Gå til innhold

Hjelp oljelekkasje Disco 2 og snart ferie


Trope

Anbefalte innlegg

«Gullet» Disco 2 2004 TD5 lekker olje på vestre side foran (ikke motorolje) Da jeg hadde bilen på bukk kunne det se ut som lekkasjen kom fra styresnekka (klin rundt styresnekka) , og det kunne være simringen på denne, men det minker ikke olje fra den fremre beholderen. Det kan imidlertid se ut som det minker olje fra den bakre beholderen.

Er dette stabilitetskontroll ?
Hvor går rørene fra denne ?

TC lampen, ABS lampen og Nivåreguleringslampen har også begynt å lyse. Stopper jeg og skrur tenningen av og på slukker de men kommer tilbake etter litt. Vet ikke om dette er en sammenheng. 
Oppdaget også slakk i Venstre hjullager. Dette har jeg byttet to ganger åtte måneder og må være elendig kvalitet.

Håper noen kan si meg hvordan jeg skal gå frem for å finne lekkasjen og få fikset dette? 
Har leid campingvogn og må ha bilen klar til 13. Juli

 

Endret av Trope
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Trope endret tittelen til Hjelp oljelekkasje Disco 2 og snart ferie

Det er flere kilder til oljelekkasje men hvis du ser ACE oljen minke så er det kanskje den. Hvis den lekker i motorrommet så er det oftest i hjulbuen på passasjersiden. Ikke så ofte det lekker inni motorrommet. Nå er det ganske luftig under panseret så du burde klare å se hvor det kommer fra hvis du legger deg under...

 

Som lafterolf sier så gir slitte hjullager og slitte king-bolt'er (eller heter de noe annet) abs feil.

 

Måtte også bytte et britpart lager etter 1 år. Hjullager er det alltid lurt å kjøpe av litt kvalitet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Trope skrev:

Det kan imidlertid se ut som det minker olje fra den bakre beholderen.

Er dette stabilitetskontroll ?

Bakre beholder er til ACE-systemet. Der har du en pumpe oppe på førersiden av motor, rørene går så over til passasjersiden der sylinderen er i hjulhuset.
Tres amigos kan også komme av andre ting enn hjullager, de dukker opp hos meg og på helt tilfeldige tidspunkt. Noen minutter etter oppstart feks, selv om bilen ikke er kjørt en meter. :) Så nå har jeg bestemt meg for å handle diagnose..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen lekasje eller oljelekkasje ovenfra og ned i motorrommet, kun under rundt styresnekka. Det ser ut til oljen som lekker er gulaktig som samsvarer med servoolje. Olja i bakre reservoar er rød. Skal forsøke å fylle opp reservoaret men hvilken type hydraulikk olje skal benyttes til ACE systemet?

Har bestilt ny simring til styresnekka så jeg prøver å bytte denne. Hvordan gjøres dette og hvordan luftes det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvor mye olje går det på ACE systemet? 
Vurderer å benytte MPM Servoolje PSF SHVI som skal ha samme spesifikasjoner som STC50519 som er en erstatning for Texaco Cold Climate PSF 14315

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...