Gå til innhold

20” dekk til D3


Hanslr

Anbefalte innlegg

Kjører i dag på 275/45 20 Michelin latitude. Disse sporer utav en annen verden. De er også litt små til bilen, tenker gå opp til 275/50 istedet. Noen som har erfaringer med bredde/profil og dekkmerker i 20” på D3/4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

255/55/19 er vel standard for 19" felg og tror 260/50-20 er standard på 20" LR felg. Kommer selvfølgelig an på felgbredden også.

 

Går du fra 275/45-20 til 275/50-20 så øker du bare radius litt, bredden på dekket er den samme så ikke sikkert det sporer så mye mindre. Nå har dekktypen og slitasjen på eksisterende dekk ganske mye å si da... så bytter du til nye dekk vil det sikkert føles bedre i begynnelsen, men du har uansett ganske brede dekk.

 

Spissing og hjulstilling har også veldig mye å si på hvor mye en bil sporer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min D4 har 255/50R20 orginalmontert.  På vinteren kjører jeg 255/55R19.  Har Nokian Hakka Black2 SUV på sommer og Nokian Hakkapeliitta 9SUV på vinter.  Og klager ikke.  B)

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned fra 285/50R20 til 255/50R20 og bilen ble mye bedre å kjøre. 

Jeg har ikke originale felger, så vet ikke vitale mål på disse. Men 285 subbet ved full sving. 

 

Dekkene er billig til salgs i salgsforumet. Kun gått en sommer, produsert januar 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er helt fin med vinterhjulene, 265/60-18 hakka 8 suv.

Helt annet type dekk, og høyere profil gir mindre sjanse for sporing.

Har de originale RRS felgene på sommer, tror de er 9,5 breie og tror det blir for smalt med noe under 275.

 

Kjøpte sommerdekkene brukt, så de var vel halvslitt da jeg fikk de på, men forholdsvis likt slitt jevnt over. Ville jo tro disse latitude-dekkene var brukbare siden de sitter på flere biler fra fabrikk, bla tesla x.  Men bilen er på kanten til skummel å kjøre med om veien har litt dype spor.

 

Har hatt 4-hjulskontroll på den flere ganger, prøvd å justere litt mer toe in/toe out enn den skal ha. Men den er like ille samme hva.

 

Har erfart fra andre biler at det er veldig forskjellig hvor retningsstabil forskjellige dekk er, så håpte noen hadde litt anbefalinger:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Hanslr skrev:

Hmm, må bare leve med det da skjønner jeg:lol: 

 

Tror 275/40 20 er originalt på RRS, og skulle tro D3 taklet samme dimensjon:rolleyes:

 

Har nok ikke vært noen orginaldimensjon på RRS, verken L320 eller L494.  L320 gikk på 255/55R19 helt opp til facelift i 2009, og fikk da 255/50R20 som standard.  L494 gikk standard på 255/55R20 med noe variasjon mht motor/chassis etc.  SVR versjonen ruller f eks på 275/45R21. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjører 285/50R20 på sommer og 275/50R20 på vinter. 8,5" originalfelg. Kan ikke huske at sommerdekkene sporet nevneverdig når de var nye, men nå som de nærmer seg utskiftning kan de trekke noe. Vinterdekkene, som også er av en "noe" mer anerkjent merke sporer overhode ikke. Slitte dekk sporer som regel alltid, så ikke legg all skylda på bredden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo bredere dekk jo større fare for sporing? Den har nå jeg alltids fått høre.

Det er vel en grunn til at vinterdekk tradisjonelt har vært smalere enn sommerdekk - for å få vekk mest mulig risiko for sporing på glatt føre og bedre marktrykk.  

 

Holder meg til originalt oppsett på min D3. 255/55/19 - aldri opplevd sporing uansett årstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 255.55x20 på RRS. Er en veldig fin dimensjon på bilen og den er god å kjøre, litt sporing.

Men husk det har og med veien å gjøre, ikke bare dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2021 den 12.18, Bjørn_C skrev:

Jo bredere dekk jo større fare for sporing? Den har nå jeg alltids fått høre.

Det er vel en grunn til at vinterdekk tradisjonelt har vært smalere enn sommerdekk - for å få vekk mest mulig risiko for sporing på glatt føre og bedre marktrykk.  

 

Holder meg til originalt oppsett på min D3. 255/55/19 - aldri opplevd sporing uansett årstid. 

Både og. Bredere dekk kan og gi stødigere bil, men alt med måte.

 

Brede dekk på vinter kan skape problemer ift. sørpe/mye snø, og man ønsker derfor smalere dekk for å ploge gjennom og treffe fast underlag. Smale dekk kan og by på utfordringer gjennom at lav bæreflate (høyt marktrykk) gjør at man synker gjennom (tenker da på brøytet veg som er i ferd med å gå i oppløsning), mens det bredere dekket med lavere marktrykk tillater at man kan flyte oppå. Valg av dekk vil alltid være likt med valg av kompromiss. Man kan ikke få i pose og sekk, men kan justere seg inn mot de egenskapene man ønsker.

Endret av Olavnord
Litt kjapp..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...