Gå til innhold

RRC 95 - nytt prosjekt


MariusMorch

Anbefalte innlegg

  • Svar 239
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Fikk byttet olje og vann. Kjølevæske var ganske fin, men flushet systemet. Olja var beksort, og det var lite av den. 4.7 liter. Skulle vel vært 6.5. Men nå maler skuta veldig pent. 

 

Legger merke til at viftene har en tendens til å bli stående på, selv om bilen ikke er varm. Hvor lenge er det vanlig at de blir stående på? 

 

Tank måleren har også satt seg fast på kvart tank. Uansett om bil er av eller på. Måler i tanken eller i speedoen som henger? 

 

Ellers en aldeles nydelig og artig bil. Tydelig at noen har tatt godt vare på denne over mange år. Går skikkelig fint, girer silkemykt og er generelt et trivelig bekjentskap. Og bilen får svært mye oppmerksomhet overalt 

20220523_134906.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2022 den 0.16, MariusMorch skrev:

Noen tanker om feilkilder? 

 

Når du sier motoren stopper ved bremsing, og reagerer på fukt, tenker jeg fort på løse ledninger eller dårlig kontakt/irr etc. F.eks. jording til motor eller andre ledninger med dårlig kontakt.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Elchund skrev:

 

Når du sier motoren stopper ved bremsing, og reagerer på fukt, tenker jeg fort på løse ledninger eller dårlig kontakt/irr etc. F.eks. jording til motor eller andre ledninger med dårlig kontakt.

 

Mvh

Tron

Ja det bør vel i såfall være noe under og noe som er eksponert mot fuktige forhold? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa.. Jeg ville begynt i motorrommet, med mindre du har en følelse av at det drivstofftilførselen som svikter. I så fall er jo alt elektrisk rundt drivstoffpumpen interessant. I motorrommet er det jo alt av ledninger til tenning og EFI (regner med at det er innsprøytningsmotor)m fordelerlokk er nevnt, sikringsbokser, jording motor/karosseri etc.

 

Mvh

Tron

Sjekk også rør/slanger mellom luftfilter/massemåler og innsuget, jeg hadde sprekk i en innsugsslange en gang, som resulterte i at bilen stoppet når jeg rygget. Det var bare i revers at sprekken ble større og sugde inn luft som EFI ikke hadde målt slik at motoren fikk for mager blanding.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Aaah.....der er'n på veien med skilter, ja  (faren min døde i slutten av mai, så har hatt helt andre ting å tenke på..).

 

Fordelerlokk og rotor skiftet jeg vel sammen med coil.  Jeg begynte jo gjennomgang av jording og renset opp noen kontaktpunkter (ett på motor), men de er nok flere.

 

Innsprøytingen:  Lurer litt på om den tomgangsskrue-stepmotor løsningen på siden av motoren i bakkant på høyre side er helt riktig innstilt.  Den kan kalibreres, så vidt jeg fikk med meg.

 

En ting jeg nevnte for deg, Marius.  Har du sjekket om filteret er tett eller ikke på veivhus-luftingen oppe på det ene toppdekslet over den ene sylinder-rekka?

 

Marius - hvis du ikke har gjort en jobb med å tette torpedovegg og sidevegger ved fotbrønnene så ville jeg ikke ha kjørt bilen i regnvær. Vann i fotbrønnnene er noe ordentlig dritt.  Hadde det i D2'en min og har tørket skumgummi/lyddempingen i månedsvis i både den og Range Roveren. Nå har jeg lagt noen ribbete gummimatetr mellom skumgummien og gulvet i begge bilene så vannet stort sett renner ut før det kommer i kontakt med skumgummien.....i teorien i hvert fall.

 

Hilsen Roy Morten

Endret av RoyM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, RoyM skrev:

Aaah.....der er'n på veien med skilter, ja  (faren min døde i slutten av mai, så har hatt helt andre ting å tenke på..).

 

Fordelerlokk og rotor skiftet jeg vel sammen med coil.  Jeg begynte jo gjennomgang av jording og renset opp noen kontaktpunkter (ett på motor), men de er nok flere.

 

Innsprøytingen:  Lurer litt på om den tomgangsskrue-stepmotor løsningen på siden av motoren i bakkant på høyre side er helt riktig innstilt.  Den kan kalibreres, så vidt jeg fikk med meg.

 

En ting jeg nevnte for deg, Marius.  Har du sjekket om filteret er tett eller ikke på veivhus-luftingen oppe på det ene toppdekslet over den ene sylinder-rekka?

 

Marius - hvis du ikke har gjort en jobb med å tette torpedovegg og sidevegger ved fotbrønnene så ville jeg ikke ha kjørt bilen i regnvær. Vann i fotbrønnnene er noe ordentlig dritt.  Hadde det i D2'en min og har tørket skumgummi/lyddempingen i månedsvis i både den og Range Roveren. Nå har jeg lagt noen ribbete gummimatetr mellom skumgummien og gulvet i begge bilene så vannet stort sett renner ut før det kommer i kontakt med skumgummien.....i teorien i hvert fall.

 

Hilsen Roy Morten


Kondolerer med far! 

Jeg har kjørt bilen cirka annenhver dag i en måneds tid nå og jeg må si at den går som en drøm. Problemet med tomgang gikk seg til etterhvert som den gamle bensinen var ute av alle systemer. Jeg har ikke tenkt over det, da jeg har hatt mye annet å styre med siste par ukene, men det har liksom heller ikke vært en issue lenger. Hadde tanken ute i forbindelse med sveisingen av ramme, men det er alltid noe dritt igjen i systemene som skal ut liksom. Etter at bilen fikk en skikkelig oljeservice og ny kjælevæske har den rett og slett fungert eksemplarisk. Jeg skal ta en titt på veivhusventilasjonen på sikt, men jeg har brukt noen hundre timer på bilen i år (og minst det samme ifjor) og akkurat nå blir den mest bare brukt. Gikk avsinding lei av å skru til slutt da skiltene endelig var på igjen. 

Ref vann i fotbrønnene så har jeg ikke merket noe til det, selv om bilen står parkert ute og det tidvis har regnet mye. Jeg renset alle tepper for to uker siden etter et regnvær og gikk nøye over. Men vindusviskermotoren foran gikk ifjor sommer og da jeg byttet den oppdaget jeg at dreneringen fra soltaket på passasjersiden ledet rett ned i a stolpen og ut ved føttene. Så jeg har en mistanke om at det kan ha vært en bidragende faktor. Bilen blir uansett brukt minimalt i uvær og skal ikke vinterkjøres igjen. Nå gjenstår det mest å finne ut hvorfor den fremdeles lekker bittelitt luft fra forhjulene et sted, til tross for fire nye luftbelger, luftskruer osv. Men jeg kunne ikke vært mer fornøyd! PS Roy Morten, det ligger masse bilder av bilen på instagramkontoen min og, @skamlun 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

".....den går som en drøm."

 

Varmer et ingeniør-hjerte - har alltid hatt trua på den bilen, at det har ligget en 'gjemt' perle der.

 

Aldri vært på Instagram - en gang må bli den første - i hvert fall motivert nå B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
6 timer siden, MariusMorch skrev:

Tusen takk for hyggelig ord! 

 

Tror jeg skal source et hjulsett til, blir litt lei av all terrain hjul til vanlig. Keen på noen mer originale vogue hjul etterhvert. 

 

Vet noen hva slags takstativ jeg kan bruke på rrc btw? 

Lakken ble knallbra!:D

 

Front runner har hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...