Gå til innhold

Får ikke nok Diesel


kjartanb

Anbefalte innlegg

Jeg kørte fra Aurland over Hardanger i går. 130 td5 begynte at miste kraft i motbakke, som om jeg hadde kraftig motvind. Når vi kom ned fra vidda stoppede vi ved Bremnes  ( ved Hardanger bro ) for at lage kaffe. Den var treg i at starte efter det. Bakken opp til utsiktspunked ved Hardangerbroen klarede den næsten ikke, kravlende i 1. gir. Kjørte lufteprocedyre ( dem lød fælt når jeg startede bilen - med smell og oppførelse som den tente på feil eller få cylindre) og kom meg til tunnellen op til Voss. I tunnelen måtte jeg kjøre lufteprosedyre 3 ganger til at kravle igjennom ( motbakke ). Kom meg til Bergen og hjem til Os med að passe på at omdreining lå ved c.a. 70-80km/t i 5. gir. Den ga nesten opp i de små bakker som var på vei.

I dag så skiftede jeg diesel filter ( som var ikke rett gammelt ), satte wd40 på turbine aktuator arm og bevægede den frem og til bake ( den var ikke stiv ) satte lidt kjølevæske på motor ( den var lid under kold nivå ), det var ingen olje i ECU kontakt. Nanocom hadde ingen feil.

Kørte lufteprosedyre 2 ganger, kjørte en tur og kunne ikke fremprovokere denne kraftløshet. Kjørte bla. opp en lang steil bakke i 2. gir, 3500 omdreininger og full turbo trykk. Allt ok, men fikk jo ikke kjørt motoren ligså varm som i går.

 

Er der andre ting jeg bør se på som kan gjøre at den oppfører seg, som før sagt, når den er skikkelig varm?

Jeg gruer meg til at feriere i bil som kan oppføre seg som de gjorde i går.

Mvh

Kjartan

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er dyse tettinger, den virker ok nu. Tettingerne utvider seg ved varme og skulle bli tettere. Men man skal aldrig sige aldrig. Jeg har byttet en gang.

Siste gang den gjorde noe lignende var når en veis ventiler i diselfilter braket ga seg. Skiftede brakett og ventiler/stusser og allt ok. Så måske var det kun diselfilter som skulle skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om oppførselen jeg hadde på in 130 Td5 når 2. trinnet på dieselpumpa ga opp - endte opp med intermittent redusert dieseltrykk (1 bar vs 4 bar ca) som ga diverse problemer.

Etterhvert ble det kontinuerlig 1 bar med påfølgende tap av motorkraft etc. tungstartet, men når man fikk den i gang så var bilen kjørbar - såvidt.

 

På min hadde plastikktennene inni pumpa rett og slett blitt "spist" vekk, så 2. trinnet hadde sluttet å gå.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Esben Olsen, jeg håper det filteret, derfor var det første jeg byttede (det er også nemt :) ).

@Camarogeddon. Den er noe forbandet lo.. denne dieselpumpe. Den jeg har er forholdsvis ny, men det kan være den at den er ved at gå.

Jeg kunne godt tenke meg en løsning hvor diesel pickup og diesel nivå måler/sender er i tanken (jeg tror jeg har en fra 300tdi) men alt annet (pumper, dobbelte filtre, vannutskiller, etc) var utenfor tanken og tilgjengelig.

Det er ikke bare, bare at kutte i planet til at komme til pumpen, det blir jo en kant eller bolter som alt som skal fraktes henger seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ja, det er klønete å komme til den pumpa. Håper det ikke er pumpa di som er død, men jeg syntes oppførselen lignet fært.

Den enkleste måten å få svar er vel å koble seg på i tempføler hullet til dieseltrykkregulatoren, og overvåke hva motoren får - om problemet skulle dukke opp igjen.

 

På min var det allerede tatt hull i planet til pumpa når jeg kjøpte bilen, så jeg gjorde det beste ut av det og fikk knekt til en rustri plate etter profilen på planet. Men okke som så blir det kanter og bolter som stikker litt opp, desverre.

Men med tanke på at jeg har vært nedi der 2-3 ganger nå, så har det totalt sett vært verdt det. Det å droppe tanken hver gang høres IKKE morro ut (gjerne i kombinajon med connectorer som knekker og annen morro.)

 

2016-02-07 14.04.43.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at lage en luke til at komme til pumpen er den enkleste løsningen, det ser penere ut på 90 og 110 som har glatt underlag.

Og ja det lyder som høytrikksdelen av pumpen drillede. Jeg håper det er pga. filter men den kan være på vei ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye arbeid er det å ta av hele planet?  Da hår man i tillegg gjort masse annet preventivt vedliikehold (banke ut bulken i fremkant som gnisser mot hytta, rengjøre ramme, sause inn med sauefett osv osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres typisk ut som tett filter ja. Samme oppførsel som om det er litt vann i filter vinterstid (latskakapserfaring med gammel paj...)

 

Om det ikke er lenge siden sist filterbytte, kan det jo hende tanken din er litt lurvete inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

@CamarogeddonKan du opplyse um målene og plassering af hull i planet på din 130. Tror jeg må skære hull i planet på min 130 til at komme til dieselpumpen. Defenderen drillede i dag, kunne ikke komme over visst turtal opp bakke. Trakk fint opp til det. Får ikke nok diesel tror jeg, må være pumpen. Den er ustabil. Siste gang var nok at bytte filter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kjartanb

 

Hei.

 

Jeg gikk ut og skisset litt av hullet i planet mitt - dette er av selve hullet - og ikke lokket.

Obs - det er flere punkter hullet i mitt plan kunne ha vært krympa / forbedret på - jeg skissa derfor opp ganske nøyaktig hvor pumpa sitter, så du selv kan vurdere å ta et noe mindre hull.

Spesielt å unngå er en av forsterkningene - markert på skissen som en stiplet linje.

Vær også obs på at dette på ingen måte er en målbar tegning - den er kun laget for å kunne skrive mål på, skalaen er skikkelig feil, da dette er håndtegnet fort og gale.

 

Lokket mitt er festet med M6 rustfrie bolter i naglemutre, dette har fungert helt fint over tid.

 

Scan - 2021-10-02 21_11_26.pdf

image.png

20211002_205955.jpg

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk @Camarogeddon :)  Nu må jeg samle mod til at skære hullet. Tror jeg gør det lidt mindre som du og påpeker. Muligvis kan jeg hvis jeg er påpasselig bruke stykket som jeg skærer ut som lokk, sette en lille kant på til tetningsliste og boltehuller.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig - og jeg skjønner godt at der gjør vondt å sette saga i eksisterende, hel plate...

 

På min så var utkappet brukt som tetting når jeg overtok bilen - med noen alulister som understøtting - problemet med dette var begrenset styrke - det endte opp med at det flekset heller mye ved bruk - og ikke var det veldig pent heller.

Løsningen min var å ta med utkappet til et mekanisk plateverksted - som så knakk et lokk til meg som passet nedi sporene på planet.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Mange takk. Denne gang har jeg gemt en kopy :)

Nu har jeg ikke hatt rett travelt med at finne problemet, har en annen bil, og verger meg stadig med at skære i planet :) men jeg har byttet vacuum actuator til wastegate, ingen endring. Så der var litt slitage i turbinen, kunne bevæge turbine aksen et par mm. Veit ikke hvor alvorligt det er, men det ville ikke være underligt hvis den var slidt etter 240k km. Installerede ny MAF fra VDO, den jeg hadde i reserve var noname og ga lidt lave tall i nanocom. Det endrede på oppførselen. Den startede meget momentsterk på plan vei men nu mistede den kraft og stoppede helt i oppbakke. Startede lidt motvillig og jeg kunne kjøre hjem. Får ingen feil i nanocom. Uansett så har jeg planlagt at bytte dyseskiver, det er en del år siden sist, og så må jeg frem med skæreskiven hvis dette ikke hjelper. Min første diselpumpe holdt i ca 180-190000 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett lidt på kvitteringer for deler, min diesel pumpe er kun 1år gammel, diesel trykkregulator er også ny. Der er ingen diesel lekasje noen steder. Kan der være luftpropp i systemet som man ikke får ut ved normal lufteprosedyre? Eller der er noe slam i diesel tanken som blokkerte forrige diesel filter og nu blokerer nytt filter?

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...