Gå til innhold

L322 Klunking igjen


ian928

Anbefalte innlegg

Det er ca 50.000km siden vis loftet det meste i forstillingen på vår 06SC. For et år siden fikk vi en merkelig klunking når vi bremset. Vi hadde bilen inn på EU og de sto og rullet bilen frem og tilbake og kjente på alle ledd, selv om vi kunne høre lyden fant de ikke ut hvor det kom fra. Jeg byttet bremseklosser men lyden var der fortsatt.

 

Nå har vi fått en «ny lyd», denne kjenner jeg igjen fra sist, men jeg husker ikke hva det var vi byttet. Det klunker nå i dumper og det er også vibrasjon når jeg bremser.

 

Noen tips?

Jeg tenker at den første lyden kan være toppforinger på støtdemper? Dette i og med at de ikke kunne finne slakke i noe på bukken hos NAF.

 

Den andre lyden er jeg usikker på.

 

Takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

I dag hadde jeg vår L322 på Mekonomen for å ta AC-service, og da ba jeg dem lete etter klunkelyden i forstillingen. De holdt på lenge oppe på de platene som drar hjulene i forskjellige retninger, men de fant ingen ting. De mente det måtte være støtdempere. Jeg har forsøkt å kjenne på det øvre festet på støtdemperen og det er ikke mye å kjenne der.

 

Jeg tenkte at det ikke kunne være støtdempere, for hvis støtdemperne var så slitt så skulle jeg ha sett olje på utsiden. Men så begynte jeg å tenke at hvis det lekker olje fra støtdemperne så havner det vel inne i belgene?

 

Noen tips for å sjekke? Og, kan det være slakke så det klunker i støtdemperen uten at den er helt defekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ian928 skrev:

 Men så begynte jeg å tenke at hvis det lekker olje fra støtdemperne så havner det vel inne i belgene?

 

 

 

 

Dette er "vanlig" på de nyere bilene L405 og L494, så det er et bra forslag du kommer med! :)

Gir en ganske dupp klunkelyd ved innfjæring. Har ikke sett dette på l322 riktignok. 

Ta ut demperen og sett den på hode. Olja vil i så fall renne ut via luftslangekoblinga. Evt ta ut koblinga med demperen på plass å prøv å bruke strips eller lignende som peilepinne. Kan funke det og. Blir mindre skruing i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

Det kan være så enkelt som at mutteren på toppen av demperen er løs.  Det kan lett skje om det er byttet kun luftbelgen tidligere.  (Selvopplevd på en Auda)

Bra tips, skal prøve å dra til med lufttrekker. Så på mutterne at de hadde vært skrudd på, antagelig belgskifte før vår tid.

 

Jeg hadde bilen på bukk og jekket under fjærbenet, det bevegde seg litt. Jeg gynget på bilen når den var nede, syns ikke bevegelsene i toppfestet var unormale.

 

 

Har også fått tips på PM om de to boltene som holder fjærbenet, jeg dro til det jeg maktet med kraftpipesett og greide ikke å røre disse.

Endret av ian928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

En liten oppdatering om klunking i forstillingen. Vi endte opp med to muligheter, enten drivknuter eller støtdempere. Vi konkluderte med at støtdempere var mest sannsynlig. Et klistremerke på den ene støtdemperen sa at den var produsert i desember 2010 og av merke BWI, så demperne har ihvertfall vært byttet en gang. Vi kjøpte BWI også denne gang. Etter bytte av dempere foran er konklusjonen at det var riktig, det var demper(ne) som var problemet, klunkingen er borte nå. Inne i belgen på høyre demper er det noe som er løst og skrangler når jeg snur på demperen, fristende å åpne belgen for å se hva som har skjedd der inne.

 

Så til selve skifte av dempere. Dette ble beskrevet på diverse forum som en enkel jobb, løsne bolt for stabstag, de to boltene som holder fjærben til vertikallink, 3 muttere oppe på demper, slipp demper ned og skru løs luftkobling. Reverser og ferdig!

 

SÅ lett var det ikke... De fire store boltene som holder fjærbenet til vertikallinken er av en pressfit-type, dvs de har veldig trang pasning til vertikallinken. Disse satt som sveist fast på vår bil. Den ene kom ut ganske greit. To brukte vi en hel søndag på med induksjonsvarmer og slegge. Den siste dro vi av hodet på og måtte bruke en dag på å først kappe vekk fjærbenet med vinkelsliper, deretter bore og frese vekk restene av bolten som satt i hullet. Jeg er helt ferdig i armene i dag!

 

En annen sak er svingningsdemperen som sitter på toppen av demperen, de har vi ikke flyttet over ennå (disse er montert bare på biler med de store bremsene visstnok). De sitter med loctite og det er umulig å holde igjen toppen av demperen for å skru dem av. Jaja, nå er demperen løs ihvertfall så vi kan ta dem med til noen som har en skikkelig lufttrekker, evt kappe også dette i biter så vi får holdt igjen på et vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Da tror jeg vi fant klunkingen omsider…

 

Byttet skiver og klosser foran, sist vi byttet så kjøpte vi borrede/slissede skiver fra Britparts. Under demontering oppdaget jeg at begge styreboltene til skivene var løse. Disse er ikke koniske men har heller en hylse som passer i hullet på skiven. Jeg tror faktisk at klunkelyden skyldes at hullet i skiven hadde for stor diameter, og at dette har ført til klunkelyden og at styreboltene har løsnet. Dette innebærer da at skiven har kunnet bevege seg mellom felg og hub, det høres rart ut og jeg så heller ikke noe slitasje/blankt metall på skive eller hub. Et symptom som taler for denne teorien er at lyden alltid har vært mindre fremtredende rett etter at vi har demontert hjulene, jeg tenker at det kan skyldes at friksjonen med nytrykte hjulboltene da er såpass høy og at dette har gått seg til. Jeg har heller ikke sammenlignet dim på styrehullene mellom skivene på Britpart og Brembo. Men lyden er borte og jeg ser ikke noen annen forklaring.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg tror ikke det skal være mulig at skiven kan bevege seg, friksjonen er så stor at den skal sitte bom fast. Mange kjører omkring med skiver som bare holdes fast av friksjon mellom felg og nav. 

Jeg er i utgangspunktet enig, men så tenker jeg på 2,5 tonn og de store hjulene og de enorme kreftene som overføres gjennom de planene der når bilen bremser. På den annen side, det burde være bare bremsekraft som blir overført på den måten, ikke fremdrift med mindre felgene også slarker i hullene og da vil det bare bevege seg når man skifte retning på bremsekraften, og slik var det ikke for oss. Det var nok å kjøre noen meter så var slakken resatt og det klunket ved brems.

 

Vi byttet klosser også nå, et alternativ er selvsagt at de forrige klossene var for små og beveget seg i kaliperen. Jeg så spesielt etter dette bår jeg demonterte men klossene var nesten vanskelige å få ut så jeg føler at dette må utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...