide da splinsene på den ytterste stikkakslingen var nesten nedslitt og ting ble merkbart tightere. 

 

Puma har tydeligvis dobbelt ledd på den fremre mellomakslingen. Hvor mye slark skal det være i ett sånt dobbelt ledd? Nå rakler det når jeg røsker det fra side til side og det er noe bevegelse i leddene. Planen nå er å skru mellomakslingen av og se om lyden blir borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr ikke annet en å gjøre som du sier, Lafterolf. 

 

Inne i dobbelt leddet sitter det en "kule" som ser ut som den er ferdig med å gjøre jobben sin. Kryssene virker som de er tighte men selv dobbeltleddet er ikke tight om du skjønner. I tillegg høres det ut som noe er løst inne i selve akslingen. Jeg får se hva jeg får tak i av ny mellomaksling på kort varsel.

 

Da jeg tok av delen nærmest fordelingskassa rant det en liten desiliter med olje ut. Det har ikke vært lekkasje der før og alt så rent og pent ut og ikke noe slark i noe. Bør jeg være bekymret over det før ferien?

img_1747.jpg

img_1748.jpg

Og ulyden er borte når jeg kjører med mellomakslingen avmontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligger klar for tur til gjenvinningsstasjonen sammen med annet metallskrap. Nå jobbes det med å få ny mellomaksel til ferien.

 

Hva tror du om oljelekasjen ut fra transfer? Jeg har etter litt googling landet på at det ikke er noe å stresse med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Regner med du mener den på 32 mm. Har etterstramma den litt, den var nesten så jeg kunne skru den med fingrene. Får bestille opp pakningssett til etter ferien. Det var som sagt helt tørt mellom hylsa og mellomakslingen så den lille olja som rant ut da jeg løsna mellomakslingen var ikke alt for langt unna der den skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mutteren strammer lageret, så her skal moment brukes. Var den løs var nok lageret slarkete, og igjen vil simring lekke.

 

Skal du montere orginal mellomaksel må du bytte hylsa, for nå er det nok montert hylse fra discovery 2 for å kunne bruke dobbeltleddet aksel.

 

Så ja, settet du lenker til ser ut til å være riktig.

Du trenger bare simring bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...