Gå til innhold

RRC 95 - nytt prosjekt


MariusMorch

Anbefalte innlegg

12 timer siden, lafterolf skrev:

Bensinslanger får du på bilverksted eller landbruksverksted. Gummi der det er bevegelse og plast der det er mulig. Lastslanger varer lengre.

 

Biltema og billigbutikker har ikke slanger som holder.

Nei Biltema sine er søppel har jeg bittert erfart. Eller ikke helt motorbrann, men bensinsprut i motorrom på jaguaren. 

Bytter hele veien frem når de mekaniske forholdene er enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 239
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gratulerer med "ny" bil Marius. Flott.

 

Fint du fikk liv i luftfjæringa.

 

Tips 1: Æ kjøpe slanger på Hydroscan som tåler biotilsetting i drivstoffet.Koster litt mere, men er en rimelig forsikring mot brann i kjøretøy.

 

Digresjon: Hvis du ikke har gjort det allerede bør du skrive om utfordringen med kjøretøybranner grunnet ødelagte drivstoffslanger. Eller lagd  podkast om det. Vet det er skrevet om det mange andre steder, men du når kanskje ett annet forbrukersegment.

 

Tips 2: Det er prosedyre for lufting av bremser, står i boka for Range Rover. Man starter med 3 luftenipler i motorrommet. Enkleste bremselufting æ har hatt i hele min tid med slike kjøretøy. Må ha en kompis som sitter i bilen og slår tenning på og av. Går ut fra at du har samme bremsesystem som det er på min LSE.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Elvehundre skrev:

Digresjon: Hvis du ikke har gjort det allerede bør du skrive om utfordringen med kjøretøybranner grunnet ødelagte drivstoffslanger. Eller lagd  podkast om det. Vet det er skrevet om det mange andre steder, men du når kanskje ett annet forbrukersegment.

Jeg har jobbet med dette i årevis, men har aldri sett noen form for statistikk eller offisiell informasjon rundt dette. At Biltema lager fuelslanger av Lambi-tørkepapir er velkjent, men at tilsetninger av biodrivstoff på innblandingsnivå har ført til bilbrann, har jeg aldri sett eller hørt om før. Hvor har du denne informasjonen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Espen, her for eksempel. Klippet i farten fra Amcar: "AMCAR har siden 2012 arbeidet for å sikre norske bilentusiaster tilgang på etanolfri bensin, såkalt E0/98. Dette arbeidet er pågående. Samtidig oppfordrer AMCAR alle bilentusiaster til å fylle etanolfri 98 oktan på sine entusiastkjøretøy. God omsetning av etanolfri 98 oktan vil gjøre arbeidet med å sikre norske bilentusiaster lovpålagt tilgang lettere."

 

Mere her: 

"AMCAR har i over 8 år jobbet for å sikre norske bilentusiaster tilgang på etanolfri bensin. Vi får ofte spørsmål om hvorfor etanol i bensin utgjør et problem for eldre kjøretøy. Vi har derfor oppsummert hovedutfordringene i denne artikkelen.

Fem hovedutfordringer med etanol som kan skape problemer:

 1.) Det er etsende når det er i kontakt med visse materialer i lagrings- og leveringssystemer for drivstoff, sink- og aluminiumslegeringer brukt i forgassere, flottører, nål/sete, bensinpumper, filterhus etc.

 2.) Fordi det er en alkohol, tørker etanolen ut gummikomponenter som ikke er etanolbestandige i drivstoffsystemet. Dette fører ofte til sprekker og sprøhet i slanger, tetninger/o-ringer, membraner etc.

 3.) Etanol er hygroskopisk - det liker vann. Fuktighet kommer inn i drivstoffsystemet når det fylles opp. Etanolen i bensinen suger denne fuktigheten til seg som en svamp. Når vanner er kommet i bensinen danner det en kjemisk blanding som forårsaker korrosjon av innvendige deler i drivstoffsystemet.

 4.) Det fungerer som et løsemiddel i eldre motorer, og løser opp tank-sealere, coatinger og andre avleiringer i tanker og rør/slanger. Dette blir deretter ført til bensinpumpen, filter, forgasser eller injeksjonssystemet hvor de kan tette ventiler, forgassernåler og injektorer.

 5.) Bensin har et kokepunkt på 200 °C mens etanol koker ved 78 °C (ved trykk på 1 Standardatmosfære). I forgassermotorer med lavt bensintrykk danner derfor etanolholdig bensin blokkerende gassbobler lettere enn etanolfri bensin. Problemet refereres ofte til som «bensinkoking» eller «vapor lock» på engelsk, og fører til at motoren ikke får bensin. Dess høyere lufttemperatur og etanolinnhold i bensinen - dess større blir problemet. AMCAR har erfaring fra USA at kjøring med en del typer veteranbiler på E10 bensin (10 % etanolholdig bensin) ved temperaturer over 25 grader blir svært utfordrende, trafikkfarlig og til tider umulig.        

 

 I Norge er 95 oktan klassifisert som såkalt E5, det vil si at den inneholder 5 prosent etanol. Det har vært solgt E5 bensin i Norge siden 2010. I USA har E10 med 10 % etanolinnhold vært påbudt omsatt i de fleste stater siden 2007. Dette har skapt betydelige utfordringer for mange spesielt hos veteranbileiere og båtentusiaster. Siden etanolnivået i Norge bare er halvparten av hva det er i USA oppleves ikke de negative virkningene så sterkt. Symptomene kan være så subtile at man ikke legger merke til de ved vanlig bruk. Det er derimot ingen tvil om at selv ved 5 % etanolinnblanding vil det over tid oppstå problemer i et drivstoffsystem som ikke er beregnet for etanol. Det finnes flere additiver å få kjøpt som hevder å bekjempe etanolens skadevirkninger når de blir tilsatt etanolholdig bensin. AMCARs erfaring er at disse kan ha noe effekt i forhold til lagring/stabilitet på bensin over tid. De andre utfordringene som for eksempel uttørking, løsemiddelegenskaper, etsing og bensinkoking har additiver ingen merkbar effekt på.   

 

 Stortinget vedtok i 2018 å innføre E10 som ny standardbensin i Norge for å redusere CO2 utslipp. Innføringen er så langt forsinket men E10 er på vei. Med dette som bakteppe, mener AMCAR det er avgjørende at vi får en lovfestet tilgang på et etanolfritt alternativ E0 på det norske stasjonsnettet. Dette arbeidet pågår fra AMCARs side via våre politiske kanaler."

 

Det har vært foredrag om temaet hos LMK.

 

Veteran VW klubben hadde reportasje om dette i klubb-bladet sitt. Da var det flere medlemmers kjøretøy som hadde tatt fyr. Litt utfordrende å følge med, brannen starter gjerne ved motoren og når den er bak er det ikke lett å se dette før det er for sent når man har hekkmotor.

 

Av opplysninger jeg har fått står det advarsel på bensinpumper i Tyskland dersom det er innblandet mer enn 10% biodrivstoff, men har ikke vært i Tyskland de siste årene så jeg har ikke sett det ved selvsyn.

 

Svenskene har jobbet mye med utfordringen, og har fått godkjent at det skal være pumper med "sikringskvalitet" eller hva det nå ble bestemt, altså pumper med drivstoff uten tilsatt biobrensel.

 

Amerikanerne har jobbet med utfordringen i mange år.

 

Har vært flere kjøretøybranner i Norge og bilklubbene er flinke til å oppdatere medlemmer. 

 

Selv fyller jeg konsekvent 98 oktan på alle bensindrevne kjøretøy, på bilen med dieselmotor har jeg ikke noe valg.

 

Har ikke kjøpt bensinslanger på Biltema, og har ikke skrevet om kvalitet på disse.

 

Har kjøpt kvalitetsslanger fra andre leverandører, men noen har ikke holdt mål. Når en ett år gammel slange sprekker opp, og blir levert til firmaet som solgte, og de slutter å selge drivstoffslanger uten forklaring, da kan man jo lure.

 

Derfor bruker jeg slanger fra Hydroscand. Tess har sikkert tilsvarende kvalitet, og sikkert mange andre. Men Hydroscand er "rett nedi gata", derfor handler jeg der.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen 

Henry Arnfinn :)

 

 

Edit:

 

Går man på Goggle og skriver for eksempel "etanol i drivstoff" finner man mange innlegg om dette både når det gjelder biler og båter.

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema selger flere kvaliteter, også en som skal tåle E85, 52-491 mens denne ikke gjør det.

Jeg har også hatt bensin lekkasje på "ny" slange. Et år etter montering vet jeg ikke hvilket varenummer jeg kjøpte. 

Problemet er at produktene er dårlig merket i hyllene. De ligger ved siden av hverandre. Vi, kundene, sjekker ikke, leser  ikke eller forstår ikke informasjonen med liten skrift.

 

Jeg synes det er helt på tryne at Biltema selger bensin slanger som ikke tåler E85 da det er det du finner på alle stasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elvehundre skrev:

Mere her: 

"AMCAR har i over 8 år jobbet for å sikre norske bilentusiaster tilgang på etanolfri bensin. Vi får ofte spørsmål om hvorfor etanol i bensin utgjør et problem for eldre kjøretøy. Vi har derfor oppsummert hovedutfordringene i denne artikkelen.

Fem hovedutfordringer med etanol som kan skape problemer:

 


En problemstilling basert på ordet "kan" i en uttalelse fra en interesseorganisasjon, vektlegger jeg sånn midt på treet.
De store oljeselskapene står  inne for at kvaliteten på drivstoffet klarer de standarder de er pålagt. Både når det gjelder miljø, teknisk kompatiblitet og det mest annet.
 

Å basere synsingen på innblandingsforhold som ikke er aktuelle i Norge ( sammenligne med Sverige & USA ) blir i beste fall søkt. 
Jeg hevder forsatt, det finnes ingen verifisert dokumentasjon som sier at den lille innblandingen vi har av biodrivstoff i Norge, påvirker hverken drivstofflanger eller noe annet som utløser brann i nevneverdig grad. Generelt er bilbranner et svært lite problem i Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Erik Iversen skrev:

Gratulerer med fin bil! :)

 

Takk takk! 

Satser på at det blir bra dette, i første omgang må jeg bare få flyttet den hjem, så jeg slipper å kjøre en time hver vei hver gang jeg skal gjøre noe. Da blir det veldig lav progresjon. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elvehundre skrev:

Får du ikke nødreparert den arma, inntil videre? Og fyll sensoren med lanolin, så vil vel den begynne å bevege seg dersom den sitter fast.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Ja fikk noen tips om tec7 og strips, men bør vel repareres skikkelig på sikt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, MariusMorch skrev:

Trenger jeg en oljefilternøkkel for å bytte oljefilter på 4.2en? På hytta så litt vanskelig å sjekke 

 

Nei, tror da ikke det. Ei reim eller et belte burde fungerer greit om det sitter hardt.

Jeg har ikke skifta på 4.2 personlig, men både 3.5, 3.9 og 4.6 var nå på den måten i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Iversen skrev:

 

Nei, tror da ikke det. Ei reim eller et belte burde fungerer greit om det sitter hardt.

Jeg har ikke skifta på 4.2 personlig, men både 3.5, 3.9 og 4.6 var nå på den måten i hvert fall :)

Ja er samme på alle fant jeg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...