Gå til innhold

D3:Bytte / reparere crossover pipe


Anbefalte innlegg

Mange her inne som har byttet crossover pipe, eller fått den reparert, dvs sveist inn nye flex rør og eventuelt hvor kjøpt nødvendige deler for rep. 

 

Britparts sin er vel "no go"? 

 

Tenker høyt og tenkte bytte min siden eg allikevel må til med turbo bytte igjen, og da håper på muligheten for body off :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Må nytte crossover jeg også. 

Hva landet dere på?

 

ser island4x4 selger brittpart sin

https://www.island-4x4.co.uk/manifold-exhaust-cross-over-pipe-tdv6-britpart-1357035-p-28707.html

 

 

Får ikke lagt til flere linker fra mobilen… 

Uansett så har jeg valget mellom original eller den fra advanced factors:

 

 

Original hos famous four er
657 gbp pluss moms.

 

Usikker på hvem som produserer den som advanced factors selger til 431 gbp pluss moms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ble byttet hos 4Land for 3-4 år siden. De bygde den selv av sportseksosdeler og sa det var ingen tvil om at det ble MYE billigere enn å kjøpe nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man tak i flex rør / bend i samme dimensjon, er det sikkert mulig å få noen til å sveise det sammen... 

 

Bare husk å skru cross over fast på en enkel jig før man begynner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. 
Så resten av røret var i god nok stand og ikke blitt tynt av rust angrep?
 

Dersom jeg velger å sveise selv er det vel mulig å punkte de nye flex rørene når crossover er montert på bilen. Så passe godt på at det ikke oppstår vridninger når jeg helsveiser på arbeidsbenken.. 

 

Skal sjekke litt hvor mye det er å spare og evt hva et eksosverksted tar for jobben. 
 

Har ikke sveist eksos selv før og akkurat dette røret er jo veldig kjedelig om sprekker opp igjen :unsure:

IMG_3626-.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være xpert, vil eg tro tig er tingen... 

Mener lest en uk tråd om dette. 

 

Er en I Bergen som skulle få gjort samme jobben. 

Skal høre med han 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, oggioffshore skrev:

Uten å være xpert, vil eg tro tig er tingen... 

Mener lest en uk tråd om dette. 

 

Er en I Bergen som skulle få gjort samme jobben. 

Skal høre med han 

Ja interesant  å høre hvordan han løste det. :)

 

Snakket med Svendsen Eksos og de mente det var veldig lite å spare på å la de sveise kontra det å kjøpe nytt rør. De hadde heller ikke sveisejig og 1mm feil vinkel på flensene kunne ødelegge flexene ganske kjapt. Derfor ønsket de ikke å motta løs eksosdel og sveise på nye flexrør på den mtp. hvor lett det er at vinklene blir feil. 

 

De hadde derimot ingen innvendiger på det å sveise opp med MIG og kunne jeg punkte de nye flex rørene når eksosen var montert på motor var det en god metode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkte dette litt når jeg hadde D3, og jeg hadde ikke kvidd meg for å reparere røret. Største utfordringen er gjerne muttre og pinnebolter som har grodd sammen og evt knekker. Dersom du lapper røren nå, og den pga 1mm feil sprekker igjen om et år, bør det være en smal sak å ta ut røret en gang til.
Har den holdt i 15år og 300k kjørte kilometer orginalt, holder den nok greit en stund til om man reparerer den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2023 den 14.14, ebh skrev:

Ja interesant  å høre hvordan han løste det. :)

 

Snakket med Svendsen Eksos og de mente det var veldig lite å spare på å la de sveise kontra det å kjøpe nytt rør. De hadde heller ikke sveisejig og 1mm feil vinkel på flensene kunne ødelegge flexene ganske kjapt. Derfor ønsket de ikke å motta løs eksosdel og sveise på nye flexrør på den mtp. hvor lett det er at vinklene blir feil. 

 

De hadde derimot ingen innvendiger på det å sveise opp med MIG og kunne jeg punkte de nye flex rørene når eksosen var montert på motor var det en god metode. 

Man kan lage en tre plate, og skru fast flenser, bare bygge opp med klosser så de har riktig høyde /vinkler etc..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Oppdater denne tråden da jeg er ferdig med å sveise nye flex rør på crossover pipe.


Flex rørene jeg kjøpte var ca 100mm lange mot original som var 75mm. Kunne ikke finne i samme lengde som originalt, men det gikk fint da det var mulig å kappe bort litt ekstra metall og sveise kant i kant. 
 

Tykkelsen på godset var ca 2mm så mer enn godt nok til å enkelt få en bra sveis. 
 

Kappet og slipte slik at flex rør ikke stod i spenn når flens og rør var montert på bil. Ble deretter punktet på fast før de ble helsveiset på arbeidsbenken. 

70811540978__8C14E801-F51C-4147-9653-70CA5197D3AE – stort.png

IMG_4521 – stort.png

IMG_4535 – stort.png

IMG_4532 – stort.png

IMG_4524 – stort.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...