Gå til innhold

Søker hjelp - sannsynlig dynamohavari D3, rett før langtur. Står på Hamar.


EmilC

Anbefalte innlegg

Hei! D3en (2008 HSE) har trøblet litt med lav spenning siste uka: Fått "suspension fault" og "special programs off" noen ganger ved start (men ikke alltid). Batteri nytt i fjor sommer. Valgte å lade da jeg trodde problem kunne ha sammenheng med at junior hadde lekt seg med el-setene, og dermed tappet batteriet. Etter lading var ting bra, for så å begynne å trøble igjen i dag, og på vei hjem etter jobb (med plan om å kjøre til Kristiansand i kveld, og selvsagt 15 minutter etter at verksted er stengt) tentes batterilampa. Nå har Falck nettopp vært her, og målt at det er "så godt som ingen lading" - får knapt utslag når jeg ruser motor. Batterilampa lyser fortsatt. 

 

Så: Kan dette være noe som helst annet enn dynamofeil? Og eventuelt (jeg vet dette er longshot): Finnes det noen i nærheten som har fungerende dynamo + kompetanse, tid og lyst til å hjelpe meg? Mine mekanikerferdigheter er foreløpig på "olje og filter"-stadiet, men jeg lærer gjerne. 

 

Litt desperat forespørsel, men med gråtende barn som skulle besøkt farmor og farfar for første gang siden oktober, og beskjed om at PS Servicesenter (LR-verksted her) holder lanhgelg-stengt også fredagen så ja, da blir jeg vel desperat, da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte live tracking med IID-tool. Se vedlagte bilder. Bilde nederst er vanlig tomgang. Bilde øverst ruser jeg motor. Er amatør her også, men dette viser vel ladespenning til batteriet? Som skulle vært betraktelig høyere enn hva jeg får her? 

 

Ellers noen tanker om at jeg altså får litt økning ved å ruse motor? Betyr det at dynamo er nesten helt død, men gir litt lading?

 

 

DA6EF471-C8C5-40DF-B6D7-97AB1852B88D.png

DE62C1BF-7D05-46E2-963C-AC03220F1CFD.png

Endret av EmilC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Meca hoved lager på Gjøvik har.   

 
 
 
  
Ex 6.235,00 kr
AVM004115I10
Ekstra avgifter kr 900,00
Gjøvik lager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppdatere her: Med forumkjøpt dynamo fra @lafterolf+ 2t jobb fra PS Servicesenter her på Hamar er bilen tilbake på veien med totalkostnad under 5000,- Godt fornøyd med det!

Ny langhelg, nye muligheter for Sørlandstur:D

Takk for alle tips og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...