Gå til innhold

P38 4,6 V8 Thor, Registerkjede slakk? Kamaksel aksialslakk?


LØyvind

Anbefalte innlegg

Hva er vanlig og akseptabel slakk på registerkjedet? I vedlagte video er det helt nytt kjede og tannhjul. Slakken utgjør kanskje 2-3 grader.

 

Er det også normalt med 5-7mm aksialslakk på kammen (før drevet er skrudd fast)?

 

(Er i ferd med å bytte topper på en motor hvor registerkjedet hadde røket pga. en skrue som var løsnet fra oljepumpen i frontdekselet, med påfølgende "ventilsalat", eller 3-4 bøyde ventiler.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øyvind.

 

Nå har jeg ikke workshop manualen foran meg, men aksial slakk limits, er tydelig beskrevet der. Også med hva du kan gjøre. Feks skifte av thrust plate for å utbedre.

Hvis du har nytt kjede og nye tannhjul av kvalitet, ja så er det ikke så mye mer du får gjort mht rotasjon slakk. Det kjedet har jo en utrolig enkel og kort vei, nesten utrolig å få register havari på disse motorene:huh:.

 

mvh Brage

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Brage, da går det nok greit. Aksialslakket ble ikke så stort etter påskrudd tannhjul.  :-)

(Jeg fikk jo bilen meget billig, og fint å få brukt noen motordeler jeg hadde på lager, nå teller parken 3 stk. med Thor.)

Endret av LØyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 5/16/2021 at 11:01 AM, Brage said:

Hei Øyvind.

 

Nå har jeg ikke workshop manualen foran meg, men aksial slakk limits, er tydelig beskrevet der. Også med hva du kan gjøre. Feks skifte av thrust plate for å utbedre.

Hvis du har nytt kjede og nye tannhjul av kvalitet, ja så er det ikke så mye mer du får gjort mht rotasjon slakk. Det kjedet har jo en utrolig enkel og kort vei, nesten utrolig å få register havari på disse motorene:huh:.

 

mvh Brage

  

Hoi. Jeg har papir workshop manual.. finner intet om cam. Ulike utgaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, SSEE skrev:

Hoi. Jeg har papir workshop manual.. finner intet om cam. Ulike utgaver?

Korrekt er vel kanskje 4.0 & 4.6 V8 engine overhaul manual.

 

sitat:

Camshaft end-float - check:

1. Remove rocker shaft assemblies.

2. Remove pushrods and store in their fitted order.

3. Remove timing chain and gears.

4. Temporarily fit camshaft gear bolt.

5. Attach a suitable DTI to front of cylinder block with stylus of gauge contacting end of camshaft.  ( Måleur mot enden av kammen )

6. Push camshaft rearwards and zero gauge.

7. Using camshaft gear bolt, pull camshaft forwards and note end-float reading on gauge.

End-float = 0.05 to 0.35 mm (0.002 to 0.014 in)

8. If end-float is incorrect, fit a new thrust plate and re-check. If end-float is still incorrect, a new camshaft must be fittet.

 

Dette er i hvertfall limit på såkalt end-float, dvs hvor mye kammen  kan bevege seg fram og tilbake når montert i motoren.

Er det for mye slakk, kan du som sagt skifte Thrust platen, hjelper ikke det - skal det monteres ny kam.. sier boken da

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...