LØyvind Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 Hva er vanlig og akseptabel slakk på registerkjedet? I vedlagte video er det helt nytt kjede og tannhjul. Slakken utgjør kanskje 2-3 grader. Er det også normalt med 5-7mm aksialslakk på kammen (før drevet er skrudd fast)? (Er i ferd med å bytte topper på en motor hvor registerkjedet hadde røket pga. en skrue som var løsnet fra oljepumpen i frontdekselet, med påfølgende "ventilsalat", eller 3-4 bøyde ventiler.) IMG_2831.MOV Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 16. mai 2021 Del Skrevet 16. mai 2021 Hei Øyvind. Nå har jeg ikke workshop manualen foran meg, men aksial slakk limits, er tydelig beskrevet der. Også med hva du kan gjøre. Feks skifte av thrust plate for å utbedre. Hvis du har nytt kjede og nye tannhjul av kvalitet, ja så er det ikke så mye mer du får gjort mht rotasjon slakk. Det kjedet har jo en utrolig enkel og kort vei, nesten utrolig å få register havari på disse motorene. mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LØyvind Skrevet 17. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2021 (endret) Takk Brage, da går det nok greit. Aksialslakket ble ikke så stort etter påskrudd tannhjul. :-) (Jeg fikk jo bilen meget billig, og fint å få brukt noen motordeler jeg hadde på lager, nå teller parken 3 stk. med Thor.) Endret 17. mai 2021 av LØyvind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Oljepumpa i frontdekselet har gitt banesår for mange motorer i forskjellige bilmerker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 On 5/16/2021 at 11:01 AM, Brage said: Hei Øyvind. Nå har jeg ikke workshop manualen foran meg, men aksial slakk limits, er tydelig beskrevet der. Også med hva du kan gjøre. Feks skifte av thrust plate for å utbedre. Hvis du har nytt kjede og nye tannhjul av kvalitet, ja så er det ikke så mye mer du får gjort mht rotasjon slakk. Det kjedet har jo en utrolig enkel og kort vei, nesten utrolig å få register havari på disse motorene. mvh Brage Hoi. Jeg har papir workshop manual.. finner intet om cam. Ulike utgaver? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 22 timer siden, SSEE skrev: Hoi. Jeg har papir workshop manual.. finner intet om cam. Ulike utgaver? Korrekt er vel kanskje 4.0 & 4.6 V8 engine overhaul manual. sitat: Camshaft end-float - check: 1. Remove rocker shaft assemblies. 2. Remove pushrods and store in their fitted order. 3. Remove timing chain and gears. 4. Temporarily fit camshaft gear bolt. 5. Attach a suitable DTI to front of cylinder block with stylus of gauge contacting end of camshaft. ( Måleur mot enden av kammen ) 6. Push camshaft rearwards and zero gauge. 7. Using camshaft gear bolt, pull camshaft forwards and note end-float reading on gauge. End-float = 0.05 to 0.35 mm (0.002 to 0.014 in) 8. If end-float is incorrect, fit a new thrust plate and re-check. If end-float is still incorrect, a new camshaft must be fittet. Dette er i hvertfall limit på såkalt end-float, dvs hvor mye kammen kan bevege seg fram og tilbake når montert i motoren. Er det for mye slakk, kan du som sagt skifte Thrust platen, hjelper ikke det - skal det monteres ny kam.. sier boken da Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 23. juni 2021 Del Skrevet 23. juni 2021 Takker! Ender nok der med den sjekken snart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.