Gå til innhold

D3 2005 kompressorfeil?


Esten

Anbefalte innlegg

Har en D3 2005 mod med AMK-kompressor.  

 

Suspension Fault har kommet og gått i et halvt år nå, men den siste måneden kommer den alltid etter 10-15sec etter oppstart. 

Bilen kan ikke heves lengre. 

Har åpnet opp og sett på tørkemiddelet men det så bra ut. Nesten som nytt.  Har også kjørt den uten tørkemiddel, men ingen forskjell. 

Sprayet på zalo på alle luftkoblinger, men ser ingenting. Begrenset hva man rekker å se på 10sekunder. 

 

Har bestilt IID TOOL, men den kommer ikke før om et par uker. Så har ikke noen feilkoder akkurat nå. 

 

Er kompressoren helt ferdig eller er det noen som har vært borti at den skrur seg av konsekvent etter 10-15sek og har en løsning på dette?

Skulle gjerne hatt bilen med på tur til helga, men ser vel dårlig ut..hehe. 

 

Kan også nevnes at til vanlig siger bilen, både med å uten sikring F26. (ca 1cm i døgnet).  Men en lekkasje stopper vel ikke kompressoren etter 10sekunder? 

 

Legger ved et bilde av tørkemiddelet. 

 

B0FFF19A-ECA3-4184-AFF6-DA997ABA7ABD.heic

Endret av Esten
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke det. Den må nok skiftes på sikt uansett da den er ganske stygg. Men luftet den ut i dag og var da iallefall trykk der. Kan en liten lekkasje sørge for at kompressor kobler ut så fort?

 

Eller kan det være en blokkering et sted slik at kompressoren slår ut på overtrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten skaper ikke nok trykk, pga lekkasje, eller overtrykk, eller temp sensorer er med ledningsbrudd som er på kompressoren, eller ventilblokker er sakk. Diagnose kan svare, men tank kun ved hjul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen synker med og uten sikringen i, synker den da på ett hjørne, foran/bak eller alle fire? Det vil vel si om det er ventilene eller demperne.

 

Uansett så har nok kompressoren jobbet en del ekstra så høres ut som tanken og kompressor kanskje bør byttes uansett... Ventilene kan overhales med nye o-ringer.  Spørs hvor mye du ønsker å feilsøke og hvor gammelt alt er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synker på alle 4, men ikke helt likt på alle. Et hjørne kan synke raskere enn et annet. 

 

O-ringer har jeg liggende så de kan jeg jo bytte.

 

Får vel vente til diagnose kommer i hus så blir det litt lettere å feilsøke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedder nesten på at du har en lekasje i en av ventilblokkene. Det letteste er den som ligger ved kompresor. Nr 2 kompressor og silikakulene er blitt til pulver. Tror jeg har skiftet 5-6 kompressorer hvor samme feilkode indikerer kompressorfeil. Men som andre sier hvor gammelt er utstyret under der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal prøve å finne hvor det eventuelt er lekkasje. Har byttet oringer i fremre og midtre ventilblokk. Disse så helt strøkne ut. Lufttank er på vei så den byttes uansett da den gamle ser ferdig ut. 
 

Har brukt zalovann på alle rør på kompressor men ikke sett noe der. 
 

Ved oppstart går galleritrykket opp til 90kpa, så slår kompressor seg av og trykket detter ned til 82. Der blir den stående. Har vært borte noen dager så får se hva trykket er i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå kom hjem etter 3 dager var galleritrykket fortsatt 82. 
Jeg tenkte å ta en deflate på tanken for å se hva for noe resultat jeg fikk da. Når den ble kjørt igang hørte jeg et klikk i kompressoren men ingen luft som kom ut.

Etter en stund kom det opp suspension fault i displayet og to nye koder kom fram.

 

C1A36-01 exhaust valve general failure information, general electric failure.

 

C1A00-53 Control module - system programming failure.

 

Noen som har fått disse før? Spesielt den første

C83630E9-9257-44B4-9BA7-0A6BE30C9C5A.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Google it? Det ser som tørkemiddel må skiftes, eller kompressor Hitachi til amk. 

den skriver om leder brudd

https://www.disco3.co.uk/forum/new-amk-compressor-c1a36-01-6c-exhaust-valve-fault-126174.html

 

den om tørkemiddel 

https://www.landroverworld.org/threads/suspension-fault-c1a36-01.29216/

 

 

 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2021 den 16.44, Esten skrev:

Får opp C1a20-64 Pressure increases too slow when filling reservoir 

 

 

På 28.5.2021 den 9.10, Esten skrev:

C1A36-01 exhaust valve general failure information, general electric failure.

 

Ville byttet ´Reservoir valve block´, altså blokka som står ved siden av kompresoren. Den styrer jo all luft inn og ut av systemet.

Å bytte pakninger er på disse mer arbeid enn kostnaden av en ny, Kjøpte RVH000046G for kr. 1082,- + frakt og MVA fra LRDirect.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...