Gå til innhold

RRC 95 - nytt prosjekt


MariusMorch

Anbefalte innlegg

  • Svar 239
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

30 minutter siden, MariusMorch skrev:

Hvilke str Kobbernikkel. Og gjorde du noe med endene. Så på hvordan edd china la dem, og han brukte et slags verktøy for å lage endene 

 

https://m.youtube.com/watch?v=XHi9iQNNII0

 

Husker ikke dimensjonen dessverre, og ikke får jeg målt på noen dager heller er jeg redd :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2021 den 23.29, MariusMorch skrev:

Må si at jeg synes dette er litt tricky, sånn med tanke på rørtype, hvordan man lager endene, koblinger erc. 

Jeg har bare kuttet rørene med rørkutter. I overgangene til gummikablene brukte jeg dobbelt med slangeklemmer av typen som er "dobbeltvirkende"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet ut prøveskilter og kjørte meg en tur idag. Fungerer forbausende ok, men den går ikke i fjerde gir.  På grunn av den ødelagte oljekjøleren manglet det åpenbart girolje og, måtte fylle på 3.5 liter. Motoroljen er ok. Kjølevæske glemte jeg å sjekke som den idioten jeg er. Siden den gikk i 4 gir da den ble parkert i 2012 antar jeg at dette lar seg løse. Men det gjør også at motoren blir mer varm enn jeg liker. Ikke på det røde men hopper litt oppover. Skru av og på bilen og den faller ned, men noe galt er det. 

 

Bremsene er greie nok, men neste steg er å bytte andre skiven bak og væske. Skivene foran er fine. 

 

Liten video av dagens prøvekjøring

 

https://www.instagram.com/reel/CSRx1u4qFx0/?utm_medium=copy_link

Endret av MariusMorch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått ut luften av kjølevæsken? 

 

Fyll opp. Tørk av påfylling, sett kjeften på åpning og blås jevnt mens du har lufteskruen over termostaten åpen. Hold trykket til det renner over og skru til lufteskruen. 

 

Retur på bremserør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, lafterolf skrev:

Har du fått ut luften av kjølevæsken? 

 

Fyll opp. Tørk av påfylling, sett kjeften på åpning og blås jevnt mens du har lufteskruen over termostaten åpen. Hold trykket til det renner over og skru til lufteskruen. 

 

Retur på bremserør?


Jeg har ikke gjort noe med kjælevæsken foreløpig. Den lakk girolje og bensin da jeg hentet den. De to tingene er adressert, selv om jeg synes det kanskje blir litt mye trykk i bensinsystemet. Tar jeg opp bensinlokket så stønnes det godt. 

Tanken var egentlig bare å gjøre en flush av kjølevæskesystemet, da erfaringen tilsier at det blir bare grums om noe står i mange år. Samme med motoroljen, men den er på greit nivå. Motoroljelampen kommer på en gang i mellom men både oljetrykk og oljenivå og farge virker å være i orden, så om ikke den er direkte relatert til girkassen og så er jeg ikke så bekymret der. 

Men temp og manglende fjerde gir hovedfokus i første om gang. Bremsevæsken er minst ti år gammel så den må uansett byttes. Bremsene føles litt slappe fordi det blant annet er en god del rust på høyre skive bak fremdeles. Ikke noe farlig, bare litt svampete, så blir en full bremsevæskeservice. Men siden det er noe rust på bremserør til venstre bakhjul så tipper jeg at jeg bytter det først før jeg begynner å bytte væsken. Tanken med dagens prøvekjøring var å teste at bremser fungerte som de skulle (isj) og at bensinlekkasjen var borte. Og så ble det en lengre prøvetur bare for å se på bilens generelle tilstand etter ni år parkert. Jeg har et vagt håp om en EU før vinteren kommer. Det blir antagelig lite tid til å jobbe på den når høst går til vinter, og den blir antagelig satt bort for vinterlagring på hytta, så har et håp å i det minste få en del ting avklart før den tid. Tar ting som sete ECU og sånt når bilen uansett er parkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg jakter litt deler til RRen, som jeg hadde håpet å få tak i før høsten setter inn og bilen antagelig blir satt på lager. 

Hovedsaklig er det jeg behøver en viskermotor foran og bak. Skal jeg ha et håp om en EU-kontroll i 2020 er dette å regne som en selvfølge. Jeg tror iallefall den foran har brent ut, og jeg sliter med å finne en ny fra UK, så kanskje noen har en i en delebil eller liggende på et lager. Kan bytte kontakter, så trenger ikke være fra en 95-modell, men bør vel være fra en av de siste ti årene i produksjon så vidt jeg har skjønt. 

Jeg er også på jakt etter anbefaling om dekk, da dekkene på bilen straks er myndige. Bilen vil hovedsaklig bli brukt om sommeren. Den blir neppe langkjørt mye, type lengste er vel sørlandet og den bør kunne kjøres i litt traktorspor, men blir neppe tatt komplett off road. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jasswass skrev:

Sjekk ut Michelin sine latitude cross om de finnes i aktuell dimensjon. Nydelige å kjøre på og kapable nok til veldig mye. 

Finnes (fantes i alle fall) .  Hadde disse på min RRC og var godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...