Gå til innhold

Defender TD5, svart røyk og wastegate


jockscott

Anbefalte innlegg

Defender TD5 1999-mod
 

Har problemer med svart røyk ved tung belastning av motoren. MAP-sensor er ren. 
 

Ventilen til wastegate fra turbo beveger seg fritt, men det virker som selve aktuatoren er treg.

 

Hvor mye kraft skal egentlig til for å bevege selve staget som kommer ut av den? Må ta i ganske mye synes jeg...

 

 

89139661-7873-4ABB-8AE7-05B88A296280.jpeg

Endret av jockscott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke hvilken bil du har, årsmodell, motortype.

 

Klokka som styrer overtrykksventilen skal være treg. Du må bruke veldig mye kraft for å bevege armen.

 

Uten å vite hvilken motor du har er det vanskelig å komme med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • jockscott endret tittelen til Defender TD5, svart røyk og wastegate

Om overtrykksventilen ikke beveger seg låser de seg i åpen stilling. Dvs at det bygges ikke opp turbotrykk og motoren vil heller ikke få diesel nok til å gi svart røyk.

 

Skulle jeg tippet ville jeg trodd en eller annen sensor gir feil verdier slik at hjernen får signal om mer innsugsluft enn den får, og derfor gir mer diesel som fører til svart røyk.

 

Med diagnose kan du gå inn på sensorer og lese av verdiene. Du vil ikke finne feilkoder så lenge de gir verdier. 

 

Vil tro det er snakk om luftmengdemåler og lufttrykksmåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...