Gå til innhold

Fl2 2009. Key fob / fjærnstyring av lås er helt død


Anbefalte innlegg

Hei. Har forsøkt meg med dette på freel2, uten å komme noen vei.

 

Kort fortalt, merket at den først ble vanskeligere å låse/låse opp på avstand, måtte til slutt stå oppå bilen for å låse opp med fjernstyring. 

Så byttet jeg nye batterier på begge nøklene å alt virket helt perfekt noen måneder.

Så plutselig var det ingen som virket.

Så da tenkte jeg att den loddejobben jeg hadde på nøklene for batteribytte har ødelagt noe på kretskortet, så da bestilte jeg en ny aftermarket nøkkel å programmerte denne. Den starter bilen, men det er det også, ingen av knappene virker på denne heller.

Har så forsøkt smått å feilsøke" med å bytte RFen som sitter til venstre for taklys i baksete. Fortsatt ingen ting, har  gått igjennom sikringer, koblet fra batteriet i bilen en stund.

Er det en slags hovedelektronikk til RF modulen som kanskje er neste prosjekt, hvor og hvordan kommer jeg vet til denne?

 

Noen ideer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, trondshj skrev:

Ville begynt med å få kjørt en diagnose. Her er det så mange ting som kan være galt, at å begynne å bytte/fikse ting med gjetting raskt blir en dyr og komplisert affære.

Jeg har kjørt diagnose. Men ingen som for meg tilsier at det kan forsake denne feilen.

 

Kanskje du kan svare på det:)?

 

Screenshot_20210521-153607.png

2 minutter siden, Freelander 2 follo skrev:

Jeg har kjørt diagnose. Men ingen som for meg tilsier at det kan forsake denne feilen.

 

Kanskje du kan svare på det:)?

 

Screenshot_20210521-153607.png

Jeg antar at det enten er ipc eller bcm som bør ses grundigere på? Da Rcm feil er rettet opp i dag.

Om du kan mistenke en av de to førstnevnte så kan jeg gå inn videre på feilkodene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hmm... Høres ut som det må målejobb til for å finne ut hvor langt signalet går/ikke går i ledningsnettet. Om du ikke vil lete selv så har du jo TechnoClassic på Liertoppen. De har hjulpet oss med obskure LR-feil... 

Ellers anbefaler jeg verkstedhåndboka. Finnes elektronisk på "Bukta"... den jeg har er strippet for delenr, men vel verdt pengene

Her er én - det finnes mange. 
https://www.ebay.co.uk/itm/223482688739?_trkparms=aid%3D1110006%26algo%3DHOMESPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20200818141841%26meid%3De6d2785aaeb340369fbd15fafe3c84b1%26pid%3D101111%26rk%3D5%26rkt%3D12%26sd%3D372946582355%26itm%3D223482688739%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D2563228%26algv%3DDefaultOrganicWithAblationExplorer&_trksid=p2563228.c101111.m2109

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2021 den 22.58, yarnslayer skrev:

 

Hmm... Høres ut som det må målejobb til for å finne ut hvor langt signalet går/ikke går i ledningsnettet. Om du ikke vil lete selv så har du jo TechnoClassic på Liertoppen. De har hjulpet oss med obskure LR-feil... 

Ellers anbefaler jeg verkstedhåndboka. Finnes elektronisk på "Bukta"... den jeg har er strippet for delenr, men vel verdt pengene

Her er én - det finnes mange. 
https://www.ebay.co.uk/itm/223482688739?_trkparms=aid%3D1110006%26algo%3DHOMESPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20200818141841%26meid%3De6d2785aaeb340369fbd15fafe3c84b1%26pid%3D101111%26rk%3D5%26rkt%3D12%26sd%3D372946582355%26itm%3D223482688739%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D2563228%26algv%3DDefaultOrganicWithAblationExplorer&_trksid=p2563228.c101111.m2109

Ja, det er nok siste utvei, men er det å vite hva slags spenning en skal forvente å måle osv, står det typisk sånne ting i den verksted håndboka?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke lese sånne skjema. Norsk, svensk, dansk og engelsk kan jeg sånn ok + litt tysk, men jeg leser nada strøm. (Eller Mandarin eller Thai...) :P  

 

Om jeg skal gjette;

Her hadde jeg nok forventet noe "strøm" når signal om å åpne sendes forbi og ingenting ellers. Rett og slett fordi signalet her er bolsk av natur - enten/eller ... ikke noe "akkurat passe mengde" som man forventer fra f.eks en høydesensor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2021 den 15.06, yarnslayer skrev:

Jeg kan ikke lese sånne skjema. Norsk, svensk, dansk og engelsk kan jeg sånn ok + litt tysk, men jeg leser nada strøm. (Eller Mandarin eller Thai...) :P  

 

Om jeg skal gjette;

Her hadde jeg nok forventet noe "strøm" når signal om å åpne sendes forbi og ingenting ellers. Rett og slett fordi signalet her er bolsk av natur - enten/eller ... ikke noe "akkurat passe mengde" som man forventer fra f.eks en høydesensor. 

Endelig, jeg prøvde nok en aftermarket nøkkel, programmerte den sammen med de andre jeg har. Endelig kan jeg fjernstyre låsene, men kun med den ene nøkkelen, så dvs, de to originale nøklene ble defekt etter hvert, etter batteribytte, den første uorginale nøkkelen fra Kina var ikke verdt mye annet enn at den kan starte bilen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2021 den 0.00, Freelander 2 follo skrev:

Endelig, jeg prøvde nok en aftermarket nøkkel, programmerte den sammen med de andre jeg har. Endelig kan jeg fjernstyre låsene, men kun med den ene nøkkelen, så dvs, de to originale nøklene ble defekt etter hvert, etter batteribytte, den første uorginale nøkkelen fra Kina var ikke verdt mye annet enn at den kan starte bilen 

Prøver ikke å kuppe tråden - bare et lite spørsmål:

Er det bingo å bytte batteri på fjernkontrollene? Jeg har opplevd at når de ligger lenge (uker)  - virker ikke fjernkontrollene. De lader seg ut. 

Derfor bytter jeg alltid nøkkel underveis når jeg kjører. For å holde de oppladet. Det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/6/2021 at 1:16 PM, Velocette said:

Er det bingo å bytte batteri på fjernkontrollene? Jeg har opplevd at når de ligger lenge (uker)  - virker ikke fjernkontrollene. De lader seg ut. 

Derfor bytter jeg alltid nøkkel underveis når jeg kjører. For å holde de oppladet. Det funker.

Jeg opplevde ikke bingobytte. Jeg vasket som før nevnt den ene FOB'en på 40 grader (med forvask!). Den holdt i et års tid til etter det, men så gikk batteriet. Det er 5 år siden amatørbatteriloddingen min nå, og den fungerer fremdeles finfint. Den andre FOB'en har ennå originalbatteri (?) - eller har iallfall ikke vært byttet på de årene jeg har hatt bilen (fra 2013) 

Du var jo bortom den tråden... 

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke lette å bytte batteri på, først og fremst er det veldig viktig å ha en ren og bra loddebolt, å tinn suger for å få bort gammel lodding. 

Mulig nøkkelene mine har vært tulla med fra forrige eier for de virket dårlig loddet de batterier som sto i når jeg hadde de. 

Uansett, så ville jeg ihvertfall tatt 1 av nøklene å bytta batteri selv, om de da virker, vent gjerne noen mnd, om den fortsatt virker, ta den andre å. Hvis ikke send den bort for batteribytte:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...