Gå til innhold

Hjelp til sveising av rust


ezpl

Anbefalte innlegg

Prøver meg på nok en "trenger hjelp" post her som nybakt S3-eier

Har noe rust på høyre side foran - resten av bilen virker bra, så det må ha rent vann nedover siden her i lengre tid.

Er det noen - ikke uoverkommelig langt fra Gardermoen - som kan fikse noe slikt?

 

Bilder:

https://photos.app.goo.gl/NzDhupzWUtcSknVTA

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Velkommen som ny seriebileier.

Ta en telefon til Jarle hos Sveis og rep AS i lillestrøm, han er pålitelig, rimelig og hyggelig.
Han har sandblåst deler for meg flere ganger og han gjør ofte slike jobber som dette.
rep deler som er enkle og sveise inn kjøpes fra england, det finnes av ymse kvalitet men noen produserer bra kvalitet biter som bare er å sveise inn.

Her er et eksempel på sted å kjøpe slike deler: https://yrmit.co.uk/product-category/series-2-3-lwb/bulkhead-left-hand-drive-series-2-3-lwb/
eventuelt: https://www.sp-4x4.com/category_s/127.htm

 

Håper dette er til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. Helt ny verden jeg beveger meg inn på nå :-)

Glimrende! Jeg ringer ham etterpå og hører.

Endret av ezpl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Jarle, men han var passe overarbeidet og alt for mye å gjøre til godt over sommeren dessverre.

Tar gjerne i mot andre tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på drøye 30års erfaring med fixing av gammal dritt, så har jeg egentlig bare et råd å gi:
Kjøp deg sveiseapparat, og gjør det selv. Basert på den erfaringen jeg har med rust , veit jeg at det du ser, er som regel omtrent halvparten av det du ender opp med å måtte utbedre. Det der er jobb til minst 30 000kr om du skal få utbedret det av en " profesjonell ", det kan fort være vesentlig mer.

 

Husk at selve sveisinga er omtrent 20% av jobben. Demontering, kapping, knekking, bukking, tilpassing og produksjonl av plater som skal sveise inn, sliping etter sveis, overflatebehandling og rustbehandling tar MYE tid, gjerne i området 80% av tida det går med.  Jeg har selv sagt ja til å hjelpe andre med litt sveis, og oppdaget underveis at "oppdragsgiver " har NULL forståelse for det som ligger rundt selve sveisesømmen.

 

Den sveisemessige delen av jobben er jo bare morro egentlig, det er alt det andre som er drit og hat og møkk og sånn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - mange gode poeng du har der @JokerS30!  

Ser at jeg må dit at jeg har mitt eget sveiseapparat. Det kortsiktige målet er å få den gjennom PKK og da kan det hende at det holder å "lappe sammen" hullet i utriggeren? 

Så får jeg kanskje brette opp ermene og ta en større gjennomgang noe senere / i løpet av vinteren. Bedre å lære seg å sveise på denne enn på en ny bil hvor det er karosseriplatene man skal få til å se pene ut i alle fall.

 

Fortsatt åpen for litt hjelp hvis noen melder seg, hvis ikke så får jeg kjøre i gang litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, lafterolf skrev:

Sveisedeler kjøper du ferdig til seriebilene. 

Det er billigere enn å lage selv.

Jeg har sjelden utbedret gammel bil uten at det har vært behov for å lage noe deler. 
Leveringsproblemer, uforutsette skader, forsinkelser  og andre ting skjer alltid når jeg er i gang med noe.

Andre er sikkert bedre til å planlegge og gjennomføre prosjekter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, reparere rustskader kan vel sammenlignes med fint håndverk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ezpl skrev:

Hehe, reparere rustskader kan vel sammenlignes med fint håndverk... 

Jeg veit ikke helt om jeg vil si reprasjonene mine er fint håndtverk akkurat, men det er nå litt mer fikkel enn å fylle tanken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/30/2021 at 8:51 AM, JokerS30 said:

Jeg veit ikke helt om jeg vil si reprasjonene mine er fint håndtverk akkurat, men det er nå litt mer fikkel enn å fylle tanken...

Hehe. Jeg har aldri holdt i et sveisapparat. Får bare brette opp ermene og lese meg opp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Vidar S said:

Det er utrolig mye god informasjon om sveising på youtube. masse videor om sveiseteknikk og masse om hvordan angripe rustsveising. Den beste på rustsveising er kanskje

Fitzee's Fabrications. En artig skrue, informativ med ett utrolig håndlag. Old Swede Garage er også veldig bra

Takk! Da blir det Youtube-kveld på meg i dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...